سه شنبه، 07 خرداد 98 - 12:42

 

مرکز تخصصی آپا دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یک مرکز امداد امنیت رایانه‌ای، فعالیت خود را از اواخر سال ۸۶  در زمینه تخصصی ارائه سرویس مدیریت حوادث امنیتی و آسیب‌پذیری‌های شبکه در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز کرده است. این مرکز با تکیه بر توان متخصصین مجرب، فارغ‌التحصیلان برتر و دانشجویان نخبه دانشگاه‌های کشور، محصولات و خدمات متعددی را در حوزه افتا ارائه نموده است. مرکز تخصصی آپا دانشگاه صنعتی اصفهان با بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی به عنوان یکی از قوی‌ترین مراکز امنیت سایبری کشور محسوب می‌شود.

در روز جهانی ارتباطات نمایشگاهی در وزارت ارتباطات در تالار شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه رونمایی از چهار طرح کلان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. این چهار طرح عبارت بود از:

  • دژفا، سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات
  • سروا، تبادل اطلاعات دولت با بخش خصوصی
  • اتصال بیش از ۷۲۰۰ روستا به پهن باند شبکه ملی اطلاعات
  • توسعه زیرساخت مخابراتی کشور با تجهیزات بومی

مرکز تخصصی آپا دانشگاه صنعتی اصفهان با دو سامانه در این نمایشگاه حضور داشت:

  • سامانه مقابله با حملات منع سرویس توزیع‌شده، نخستین سامانه بومی برای مقابله با حملات ddos‌ حجمی است. این سامانه می‌تواند زیرساخت کشور را در مقابل یکی از شایع‌ترین حملات سایبری بیمه کند.
  • سامانه ملی رصد آسیب‌پذیری و شبکه‌های بات، این سامانه که با همکاری مرکز ماهر پیاده‌سازی شده است، با ارایه گزارش‌های متنوع از وضعیت امنیت سایبری کشور، بستر مناسبی برای پایش وضعیت آسیب‌پذیری‌ها و آلودگی‌های کشور  فراهم نموده و امکان  نظارت بیشتر بر وضعیت امنیت سایبری کشور را  فراهم می‌نماید.

سامانه ملی رصد آسیب‌پذیری در حال خدمت‌رسانی در سطح کشور است. سامانه مقابله با حملات منع‌سرویس توزیع شده تاکنون در چند ISP مورد استفاده قرار گرفته است.این محصولات کاملا بومی هستند. این محصولات توسط تیم تحقیق و توسعه مرکز تخصصی آپا به رهبری دکتر علی فانیان، طراحی و توسعه داده شده است.

logo-samandehi