سه شنبه، 04 آذر 93 - 03:46

 

uhimkjg1se2wgdn0wtfi

روز گذشته شرکت سیمانتک گزارشی منتشر کرد که در آن راجع به بدافزاری بسیار پیچیده موسوم به Regin اطلاع رسانی شده بود (پوشش  این خبر در نیوزآی تی)، بر مبنای این گزارش ذکر گشته بدافزار مذکور سال های بسیاری فعال بوده و سیستم های متعددی را آلوده و از آنها جاسوسی کرده است.

وب سایت Intercept در مطلبی در همین رابطه و به نقل از چند منبع فعال در زمینه ی امنیت صنعتی نوشته است احتمال می رود Regin توسط آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده و انگلستان و با هدف جاسوسی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکت های مخابراتی بلژیکی توسعه داده شده باشد.

تا به حال مشخص شده شبکه ی یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات موبایل در بلژیک موسوم به بلژکام به بدافزار مورد بحث آلوده بوده، اما نکته در اینجاست این شرکت همواره یکی از اهداف جاسوسی آژانس های اطلاعاتی در انگلستان محسوب می شده و آژانس های مذکور مکرراً برای نفوذ به آن تلاش داشته اند.

علاوه بر این سیستم های حساسی در اتحادیه اروپا که پیش از این توسط آژانس های یاد شده به عنوان سیستم های هدف شناخته می شدند و تلاش به عمل می آمده تا از آنها اطلاعات استخراج گردد نیز مشخص گشته که به Regin آلوده هستند.

ادوارد اسنودن قبلاً در مورد تلاش های دولت انگلستان برای جاسوسی از برخی از سیستم های مرتبط به کشورهای عضو اتحادیه اروپا (این سیستم ها اکنون به Regin آلوده هستند) و همینطور اپراتور مخابراتی بلژکام به صورت مستند سخن به میان آورده بود ولی هرگز در رابطه با تلاش های نرم افزاری در این زمینه حرفی نزده بود.

Ronald Prins متخصص فعال در حوزه ی امنیت که شبکه ی بلژکام را از Regin پاکسازی کرده به Intercept گفته است: “این یکی از پیچیده ترین و عجیب ترین بد افزارهای تاریخ است و تجزیه و تحلیل هایی که بر روی آن انجام دادم مرا قانع کرده که آٰژانس های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس از آن برای جاسوسی استفاده می کرده اند.”

هر چند هنوز هیچ یک از سرویس های اطلاعاتی و یا دول انگلستان و ایالات متحده در این رابطه اظهار نظری نکرده اند ولی شواهد موجود و سوابق پیشین آنها در این زمینه انگشت اتهام را به سمتشان نشانه گرفته است.

logo-samandehi