چهارشنبه، 06 آذر 92 - 12:47

 

sherpoint

طبق نظرسنجی انجام شده از بیش از ۱۰۰ متخصص شیرپوینت و IT جالبترین ویژگی های شیرپوینت ۲۰۱۳ به شرح زیر اعلام شده.در این مقاله به اختصار به دو ویژگی محبوبتر در شیرپوینت ۲۰۱۳ پرداخته ایم .

پورتال شیرپوینت در موبایل ها و تبلت ها-Mobile Device Support

در جامعه کنونی استفاده از تلفن های همراه اجتناب ناپذیر است . موبایل ها و تبلت ها هرروز بیش از پیش زندگی ما را تغییر می دهند. این دستگاه ها به ما یک دید شخصی از جهان پیرامون می دهند. این روزها استفاده از موبایل در راستای خدمات اینترنتی و پورتال ها داغ داغ است. مایکروسافت با در نظر داشتن محبوبیت بسیار زیاد این روزهای موبایل در نسخه جدید پورتال سازمانی خود دید وسیعی نسبت به این موضوع داشته است . اگرچه در نسخه های قبلی شیرپوینت نیز به این مقوله توجه شده بود اما در شیرپوینت ۲۰۱۳ با امکانات قابل ملاحظه ای به کار در این زمینه پرداخته است.

انواع روش های مشاهده پورتال های شیرپوینتی در موبایل

در صورتی که تمایل به مشاهده یک سایت شیرپوینتی در گوشی هوشمند خود را داشته باشید این حق انتخاب را دارید تا صفحه را درحالت کامپیوتر شخصی (تمام صفحه) و یا در حالتی که مخصوص گوشی های هوشمند تعبیه شده باشد ،مشاهده نمایید.چگونگی نمایش بستگی به نوع دستگاه مورد استفاده دارد.

 نمای کلاسیک (Classic view)

در شیرپوینت ۲۰۰۷و۲۰۱۰ برای مشاهده سایت شیرپوینتی در موبایل تنها مشاهده با نمای کلاسیک امکان پذیر بود.این نما ظاهری بسیار ساده و غیرقابل تغییر ارائه می دهد که در آن فقط بخشی از داده ها به انتخاب شیرپوینت نمایش داده می شود.

 نمای معاصر(Contemporary view)

یکی از امکاناتی که شیرپوینت در صورت پشتیباتی مرورگر دستگاه و موبایل از HTML5در اختیار قرار می دهد، “مرورگر موبایل” است که به طور خاص برای مرورگرهای موبایل بهینه شده است .این نما در مرورگرهای Windows phone , iOS, Android قابل نمایش است.در این نما یک گزینه برای سوئیچ به نمای تمام صفحه وجود دارد.

 نمای تمام صفحه (Full Screen):

 نمایش تمام صفحه به همان صورتی است که در صفحه دسکتاپ مشاهده می شود.اگرچه این نما یک نمای پاسخگو نیست اما سعی بر نمایش تمام اجزای سایت مشابه آنچه در مرورگر کامپیوترهای عادی مشاهده می شود را دارد.

از دیگر قابلیت های جدید شیرپوینت ۲۰۱۳ میتوان به  device Channel اشاره کرد . با استفاده از این قابلیت می توان برای useragent های متفاوت که مرورگر موبایل دارند یک masterpageدلخواه تعریف نماییم .در این روش این امکان وجود دارد که اگر کاربر با مرورگر اندروید وارد سایت شیرپوینتی شده باشد ظاهری متفاوت از مرورگر ویندوزفون داشته باشد.امکان سفارشی کردن بسیار زیاد برای دستگاه های touch از دیگر امکانات این روش است.

شیرپوینت ۲۰۱۳ از تمام مرورگرهای مختلف موبایل پشتیبانی می کند .مرورگر اینترنت اکسپلورر موبایل در ویندوز فون ۷٫۵ به بالا ،سافاری در iOSنسخه ۵ به بالا و اندروید از نسخه ۴ به بالا .البته این پشتیبانی ها به صورت کامل صورت نمی گیرد و ملاحظاتی را در هرمورد در نظر می گیرد . برای مثال Office web apps به صورت کامل تنها در نسخه ۶به بعد iOS پشتیبانی میشود .

علاوه بر تغییرات زیادی که از نظر ظاهری در این حوزه در شیرپوینت ۲۰۱۳ ایجاد شده است ، در حوزه محتوا هم تغییرات زیادی به وجود آمده است . امکان Push notification در ورژن ۲۰۱۳ فراهم آمده است.این امکان بدین صورت است که event هایی که درسایت اتفاق می افتد مثل اضافه کردن یا به روزرسانی یک item جدید برروی یک لیست توسط کاربران دیگر اطلاع رسانی گردد. (امکان push notificationباید در سرور سایت شیرپوینتی فعال شده باشد)

مجموعه مواردی که اشاره شد به علاوه چندین قابلبت دیگر شیرپوینت را به بهترین گزینه جهت استفاده از محتوا و خدمات پورتالی در حوزه موبایل تبدیل می کند.

سایت های انجمنی ( New Community Sites)

در شیرپوینت سرور ۲۰۱۰ بورد های گفتگو اعضا را قادر میساخت تا اطلاعاتشان را با دیگران به اشتراک گذارند در نسخه ۲۰۱۳ برروی موضوعات مورد بحث تاکید بیشتری شده و اعمال آن گسترش یافته است .اگرچه هدف بحث ها چیزی بینابین انجمن ها و لیست های توزیعی ایمیلی است اما مزایایی هم در این زمینه وجود دارد که از جمله آن ها :

-تمام اعضایی که دسترسی به انجمن دارند (اعضا یا بازدید کنندگان) می توانند از اطلاعات درون انجمن استفاده کنند. با استفاده از لیست ایمیل های توزیع شده تنها اعضای لیست قادر به سود بردن از بحث ها هستند.

-انجمنها دائمی تر هستند و تاریخچه مربوط به هر پست و پاسخ های داده شده به آن را درون خود دارندحتی قبلتر از زمانی که کاربر به انجمن پیوسته باشد .در مقابل وقتی کاربری به یک لیست توزیعی اضافه می شود تنها ایمیل های مربوط به موضوعی که به آن پیوسته است را دریافت می کند .

-انجمن ها کمک به جمع آوری و دسته بندی خردمندانه را مهیا می کند . با استفاده از لیست های توزیعی راه حلی برای دسته بندی پیام ها ندارد و جستجو در میان آنها تنها نتایج درون پوشه شخصی اعضا را برمیگرداند.در حالی که در انجمن ها اعضا قادر به جستجو در تمامی اطلاعات هستند و برای دستیابی به اطلاعات با محدودیتی رو به رو نیستند.

-این امکان در شیرپوینت ۲۰۱۳ اضافه شده است که کاربران قادر به امتیازدهی به پست ها و پاسخ های داده شده باشند . بدین طریق میتوان به بهترین امتیاز داده شده راحت تر دسترسی پیدا کرد و به  گونه ای کاربران را تشویق به مشارکت در بحث ها نمود .

عکس فهیمه احمدی

فهیمه احمدی شرکت عصرارتباطات و انتقال داده سپاهان
f.ahmadi@asre-telecom.com

logo-samandehi