دوشنبه، 04 خرداد 94 - 10:36

 

752620

پیام‌های تبلیغاتی حوزه سلامت بطور روزافزون در حال افزایش است و این درحالیست که هیچ گونه موضع گیری مشخصی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی برای حذف این پیامک ها وجود ندارد.گسترش روزافزون بیماری های غیرواگیر همچون سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مغری باعث شده تا عده ای با هدف سوء استفاده از این موقعیت به درآمدزایی از طریق پیامک های تبلیغاتی در این حوزه بپردازند. «دیابت و روان؛ تاثیر بی چون و چرای دیابت بر وضعیت روحی ما چیزی نیست که از آن به سادگی بگذریم. با ماهمراه باشید. هر پیام ۱۰۰ تومان»«دیابت و گیاهان دارویی؛ آشنایی با تاثیر گیاهان دارویی و کاهش و کنترل قند خون – هر پیام ۱۰۰ تومان»
«گلئکومتر ناجی بیماران؛ یک سوم بیماران دیابتی از ابتلای خود به این بیماری بی خبرند. راهنمای انتخاب و استفاده از دستگاه تست قند خون – هر پیام ۱۰۰ تومان»
«آیا می خواهید در مورد بیماری های مغز و اعصاب مانند میگرن، آلزایمر، و یا ام اس بیشتر بدانید. برای دریافت اطلاعات و عضویت در سرویس سلامت همراه عدد ۱۱ را به ۶۰۴۰ ارسال نمایید – هزینه هر پیام ۱۰۰ تومان»

23 22

متن های فوق تنها چند نمونه از پیام های تبلیغاتی در حوزه سلامت است که این روزها با منبعی نامعلوم و با قصد صرفا درآمدزایی برای کاربران تلفن همراه ارسال می شود و بعضا عده‌ای از مردم به دلیل عدم آگاهی لازم در قبال این نوع پیام‌ها و البته عدم اطلاع رسانی دستگاه های مسئول در این زمینه این پیام ها را باور می کنند که برای ان ها تبعاتی به دنبال خواهد داشت. این پیام ها در حالی برای کاربران ارسال می شود که مخابرات بطورکلی از مسئولیت پذیری در این زمینه سرباز می‌زند و از طرفی شاهد هیچ گونه عکس العمل و اقدامی از سوی ارگان های مربوطه در حوزه سلامت نیستیم.
در حالیکه هر روز بر تعداد این پیامک ها اضافه می شود، هنوز وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هیچ اقدامی در مقابله با این پیامک‌ها نداشته اند و حتی مصاحبه‌ای از سوی مسئولین این حوزه با محوریت تکذیب این نوع پیامک ها در هیچ رسانه ای دیده نمی شود که این مسئله خود جای تامل دارد. این درحالی است که در استان اصفهان هم شاهد هیچ موضع گیری خاصی از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیستیم و این باعث شده تا کاربران اصفهانی تلفن همراه هر روز با حجم گسترده ای از پیامک های فاقد اعتبار حوزه سلامت روبرو شوند.
به هر حال آنچه مسلم است، لازم به نظر می رسد تا وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی که متصدیان حوزه سلامت در استان‌ها هستند با اظهارنظر در این خصوص و تکذیب به موقع، اثر این نوع پیامک ها را در خانواده های ایرانی خنثی کنند، از طرفی دانشگاه‌های علوم پزشکی با در دستور کار قراردادن آموزش‌های پیامکی با محوریت خود و اطلاع رسانی به موقع می‌توانند با پیامک‌های تبلیغاتی که منبع مشخصی ندارند مقابله کنند.

logo-samandehi