چهارشنبه، 28 دی 01 - 10:07

 

در حالی که اینترنت در ایران در بی ثبات‌ترین روزهای خود به سر می‌برد از روز گذشته اختلالات گسترده‌ای سایت‌ها و سرویسهای اینترنتی را از دسترس کاربران خارج کرده است. فردای اقتصاد – در حالی که اینترنت در ایران در بی ثبات‌ترین روزهای خود به سر می‌برد از روز گذشته اختلالات گسترده‌ای سایت‌ها و سرویسهای اینترنتی را از دسترس کاربران خارج کرده است. رادار ابرآروان نشان دهنده اختلالات زیادی روی سرویسهای داخلی  و سایت‌های پربازدید مثل ورزش ۳، دیجی‌کالا و آپارات است. اختلال روی سوییچ IXP شرکت زیرساخت از شب گذشته شروع شد و بعد از چند ساعت به پایان یافت اما امروز از صبح کاربران از اختلال گسترده در بسیاری از سرویسهای اینترنتی و حتی سرویس های داخلی خبر دادند.

با این حال شب گذشته و با رخ دادن همین اتفاق  امیر محمدزاده ل اجوردی،مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور، با انتشار پستی  در این باره گفت: «دقایقی پیش شاهد افت ترافیک یکی از مراکز IXP کشور بودیم که توسط همکارانم این مشکل مرتفع گردید.» همچنین شرکت زیرساخت نیز در اطلاعیه کوتاه اعلام کرد: « به دلیل بروز مشکلات فنی در راستای توسعه شبکه شاهد افت کیفیت سرویس در مرکز تبادل ترافیک تهران هستیم» با این حال به نظر می‌رسد مشکلات شبکه زیرساخت کشور همچنان ادامه دارد. بسیاری از کاربران حتی از اختلال در شبکه بانکی ، خدمات اینترنتی و حتی مخابراتی خبر داده‌اند. به گفته کارشناسان سوییچ IXP مرکز انقلاب که تمام اپراتورها به آن متصل هستند دچار مشکل شده است.همچنین در کنار این اتفاق ابرآروان هم  در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که قطعی مکرر برق روی دیتاسنتر بامداد این شرکت باعث بروز برخی اختلال‌ها و عدم ارائه سرویس از سمت این شرکت شده است. سرویس ردار ابرآروان هم که وضعیت ترافیک شبکه را نشان می‌دهد، وجود اختلال روی شبکه داخلی از ظهر امروز را تایید می‌کند.

اختلال عامل رفع فیلترینگ؟

روز دوشنبه کاربران برخی اپراتورها از رفع فیلتر فروشگاه نرم‌افزار گوگل خبر داده بودند. اما پس از چند ساعت دوباره بزرگترین فروشگاه اپلیکیشن جهان دوباره فیلتر شد. امروز نیز برخی کاربران از رفع فیلتر اینستاگرام خبر داده بودند. با توجه به اختلالات شبکه زیرساخت حالا به نظر می‌رسد اساسا رفع فیلترینگی در کار نبوده و عامل این رفع فیلتر ناخواسته اختلال بوده است. طی ماه‌های اخیر سختگیرانه‌ترین روش‌های فنی برای قطع دسترسی ایرانیان به فیلترشکن‌ها و شبکه‌های اجتماعی به کار گرفته شده و همین باعث شده دها میلیون کاربر ایرانی مجبور به نصب فیلترشکن‌هایی شوند که بسیاری از آنها احتمالا بدافزار هستند. کارشناسان معتقدند محدودیت‌های بسیار سختگیرانه برای مسدود کردن راه‌های ارتباطی کاربران بدون آنکه مسیرهای جایگزین مناسبی برای آن در نظر گرفته شود نتیجه‌ای جز نابودی اقتصاد دیجیتال در کشور ندارد.

انتقاد از رییس جمهور برای وضعیت اینترنت

رییس جمهور روز دوشنبه در جلسه هیات دولت وزارت ارتباطات را مامور کرد که کندی اینترنت و دسترسی به این شبکه را برطرف کند با این حال برخی نمایندگان مجلس معتقدند منشا اختلالات شورایی است که خود رییس جمهور رییس آن است. غلامرضا نوری انتقاد رییس جمهور از کندی اینترنت را نوعی فرار به جلو تعبیر کرده و گفته محدودیت‌های اخیر اینترنت به استناد مصوبات شورایی است که رئیسی در راس آن است. این نماینده مجلس در گفت و گو با سایت سیتنا ابراز امیدواری کرده که مسوولان ذیربط وضعیت اینترنت را بهبود دهند چرا که در این شرایط مردم ضررهای بسیاری را متحمل شده‌اند و کسب وکارها آسیب جدی دیده‌اند.

logo-samandehi