جمعه، 06 دی 92 - 02:49

 

voip_guide-11397417

روشهای برقراری ارتباط تلفنی در حال تغییر است. امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی راه دور اغلب از تکنولوژیی به نام VoIP استفاده می شود. اگر تاکنون چیزی راجع VoIP نشنیده اید، خواندن این مقاله نظر شما را درباره این که ارتباطات تلفنی راه دور چگونه انجام می شود و آینده ارتباطات تلفنی چه خواهد بود، تغییر میدهد. VoIP یک روش برای تبدیل سیگنال های آنالوگ صوت به داده های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل می شوند. ممکن است از خود بپرسید که این امر چگونه می تواند مفید واقع شود. خوب، کافی است چند ثانیه راجع به آن فکر کنید. اگر تبدیل سیگنالهای آنالوگ به داده های دیجیتال ممکن باشد، VoIP میتواند یک ارتباط اینترنت استاندارد را به یک روش مجازاً رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا تبدیل کند. فقط کافی است هزینه ISP (سرویس اینترنت) را بپردازید. این امر شما را قادر می کند که شرکت های تلفنی را به طور کامل کنار بگذارید.
VoIP قابلیت این را دارد که روش کار سیستم های تلفنی را کاملاً متحول کند. شرکت های زیادی هستند که سرویس VoIP ارئه می دهند و پیوسته هم در حال افزایش هستند. در حال حاضر شرکت های مخابراتی پیشگام در دنیا، پس از وقوف به امکانات بی پایان این تکنولوژی جدید، در حال تأسیس مراکز VoIP در سراسر دنیا هستند و فروش سیستمهای تلفن VoIP روز به روز در حال گسترش است.

چرا سیستم Voip

voip-telephone-wire

فناوری VoIP کاربردهای بسیاری در سیستمهای مخابراتی امروزه دارد. از VoIP برای انتقال خوط تلفن ، برقراری ارتباطات تلفن بین شهری و کشوری بدون هزینه تلفن مخابرات توسط اینترنت و اینترانت ، اتصال دفاتر به سیستم تلفنی یکدیگر ، ایجاد مرکز نوین پشتیبانی مشترکین ، مکالمه رایگان ، مکالمه تصویری و امکان استفاده از قابلیت ها بیشتر تلفنی استفاده می شود. فناوری VoIP در این موارد باعث کاهش هزینه ، افزایش امکانات و بهبود قابلیت اطیمنان میشود .

انتقال خطوط تلفن شهری:  از مهترین امکاناتی که این سیستم فراهم میکند امکان ارائه خطوط تلفن شهری به مراکز فاقد این خطوط مانند معادن ، سدها ، کارگاه ها ، کارخانه ها و سایت های خارج از شهر و حتی ایجاد ارتباط رایگان صوتی تصویری بین دفاتر و شعب یک مجموعه می باشد. از آن جایی که با استفاده از VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می توانید ارتباط برقرار کنید، کاربران می توانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگی شان ارائه می دهد دسترسی داشته باشند.
برخی افراد از یک softphone برای دسترسی به سرویس VoIPشان استفاده می کنند. این برنامه ها این امکان را به شما می دهد که از طریق laptop یا گوشی های هوشمند از هرجای دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار کنید.اغلب شرکت های تلفنی سنتی هزینه سرویس های اضافی را در صورت حساب شما می گنجانند. در حالی که اگر از سرویس دهنده های VoIP استفاده کنید، این سرویس ها استاندارد به حساب می آید.

