چهارشنبه، 29 مهر 94 - 09:30

 

در ساعات پایانی سه‌شنبه اینترنت کشورمان با اختلالات شدیدی مواجه شده است. از طرفی اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام هم از دسترس بعضی از کاربران خارج شده و بسیاری دیگر اختلال در عملکرد این سرویس را گزارش می‌کنند. در این میان ادعاهای عجیب مؤسس و مدیرعامل تلگرام و همچنین اکانت رسمی تلگرام در توییتر موضوع را پیچیده‌تر کرده و احتمال فیلتر شدن تلگرام را قوت می‌بخشند.

caa6a24326c07c67067467efbeb7b41e_XL

داستان فیلترینگ اپلیکیشن‌های پیام‌رسان سر درازی دارد. در موارد پیشین قبل از مسدود شدن یک سرویس شاهد اظهار نظرهای مسئولین و سپس اعمال فیلترینگ بر روی سرویس مورد نظر بودیم، اما این بار مسئولان تلگرام ادعاهای عجیبی مطرح کرده اند.اکانت رسمی توییتر تلگرام در پاسخ به توییت‌های مکرر کاربران ایرانی در رابطه با اختلال در سرویس تلگرام اینگونه پاسخ داده است:

“متاسفیم. وضعیت سرویس خوب است، اما ارائه دهندگان اینترنت در ایران از چهارشنبه ترافیک تلگرام را محدود کرده‌اند.”

 telegram tweet

durov tweet1

پاول دارو – موسس و مدیرعامل تلگرام در توییت عجیب خود ادعا کرده است:مقامات ایرانی خواستند از تلگرام برای جاسوسی شهروندان خود استفاده کنند. ما در این باره به آن‌ها کمک نکردیم و کمک نخواهیم کرد.

در دنیای امروز بسیاری از دولت‌های دنیا در راستای مسائل امنیتی و رعایت قوانین کشورشان، بر روی ارتباطات افرادی که به آن‌ها مشکوک می‌شوند، نظارت و کنترل دارند.

durov2

این در حالی است که ممکن است مشکلات اتصال به شبکه‌ی تلگرام مربوط «قطع مسیر اینترنت ترکیه و باب المندب» باشد. البته طی هفته‌های اخیر و پس از راه‌اندازی سرویس کانال‌های عمومی تلگرام، برخی از کاربران ایرانی، کانال‌های غیراخلاقی راه‌اندازی کردند و به شدت نسبت به تبلیغ آن‌ها اقدام کردند. حال باید منتظر ماند و دید پاسخ رسمی وزارت اطلاعات و ارتباطات کشور در این باره چه خواهند بود. اما از روی توییت بالاترین مقام در تلگرام می‌توان حدس زد که به پایان راه این سرویس پیغام‌رسان نزدیک شده‌ایم.

logo-samandehi