شنبه، 04 مهر 94 - 05:01

 

اید به حال بازار فناوری زار زد! می دانید چرا، چون دارد درد می کشد. آن هم درد بی سوادی! قبول داریم، واقعیت هیچ کسی بی عیب نیست و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم، این را اول گفتیم تا دوستان فکر نکنند ما بری از هر عیبی هستیم! اما با همه عیب هایمان سعی می کنیم کاربر را گمراه نکنیم و اطلاعات و تفکر غلط را در ذهن کاربر ثبت نکنیم چون در این حالت نیاز به صرف کلی سرمایه برای تغییر این تفکر غلط در جامعه است. بعضی وقت ها وقتی وب سایت های آی تی را می خوانیم به اطلاعات و مطالبی برمی خوریم که دود از سرمان بلند می کند. طوری که می خواهیم فریاد برآوریم که خدایا ما را نجات بده از این ملغمه موجود. شاید باورتان نشود اما خود ما گاهی با خواندن این مطالب سردرگم می شویم چه برسد به کاربری که تنها قصدش خرید یک نوت بوک یا تبلت است. خودتان تصور کنید که وارد یک بازار شوید که هر کسی یک چیز بگوید و اطلاعات غلط به شما بدهند بعد از چند ساعت چه حسی پیدا می کنید. این دقیقا حس این روزهای بازار فناوری است. دلمان خوش بود به اینکه اگر بعضی از فروشندگان بازار اطلاعات درستی ندارند حداقل خریداران، انلاین می توانند از اطلاعات دقیق تر و بهتری بهره مند شوند. اما فکر ما اشتباه بود! چرا؟

2e1b5c63d8ebc0885332cd6c8be12563_L

شما تصور کنید یک کاربر ساده هستید و وارد یک فروشگاه آنلاین شده اید (نمی گوییم بازار کامپیوتر ایران) و می خواهید یک نوت بوک بخرید. برندها و مدل ها را چک می کنید و به چند مدل می رسید. در بین این چند مدل مشخصات را چک می کنید و در بخش فضای ذخیره سازی با گزینه ای به نام حافظه خشک رو به رو می شوید که برایتان عجیب است.

1

برای همین آن را به عنوان گزینه ای در ذهن خود نگهش می دارید و از آن استفاده می کنید چون آن را در یک منبع رسمی دیده اید که برای خودش اعتباری دارد! ممکن است آن را به افراد دیگری هم بگویید و دیگران هم به افراد دیگر. اما به طور حتم خود شما هم نمی دانید که چطور دارید یک مورد غلط را ملکه ذهن خود و دیگران می کنید. وقتی وب سایت ها حتی دلشان نمی خواهد از عبارت SSD یا solid-state drive استفاده کنند و براحتی یک معادل کاملا غلط به نام داریو خشک را جایگزینش می کنند نباید به حال بازار فناوری زار زد؟ وقتی هزاران بار هوار میزنی SSD هارددیسک نیست! اما می بینی بسیاری در وب سایت خود می نویسند هارددیسک اس اس دی و حتی شرکت هایی که مدعی دانش و تجربه بسیاری هستند در خبری که برای وب سایت ها ارسال می کنند باز هم این عبارت غلط را به کار می برند و اگر دقت نکنی ممکن است خودت هم با انتشار آن خبر به این موضوع دامن بزنی باز هم نباید زار زد. یا وقتی که می بینی در وب سایت به اصطلاح شناخته شده ای در بررسی تلویزیونی میزان Refresh rate با هرتز برق مرتبط می شود و گفته می شود هرچه هرتز بالاتر باشد این عدد در تلویزیون هم بالاتر می رود! به نظرم باید سر به بیابان گذاشت. می دانید چرا ما داریم کج میرویم چون می بینیم کج بودن بهتر از راست بودن است. منفعتش بیشتر است سود دارد برایمان. مهم زدن و رفتن است. وقتی شرکت ها خودشان دانش کافی ندارند و همه چیز را از دیدگاه غیر علمی خود می سنجند و مبنای ارزیابی آنها معیارهای کیلویی است که متاسفانه هر روزه بدعت گذاشته می شود این طور می شود که اطلاعات کیلویی هم تقدیم مردم می شوند و وقتی هم می گویی چرا این طور است می گویند مهم نیست که چه مطلبی می نویسی و کیفیت فنی و علمی مطلب چطور است. مهم آن است که فقط می نویسی اما چگونه اصلا مهم نیست. واقعا باید متاسف بود برای بازاری که مبنای ارزش گذاری علمی آن وجبی است و تنها چیزی که مهم نیست کاربر است.

منبع

logo-samandehi