دوشنبه، 22 تیر 94 - 06:51

 

 وحید حیدریان در حال حاضر مدیرعامل سازمان  فاوای شهرداری  اصفهان است.از سوابق وی می توان به رییس هیأت مدیره انجمن علمی پژوهشی برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ،مسوول انفورماتیک و GIS شهرداری منطقه ۱ اصفهان، دبیر شورای شهرسازی شهرداری منطقه۱ اصفهان، رئیس اداره ی انفورماتیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، عضو کمیته ی ارزیابی سیستم های مکانیزه ی شهرسازی کشور،عضو کمیسیون امور بین الملل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، نماینده فنی هیات مدیره سازمان فاوا شهرداری اصفهان و دبیر کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداریهای کلان شهرهای کشور اشاره کرد

 وحید-حیدریان--مدیرعامل-سازمان--فاوای-شهرداری--اصفهان

سازمان فاوای شهرداری چه جایگاهی در کشور دارد؟

همانطور که می‌دانید شهرداریها به عنوان یک دستگاه اجرایی در مقایسه با سایر دستگاههای اداری کشور بیشترین حجم ارباب رجوع را به خود اختصاص داده‌اند و در تمام حوزه‌های مرتبط با زندگی شهروندان از جمله شهرسازی و معماری، خدمات شهری، عمران؛ حمل و نقل و ترافیک و فرهنگی اجتماعی نقش مهم و مؤثری دارند و سازمانهای فاوا تمام تلاش خود را در ارائه این خدمات بصورت الکترونیکی، کم هزینه،‌شبانه روزی و با دسترسی آسان به مردم به کار بسته‌اند به عبارتی دیگر دو هدف کلان برای سازمانهای فاوا در نظر گرفته شده و آن افزایش سرعت و تسهیل در ارائه خدمات به مردم است.

نقش سازمان فاوای شهرداری در تحقق دولت الکترونیک را چگونه می بینید؟

امروزه در شهرها به ویژه کلانشهرها بیش از ۵۰ دستگاه اجرایی وجود دارد که هر یک خدماتی را به مردم ارائه می‌کنند. در میان این دستگاه‌های اجرایی شهرداریها به تنهایی ارائه بیش از ۳۰۰ خدمت متنوع را برعهده دارند و با توجه به وسعت این خدمات، سازمانهای فاوا و شهرداریها نقش ویژه‌ای را در تحقق دولت الکترونیکی ایفا می‌نمایند.

تا تحقق دولت الکترونیک چه فاصله ای داریم؟؟

براساس چارچوب ارائه شده توسط سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ میلادی دولت الکترونیکی دارای سه بعد کلیدی است.

الف – دسترسی خدمات بر خط (OnLine) ب – زیرساخت مخابراتی  ج- سرمایه انسانی که هر یک از این ابعاد شاخصهای مشخصی برای ارزیابی دارند. بعنوان مثال زیرساخت مخابراتی دارای شاخصهای تعداد کاربران اینترنت، تعداد مشترکین تلفن همراه و ثابت و… می‌باشد.امروز کشور ما از لحاظ سرمایه انسانی در موقعیت خوبی قرار دارد اما از نظر دسترسی خدمات برخط و زیرساخت مخابراتی موقعیت مناسبی نداریم. در بعد دسترسی خدماتی برخط (OnLine) چهار مرحله متمایز در نظر گرفته شده است.

الف) ارائه خدمات اطلاعاتی مقدماتی (ارتباط یک طرفه با کاربر) – اطلاع رسانی

ب ) ارائه خدمات اطلاعاتی بهبود یافته (ارتباط دو طرفه با کاربر) – تعامل

ج ) ارائه خدمات تراکنشی مانند پرداخت الکترونیکی

د ) ارائه خدمات به هم پیوسته و یکپارچه در سطح تمام دستگاه‌های اجرایی.

