پنجشنبه، 21 خرداد 94 - 12:01

berlin-750x400

آلمان امروزه یکی از مهمترین هاب‌های استارت‌آپ در جهان است. پایتخت این کشور – برلین – مملو از هکرها، متخصصان کامپیوتری، دانشمندان و شرکتهای ویدیویی است که موجی از حس وحال تکنولوژی را در این کشور ایجاد کرده‌اند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به تعدادی از شناخته‌شده‌ترین استارتاپ‌های این کشور :

۱۷ – Foundd

 

YouTube/Axel Springer PlugandPlay

 

مدیرعامل : Lasse Clausen

17-foundd Foundd به کاربران تماشای فیلم‌ها را توصیه می‌کند و این را بر اساس  علاقه آنان انجام می‌دهد. این خیلی متفاوت‌تر از سرویسی چون Netflix است که شما می‌توانید در آن نگاهی به تاریخچه فیلم‌هایی که دیده‌اید بیندازید. این شرکت از کلیک کردن کاربران روی فیلم‌ها و خرید آن‌ها در آی‌تیونز درآمد کسب می‌کند. مشبل از افزایش سرمایه‌گذاری این استارتاپ به میزان ۳۵۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۳ خبر داد.

۱۶-  Crate

 

Flickr/TechCrunch

 

مدیرعامل : Jodok Batlogg

16-crate Crate به شرکت‌های استارت‌‌آپ کمک می‌کند که دیتا و اطلاعات خود را روی دیتاسنتر قرار دهند. چرا این موضوع اهمیت دارد؟ خب استارت‌آپ‌ها نمی‌خواهند تمام اطلاعات خود را تنها در یک مکان قرار دهند و Crate این کار سخت را برای استارت‌آپها انجام می‌دهد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ یک سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیون دلاری را جذب کرد.

۱۵- Plinga 

 

Android Pit

15-plinga پلینگا یک استارت‌آپ توسعه دهنده بازی است که در برلین مستقر است. این شرتک در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و تا به حال تعدادی بازی را روانه بازار کرده که شامل Family Barn  ( با ۲۷ میلیون کاربر) و Dragons of Atlantis  ( با ۱۳ میلیون کاربر ) است. بر خلاف سایر رقبایش بازی‌های پلینگا قادر به embed شدن و بازی‌کردن در سراسر وب هستند و این یعنی برای بازی آنها لزوما روی سایت این شرکت نیستند و این مهمترین تفاوت این شرکت با رقبایی چون Zynga و King است.این شرکت همچنین با سرمایه‌گذاری راکت اینترنت  مواجه شده است.

۱۴ – Onefootball

 

مدیرعامل : Lucas von Cranach

14-onefootball Onefootball در حقیقت یک اپلیکیشن موبایلی است که اخبار، نظرسنجی، امتیازات و شایعات درباره فوتبال را در یک جا گردهم می‌آورد و ارایه می‌کند. این شرکت توانسته ۲۰ میلیون کاربر علاقه‌مند به فوتبال را برای عضویت در این اپلیکیشن ترغیب کند. از زمان تاسیس این شرکت در ۲۰۰۸ Onefootball توانسته ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذارانی چون Earlybird Venture Capital و Union Square Ventures جذب کند.

۱۳- Wooga

 

Facebook/Jens Begemann

 

مدیرعامل : Jens Begemann

13-wooga این هم یک استارتاپ در زمینه توسعه بازی های کامپیوتری روی گوشی‌های هوشمند است و مشابه King ( که احتمالا با بازی کندی‌کراش آن آشنا هستید) است. Wooga توانسته توجه بسیاری از کاربران را به بازی‌های کامپیوتری خود جلب کند و گفته می‌شود تنها ۲۰۰ میلیون نفر بازی Diamond Dash یکی از محصولات این شرکت را بازی کرده‌اند. این شرکت همچنین برای ساعت اپل هم بازی تولید کرده است.

۱۲- Nitrokey 

 

Twitter/mariobehling

 

بنیانگذار : Jan Suhr

12-nitrokey این استارت‌اپ راه‌حلی با استفاده از یک فلش‌حافظه برای محافظت از پسوردها ارایه داده است. این استارت‌آپ برلینی در واقع ارایه دهنده یک راه حل فیزیکی برای افزایش امنیت کاربران است.

۱۱- GetYourGuide

 

مدیرعامل : Johannes Reck

11-getyourguide هیچ چیز بدتر از یک تور گردشگری بد نیست و این استارت‌آپ هدفش این است که بهترین تورهای از طریق اپلیکیشن موبایل‌ش به کاربران پیشنهاد دهد. این شرکت در سال ۲۰۰۸ در زوریخ سوییس آغاز به کار کرد اما بعد دفتر خود را به برلین منتقل کرد. این استارت‌آپ تا کنون ۴۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جذب کرده است.

۱۰- Eyeo

10-eyeo هدف این استارت‌آپ پنهان کردن تبلیغات از روی صفحات مرورگر است و Extension دسک‌تاپ آن تاکنون ۴۰۰ میلیون بار دانلود شده است و بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.

۹- RivalFox 

 

مدیرعامل: Oleksandr Ivanov

9-rivalfox این چیز پنهانی نیست که شرکتها بسیار مایل هستند ببیند رقبایشان چه می‌کنند و این کاری است که RivalFox انجام می‌دهد. مانیتورکردن شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین رقبا و … برای درک بهتر رفتار رقبا در شکل یک گزارش به مشتریان ارایه می‌شود.