با استفاده از مرکز تلفن تحت شبکه یا سانترال IP base امکان ارائه خدمات بیشتر سیستم های Voip وجود دارد.
سانترال های تلفنی تحت شبکه نسل جدید مراکز تلفن میباشد که به سرعت در حال گسترش و جایگیزینی سیستم های قدیمی و آنالوگ مراکز تلفنی می باشد.
سانترال های نسل جدید بروی بستر شبکه کار میکنند و با توجه به اینکه در حال حاضر تمامی شرکت ها، سازمان ها، موسسات و مجموعه های بزرگ مجهز به سیستم شبکه میباشد براحتی در هر مجموعه ای قابل اجرا میباشد. امکانات بسیاری که این سیستم نوین در اختیار کاربران قرار میدهد باعث افزایش روزافزون آن گشته است.
این سیستم نسبت به مراکز قدیمی دارای مزایای بسیاری می باشد که شامل:

• عدم محدودیت جغرافیایی: تمامی دفاتر و شعب و مراکز مرتبط به مجموعه در هر جای دنیا قابل اتصال به این مجموعه می باشد. همگی بصورت یک داخلی در سیستم تعریف شده و به راحتی با هم در تماس خواهند بود.

• ارتباط رایگان: با توجه اتصال تمامی مراکز بدون محدودیت جغرافیایی، ارتباط بین شعب بی نیاز از سیستم مخابراتی انجام می گیرد و لذا مکالمات بین دفاتر رایگان انجام می شود.
• عدم نیاز یه سیم کشی تلفن: نظر به اینکه این سیستم بروی بستر شبکه انجام می گیرد نیازی به سیم کشی جداگانه برای تلفن وجود ندارد و بروی بستر ارتباطی شبکه ایجاد شده قابل اجرا است.
• گسترش آسان: اضافه نمودن خطوط داخلی و شهری با سادگی میسر است و مانند سیستم های آنالوگ قدیمی نیاز به تعویض دستگاه و سیم کشی جداگانه وجود ندارد.
• حفظ شماره: با جابجایی در هر مجموعه میتوانید داخلی خود را نیز با خود منتقل کنید و نیاز به تعاریف پیچیده و تغییر شماره نیست.
• امکانات بیشتر: نسل جدید سیستم تلفن دارای توانمندی ها و قابلیت هایی هستند که در سیستم های قدیمی قابل اجرا نیست. این امکانات را برای هر سانترال میتوانید با کلیک بروی سیستم مورد نظر در آیتم های روبرو روبرو مشاهده نمایید.
• امکانات فراوان بصورت یک پارچه: در سیستمهای قدیمی برای اضافه نمودن هر امکان جدید ( در صورتی که قابل اجرا باشد ) نیاز به خرید یک کارت اضافه یا اضافه نمودن یک سرور و ترکیب این دو با هم است که هزینه های بسیاری را بر دوش خریدار می گذارد در صورتی که در نسل جدید سیستم تلفن تمامی امکانات بصورت یک پارچه در اختیار مشتری قرار میگیرد که هر مجموعه با توجه به نیاز خود میتواند از همگی و یا چندین مورد دلخواه بهره گیرد.
• مدیریت ساده: مدیریت این سیستم بر خلاف سیستم های قدیمی بسیار ساده میباشد و تمامی امکانات و تعاریف براحتی در دسترس کاربر است.
• کنفرانس گسترده: بر خلاف سیستم قدیمی که بروی گوشی مکالمه سه نفره انجام میشود در اینجا با تعریف اتاق کنفرانس شکل میگیرد و تعداد افراد بیشتری بدون نیاز به خطوط شهری بین تمامی نقاط شما در یک مجموعه یا مراکز گسترده با هم به گفتگو بپردازند.
• استفاده از تلفن های نرم افزاری: شما می توانید براحتی بدون نیاز به خرید گوشی تلفن و یا برای راحتی کار با صفحه کلید و هدفون از تلفن نرم افزاری قابل نصب بروی تمامی کامپیوتر ها استفاده نمایید.
• منشی تلفنی چند لایه: با استفاده از سانترال نسل جدید شما میتوانید منشی را برای سطوح مختلف تعریف کنید و حتی تمامی مراکز گسترده شما را تحت پوشش این سیستم درآورد و قابلیت پاسخ گویی ۲۴ ساعته بدون نیاز به اپراتور و ارسال فکس در مواردی که اطلاعات ثابتی باید به تماس گیرنده داده شود.