در حال حاضر شهرداری اصفهان بیش از ۲۳ خدمت اطلاع رسانی، ۵۴ خدمت تعاملی و ۳ خدمت از نوع تراکنشی را ارائه می‌دهد، اما متاسفانه در سطح چهارم تاکنون خدمتی ارائه نشده است. لذا ما همچنان در مراحل اولیه تحقق دولت الکترونیک قرار گرفته‌ایم.تحقق دولت الکترونیکی را بایستی به یک مسابقه دو تشبیه کرد. مهم نیست که ما چقدر دویده‌ایم، مهم این است که موقعیت ما نسبت به سایر رقبا چگونه است.هر ساله سازمان ملل گزارشی مبنی بر رتبه‌بندی کشورها در تحقق دولت الکترونیکی منتشر می‌کند. درسال ۲۰۱۴ رتبه ایران در این زمینه در میان ۱۹۵ کشور جهان ۱۰۵ و در آسیا در میان ۴۷ کشور، ۳۰ بوده است و کره جنوبی رتبه اول در تحقق دولت الکترونیکی را به خود اختصاص داده است.

چه عواملی تحقق دولت الکترونیک را به تاخیر می اندازد؟

براساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۴، امتیاز ایران از نظر شاخص زیرساخت مخابراتی ۲۹۴/۰ .و متوسط جهانی ۳۶۵/۰ است و از لحاظ شاخص خدمات OnLine امتیاز ایران ۳۷۰۱/۰ و متوسط ۳۹۱۹/۰ می‌باشد و از نظر شاخص سرمایه انسانی امتیاز ایران ۶۸۸۲/۰ و متوسط جهانی ۶۵۶۶/۰ می‌باشد.

بنابراین اولویت ما باید در بهبود زیرساخت مخابراتی و خدمات OnLine باشد، چرا که بهبود این دو شاخص می‌تواند نقش مهمی را در تحقق دولت الکترونیکی ایفا نماید و در این راستا راهکارهای متعددی وجود دارد که می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

الف – افزایش دسترسی عموم مردم به ویژه اقشار کم درآمد به زیرساختهای مخابراتی

ب – تاکید بر استفاده از خدمات الکترونیکی و در نظر گرفتن تسهیلات ویژه در این رابطه و افزایش کانالهای دسترسی و یکپارچه نمودن آنها.

ج– اشتراک و انتشار اطلاعات توسط دستگاه‌های اجرایی

د– فعال نمودن نقشه راه دولت الکترونیکی که توسط دولت یازدهم تدوین شده است.

ه- توجه ویژه به ایجاد مدیریت واحد شهری

از پروژه هایی که فاوای شهرداری موفق به اجرای آن شده است بفرمایید.

ایجاد توسعه شبکه اختصاصی فیبرنوری بین ساختمانهای شهرداری و همچنین تقاطع‌های سطح شهر بصورتی که هم اکنون کلیه ساختمانهای شهرداری اصفهان جهت تبادل اطلاعات از این بستر استفاده می‌کنند، تهیه نقشه ۲۰۰۰/۱ دیجیتال شهر اصفهان حاصل از عکسبرداری سال ۱۳۹۲، ممیزی کل املاک شهر و مکانمند نمودن اطلاعات ممیزی، طراحی و پیاده سازی GeoDataBase، ارائه بیش از ۸۰ خدمت الکترونیکی از طریق پرتال و ۱۷ خدمت از طریق وب موبایل، تجهیز اتوبوسها و خودروهای خدمات شهری به AVL‌، پیاده سازی سیستم‌های اطلاعاتی نظیر سیستم مکانیزه شهرسازی تحت وب، سیستم هوشمند و مکانمند نظارت بر قراردادهای خدمات شهری و….

در سال ۹۴ چه برنامه هایی برای توسعه ی حوزه ی آی تی اصفهان دارید.

