دوشنبه، 27 آذر 02 - 06:50

 

گزارشاتی نشان می‌دهد برخی از جایگاه‌های سوخت‌رسانی کشور امروز با اختلال مواجه شده‌اند. بنابر اعلام شبکه خبر به نقل از منابع آگاه، احتمال خرابکاری بیرونی در این زمینه وجود دارد.رئیس صنف جایگاه‌داران اعلام کرد اختلال نرم افزاری در سامانه هوشمند برخی از جایگاه‌های سوخت به وجود آمده است که همین امر بحث سوخت‌رسانی را مختل کرده است. «رضا نواز»، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت نیز در گفتگو با تسنیم موضوع اختلال در عرضه سوخت را سراسری اما در برخی جایگاه‌ها دانست و گفت علاوه بر تهران در دیگر استان‌ها نیز این مشکل رخ داده است:«توقف عرضه هم در بنزین و هم در گازوئیل دیده شده، همه متخصصین امر پای کار هستند و در تلاشند تا این اختلال تا ساعاتی آینده رفع شود. بحث کمبود بنزین و گازوئیل به‌هیچ وجه مطرح نیست و افزایش قیمتی در دستور کار نیست، این اختلال یک مشکل فنی است و از مردم خواهش می‌کنیم اگر نیازمند ضروری به بنزین نیستند، فعلا تا رفع کامل مشکل، به جلایگاه‌های عرضه مراجعه نکنند.»

شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی نیز اعلام کرد متخصصان در تلاش هستند تا ابعاد این مساله هر چه سریعتر روشن شود.شبکه خبر نیز اعلام کرد به گفته منابع آگاه، بروز اختلال در جایگاه‌های سوخت ممکن است ناشی از «خرابکاری بیرونی» باشد. این اختلال از ساعت ۹:۴۰ صبح امروز در برخی از جایگاه‌های سوخت‌رسانی کشور به وقوع پیوسته است که برای رفع مشکل خدمت‌رسانی به مردم، این جایگاه‌ها به صورت دستی وارد چرخه سوخت‌رسانی شده‌اند.طبق گفته وزارت نفت، بیش از سی درصد جایگاه‌های سوخت در حال خدمت‌رسانی هستند و اختلال بقیه جایگاه‌ها نیز در حال رفع شدن است. این وزارتخانه تأکید دارد اختلال پیش آمده به هیچ وجه به تغییر قیمت بنزین ارتباطی ندارد و شایعه افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد.

گفتنی است چهارم آبان سال ۱۴۰۰ نیز شاهد اختلال در بحث سوخت‌رسانی بودیم که ناشی از یک حمله سایبری بود.شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین (دستی) انجام خواهد شد.»

این نهاد با بیان اینکه کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل هستند، وعده داد تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد.شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی همچنین تأکید کرد سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود. دقایقی پیش یک گروه هکری نیز مسئولیت این هک را پذیرفته است.

وزیر نفت نیز اعلام کرد که اختلال امروز در پمپ بنزین‌ها درپی حمله سایبری اتفاق افتاده است و در حال حاضر ۱۶۵۰ جایگاه سوخت رسانی در سراسر کشور فعال بوده و به صورت دستی سوخت رسانی را انجام می دهند.

صبح امروز برخی از جایگاه‌های سوخت‌رسانی کشور با اختلال مواجه شدند. در همین راستا شبکه خبر نیز اعلام کرد که بروز این اختلال ممکن است ناشی از «خرابکاری بیرونی» باشد.این درحالی است که حدود یک ماه پیش یکی از مسئولان سامانه هوشمند سوخت در گفتگو با یکی از بخش‌های خبری صدا و سیما گفته بود که این سامانه کاملا مستقل بوده و امنیت بسیار بالایی دارد. به قدری که در این ۲۰ سال امکان نداشته حتی یک نفر در ایران بدون سوخت بماند.علیرغم صحبت‌های یکی از مسئولین سامانه هوشمند سوخت این دومین باری است که سامانه هوشمند سوخت هک می‌شود. اولین بار این اتفاق در سال ۱۴۰۰ رخ داد. در آن زمان گروهی به نام گنجشک درنده مسئولیت این اختلال یک هفته‌ای را برعهده گرفت. حالا با گذشت دوسال بار دیگر این گروه هکری مسئولیت حمله به سامانه هوشمند سوخت را برعهده گرفته است.

logo-samandehi