• امکان اتصال موبایل: با نصب نرم افرار بری گوشی های موبایل میتوان موبایل ها به را عنوان یک داخلی برای این مراکز تعریف کرد و از کلیه امکانات سیستم در هر جای دنیا بصورت رایگان استفاده کرد (برقرای تماس صوتی و تصویری ، امکان استفاده از خطوط شهری و …) و حتی در صورت عدم حضور شما در محل شرکت تماس ها بدون هزینه به موبایل شما انتقال پیدا کند.
• شماره گیری سریع: در این سیستم امکان تعریف شماره های افراد مانند شماره منزل یا تلفن همراه با شماره های سه رقمی میباشد که دیگر نیازی به گرفتن شماره های طولانی و به خاطر سپردن آن ها نیست.
• صندوق پستی: صندوق صوتی دیگر امکان این سیستم است که در صورت عدم حضور شما تماس گیرنده میتواند پیام خود را بگذارد.
• شماره گیری با نام اشخاص: شما میتوانید به جای به خاطر سپردن شماره با استفاده از حروف روی صفحه کلید تلغن نام شخص را وارد کرده و تماس برقرار نمایید.
• علاوه بر بستن ۰ و ۰۰ شما میتوانید شماره هایی یه که نباید توسط افراد شماره گیری شود را در سیستم تعریف کنید.
• امکان ضبط و شنود مکالمات و آرشیو مکالمات• سرور فکس (Fax سرور) قابلیت اتصال سانترال به فکس سرور جهت ارسال و دریافت فکس و رویت آن ها بر روی ایمیل هر کاربر.
• پست صوتی (Voice Mail) هر داخلی دارای پست صوتی اختصاصی می باشد. سیستم می تواند برای تمام داخلی ها به عنوان یک دستگاه پیام گیر مستقل و قابل مدیریت عمل نماید. کاربر می تواند از هر محل دلخواه از طریق ایمیل، ارتباط وب، یا تماس تلفنی از بیرون و با در اختیار داشتن رمز و مجوز مربوطه نسبت به شنیدن پیغام های گذاشته شده و مدیریت صندوق صوتی خود اقدام نماید.
• لیست مکالمات: تمامی مکالمات با زمان و تاریخ و مدت مکالمه در سیستم فهرست می شود و شما بدون نیاز به رقتن به مخابرات لیست تمامی ارتباطات را خواهید داشت
• امکان برقراری مکالمه تصویری: با استفاده از تلفن تصویری و یا Webcam میتوانید مکالمه تصویری انجام دهید.

  انتخاب یک سیستم تلفن VoIP 

اگر شما تصمیم به پیاده سازی سیستم VoIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص کنید که کدام یک از تجهیزات تلفنی فعلی تان را می توانید حفظ کنید. بدین ترتیب می توانید به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید. بسیاری از سیستم های تلفن دیجیتال با افزودن کم ترین سخت افزار و به روزرسانی نرم افزار دارای قابلیت آدرس دهی می شوند.
علاوه بر این شما باید مطمئن باشید که تمامی دستگاه های مورد استفاده شما مانند فکس، پردازشگر کارت اعتباری، سیستم های امنیتی و … می توانند به صورت یکپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود. در آخر توصیه می شود که هیچ گاه سعی نکنید با خریدن تجهیزات VoIP دست دوم در هزینه ها صرفه جویی کنید. به خاطر داشته باشید که VoIP یک تکنولوژی جدید بوده و حتی ممکن است تجهیزات مربوط به یک سال قبل هم از رده خارج شده باشند.

iman sabri

مهندس ایمان صبری

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات-مدرس دانشگاه

Sabri.rasaco@gmail.com

logo-samandehi