۸- Clue

 

مدیرعامل : Ida Tin

8-clue اپلیکیشنی برای اینکه زنان بتوانند سیکل عادات ماهانه خود را تعقیب کنند. این شرکت سرمایه‌گذاری‌هایی را از Hoxton Ventures و Arndt Kwiatkowski  و Marianne Voigt دریافت کرده است.

۷- Crytek

 

Flickr/Official GDC

 

مدیرعامل : Cevat Yerli

7-crytek مشهورترین سازنده آلمانی بازی‌های کامپیوتری که کار خود را در سال ۱۹۹۹ آغاز کرده است. بازی‌هایی مثل Far Cry و Crysisتوسط این شرکت و از دفتر آن در فرانکفورت شکل گرفته‌اند.

۶- ۶WunderKinder

 

مدیرعامل: Christian Reber

6-6wunderkinder شرکت سازنده پشت صحنه Wunderlist  است. یکی از شناخته‌ شده‌ترین اپلیکیشن‌های To-do list در فروشگاه‌های نرم‌افزاری. کاربران اپل به خصوص علاقه زیادی به این اپلیکیشن نشان داده‌اند و در سال ۲۰۱۳ بهترین اپلیکیشن مک لقب گرفت. این شرکت اخیرا نسخه ساعت اپل خود را هم معرفی کرده است.

۵- ResearchGate

 

مدیرعامل : Ijad Madisch

5-researchgate یک شبکه اجتماعی برای دانشمندان و محققان که به آنها اجازه بحث و گفت و گو و مباحثه را می‌دهد. دانشمندان می‌توانند تحقیق‌های خود را در این شبکه آپلود کنند و تخمین بزنند که تا چه اندازه این تحقیق مورد توجه واقع می‌شود. این شرکت کار خود را در سال ۲۰۰۸ در بوستون اغاز کرد اما خیلی زود دفتر خود را به برلین منتقل کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ با ۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مواجه شد که در میان آنها می‌توان از بیل گیتس ، Tenaya Capital و Dragoneer Investment Group نام برد.

۴- Blacklane

 

مدیرعامل : Jens Wohltorf

4-blacklane این استارت‌اپ در واقع پاسخ آلمان‌ها به uber است. از سال ۲۰۱۱ تاکنون این استارت‌اپ ۲۲ میلیون دلار سرمایه‌‌گذاری جذب کرده و از سال ۲۰۱۳ کار خود را از آلمان فراتر برده و به کشورهایی چون اتریش، سوییس، هلند، ایتالیا، فرانسه و انگلستان گسترش داده است. حالا این شرکت در حال کار روی بازار آمریکای شمالی و بیش از ۵۰ کشور جهان است. فرق Blacklane با Uber در این است که در Blacklane شما می‌توانید یک خودرو را برای حمل و نقل در آینده رزرو کنید ضمن اینکه می‌توانید مثل تاکسی تلفنی به شرکت تلفن هم بزنید. مدیرعامل این شرکت اخیرا در یک گفت وگو خاطر نشان کرده که شرکتش در حال حاضر در ۱۸۵ کشور و ۳۰۰ فرودگاه در سراسر جهان فعال است که این آماری است که خود Uber هم به آن نرسیده است. توسعه در کشورهای جهان مهمترین اولویتBlacklane است.

۳- Delivery Hero

 

مدیرعامل:  Niklas Östberg

3-delivery-hero این استارت‌آپ در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد و هدف آن سرویس تحویل غذاست که هم اکنون در ۳۴ کشور جهان مشغول به کار است. این شرکت هم اکنون ۱۵۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد و با بیش از ۱۰۰ هزار رستوران قرارداد همکاری امضا کرده است.  مهمترین متدی که این شرکت در طی این مدت پیش گرفته خریداری کردن سرویس‌های تحویل غذای محلی است.

۲- EyeEm

 

 مدیرعامل: Florian Meissner

2-eyeem یکی از مشهورترین اپلیکیشن‌های اشتراک عکس جهان که در طی این سالها پیشرفت بسیار زیادی داشته هر چند عموما در سایه اینستاگرام چندان در مورد آن شنیده نشده است.جرقه این شرکت در سال ۲۰۱۰ زمانی که مدیرعامل آن در نیویورک دوربین عکاسی خود را گم کرد زده شد. او به جای دوربین به آیفون روی آورد و بعد برای اشتراک عکس‌هایش به فکر راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی افتاد. تفاوت این اپلیکیشن با اینستاگرام در این است که کاربران می‌توانند عکس‌های خود را به فروش هم بگذارند. در سال ۲۰۱۴ صحبت‌هایی درباره خریده شدن این استارتاپ توسط Yahoo به گوش رسید هرچند هیچ وقت تایید نشد.

۱- SoundCloud

 

مدیرعامل: Alexander Ljung

1-soundcloud یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین شرکتهای موسیقی اروپایی که اجازه می‌دهد موسیقدان‌ها و دی‌جی‌ها موسیقی‌ها و ریمیکس‌های خود را روی آن قرار دهند هر چند در طی این سالها بسیاری از افراد موسیقی‌ها یا پادکست‌های خود را نیز روی آن قرار دادند. در سال ۲۰۱۴ تخمین‌هایی در مورد خریده شدن این استارت‌آپ توسط توییتر به گوش رسید اما هیچ معامله‌ای انجام نشد.

منبع

logo-samandehi