در سال جاری ۱۷۹ پروژه برای توسعه حوزه ICT شهرداری اصفهان در نظر گرفته شده که از این تعداد ۱۲۳ پروژه زیرساخت فنی، ۳۴ پروژه سیستم‌های اطلاعاتی و ۳۰ پروژه مربوط به جمع آوری داده می‌باشد. از پروژه‌های مهم سال جاری می‌توان به ارتقاء مرکز داده موجود شهرداری، طراحی مرکز داده جدید و افزایش سیستم‌های اطلاعاتی و خدمات الکترویکی اشاره نمود.

از سرویسهای الکترونیکی که فاوا اقدام به راه اندازی آن نموده ، بفرمایید

همانطور که قبلا گفته شد در حال حاضر بیش از ۸۰ خدمت الکترونیکی از طریق درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان به آدرس www.isfahan.ir به شهروندان ارائه شده است که از جمله این خدمات می‌توان به پرداخت الکترونیکی عوارض نوسازی و عوارض خودرو، سامانه مسیریاب اتوبوس، نرخ کرایه خطوط تاکسی، ثبت شکایات مردمی و درخواستهای ۱۳۷، قیمت روزانه بازارهای کوثر، آمارنامه شهر اصفهان، نقشه جامع ترافیک و حمل و نقل هوشمند، نقشه مناطق شهری با جانمایی مراکز، جستجوی متوفات باغ رضوان؛ صدور امضاء دیجیتال و… اشاره نمود. ضمناً با توجه به اهمیت و جایگاه و ضریب نفوذ تلفن‌های همراه هوشمند بین مردم، ‌امکانات استفاده از این خدات بر روی موبایل و تبلت نیز فراهم شده است که در این رابطه بایستی به webmobile.isfahan.ir مراجعه نمود.

ارتباط شما با سایر نهادها در حوزه IT چگونه است؟

خوشبختانه در حال حاضر ارتباطات و همکاریهای خوبی با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان و کشور و سایر نهادهای حاکمیتی در حوزه ICT وجود داشته و سیاست کلی بر افزایش و تقویت این ارتباطات در راستای ارتقاء سطح کیفی حوزهICT شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

ارتباط شما با سازمان نصراصفهان چگونه است؟آیا در خصوص انجام پروژه های فاوای شهرداری از توان شرکتهای اصفهانی استفاده می شود.

 با توجه به سیاست برون سپاری پروژه‌های حوزه ICT شهرداری اصفهان توسط سازمان فاوا تاکنون،‌ همکاریهای بسیار خوبی با سازمان نصر اصفهان و شرکتهای خصوصی فعال در این حوزه در سطح کشور و به ویژه استان اصفهان وجود داشته و همواره اولویت اجرای این پروژه ها توسط شرکتهای بومی از دغدغه‌های سازمان فاوا بوده است.

توان عملیاتی مرکز داده شهرداری چقدر است؟

با توجه به افزایش سیستم‌های اطلاعاتی و سرویسهای ارائه شده توسط سازمان فاوا، ‌موضوع طراحی و اجرای مرکز داده جدید شهرداری اصفهان در دستور کار قرار گرفته است و طراحی این مرکز براساس استاندارد Tier4 بوده که در کل کشور بی‌نظیر است. کارکرد متوالی (UpTime) مرکز داده جدید براساس استاندارد مذکور ۹۹۵/ ۹۹درصدو  Down Time مجاز آن در سال ۲۴ دقیقه می‌باشد و امکان سرویس دهی به سایر دستگاه‌های اجرایی استان در آینده در این مرکز داده پیش‌بینی شده است.

در پایان از هفته نامه عصرارتباط و همکاران محترمتان کمال تشکر و قدردانی را می‌نمایم و امیدوارم بتوانیم با عملکرد خود جایگاه حوزه ICT را در کل کشور ارتقاء دهیم و کارشناسان این حوزه بتوانند در تمام تصمیم‌گیری‌های مربوط به مدیریت شهری نقش مؤثری ایفا نمایند.

logo-samandehi