سه شنبه، 09 مهر 92 - 12:08
سیسکو

 

سیسکو

سیسکو

مهندسان شبکه بحث های فراوانی را در رابطه با مقایسه ۶۵۰۰ ,Nexus انجام میدهند ولی جواب سوال از کدام یک استفاده کنم همچنان مبهم است.بستگی به نیازهایتان دارد.هر دو دارای تواناییهای خوبی هستند و انتخاب بستگی به اینکه کاربری شما نیازمند چه Interfaceها و چه خصوصیتهایی است، دارد.

الف) تفاوت های ساختاری

•معماری ارسال بسته Forwarding Architecture

مهمترین تفاوت ، معماری ارسال است. ۶۵۰۰ می تواند از هر دو تکنولوژی ارسال مرکزی که در آن sup تصمیمات ارسال را می گیرد و ارسال توزیع شده که در آن  Line Card ها تصمیمات ارسال را می گیرند استفاده نماید در حالی که Nexus فقط از ارسال توزیع شده استفاده می کند.

• Switch Fabric

در ۶۵۰۰ فابریک سوئیچ در sup ادغام گردیده است در حالی که در Nexus 7000 فابریک سوئیچ در قسمت جداگانه ای از شاسی بدون وابستگی به بقیه کارت ها قرار دارد که در نتیجه آن در ۷۰۰۰ ، sup تنها اعمال کنترلی را بر عهده می گیرد و سیستم عامل را اجرا کرده و کل سیستم را مدیریت می نماید و دیگر امکانات ارسالی بر روی آن قرار ندارد.

• Interface  ها:

یکی از اساسی ترین تفاوت های این دو در interface های مورد پشتیبانی است.هم سری ۶۵۰۰ و هم Nexus 7000 از اینترفیس های ۴۰Gb پشتیبانی می کنند. در حالی که فقط Nexus 7000 از ۱۰۰ Gb پشتیبانی م

ی کند. در کاربردهای قدیمی ۱۰G و ۱G نیز سری ۷۰۰۰ از Line card هایی با تعداد بیشتری پورت پشتیبانی می نماید.

ب) تفاوت های خصوصیات و تکنولوژیها:

با اینکه هر دو سری امکانات سوئیچینگ لایه ۳، پشتیبانی از روتینگ پروتکل ها ، MPLS/VRF و QoS را دارند ولی هر یک تواناییهای منحصر به فرد خود را نیز دارا هستند که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

VSS -Virtual Switching System :

مهندسین شبکه همواره در شبکه ها از افزونگی در ارتباطات و سوئیچها به منظور افزایش قابلیت اطمینان استفاده می کنند ولی این مورد باعث ایجاد پیچیدگی هایی در طراحی و کارکرد شبکه می گردد. VSS در ۶۵۰۰ شبکه را با کوچکتر کردن تعداد ادوات شبکه از پیچیدگی و مدیریت مسیرها و سوئیچهای افزونه ( (redundant می کاهد. VSS دو سوئیچ فیزیکی را به یک سوئیچ تبدیل کرده و باعث ساده تر شدن ساختار می شود . VSS دو سوئیچ فیزیکی را به یک سوئیچ تبدیل کرده و باعث ساده تر شدن ساختار Port Channelها می شود. همچنین باعث کاهش تعداد همسایگان در روتینگ لایه ۳ میگردد و از بوجود آمدن Loop های لایه ۲ نیز جلوگیری می کند.مثلاً به صورت فیزیکی در لایه توزیع شبکه معمولاً هر سوئیچ دسترسی (Access) به وسیله دو لینک مجزا به دو سوئیچ توزیع (Distribution) متصل میگردد.به وسیله VSS میتوان Port channel های منطقی از یک سوئیچ دسترسی تعریف نمود و توپولوژی لایه۳و امکانات بالانس ترافیکی (Load Balancing) را به وجود آورد. همچنین به کمک VSS دیگر لازم نیست مهندسان شبکه خود را با Spanning Tree درگیر نمایند.در Nexus این موارد از طریق VPC انجام میپذیرد.

•Virtual Port-Channel- vPC :

کاربرد اصلی این مورد در Nexus 7000 نیز استفاده از امکان Link Aggregation در چند سوئیچ فیزیکی مختلف است ولی آن را به صورت متفاوتی انجام می دهد . تفاوت اصلی در این است که در Control plane ,VSS ها به صورت منطقی واحد در نظر گرفته می شود ولی در vPC اینگونه نیست . بنابراین هر دو سوئیچ می توانند به صورت کاملاً مستقل عمل نمایند و به همین علت نیز Ether Channel های ساخته شده بین چند سوئیچ قابلیت لایه ۳ ندارند و نیاز به استفاده از پرو تکل هایی نظیر HSRP وجود دارد.

•ماژولهای سرویسدهی Service Modules

۶۵۰۰ از ماژول های سرویس دهی پشتیبانی میکند مانند ASA-SM که امکانات فایروال با توان عملیاتی بالا را فراهم می کند و نیز NAM که امکانات گزارشگیری ترافیک و مدیریت را فراهم میسازد در حالی که Nexus 7000 از آنها پشتیبانی نمی نماید.

Virtual Device Context- VDC:

این امکان در Nexus 7000 اجازه می دهد که یک سوئیچ فیزیکی به چندین سوئیچ کاملاً مستقل منطقی تقسیم شود و Control Plane نیز به چند قسمت تقسیم شود و هر سوئیچ منطقی را مستقل می نماید تا مطمئن شود که هیچگونه وابستگی به یکدیگر ندارند. این قابلیت به منظور استقلال نگهداری سیستمها استفاده میشود به طور مثال بخش امنیت فقط به DMZ VDC دسترسی داشته باشد. VPC ها هیچگونه ارتباطی با هم ندارندمگر اینکه ارتباط فیزیکی پورتهای آنها برقرار گردد.

•WAN Interfaces:

۶۵۰۰ امکان استفاده از Interface های WAN وسیعی از E1، T1 تا OC ، STM را دارا میباشد.

•Fabric Extender:

Nexus 7000 دارای پشتیبانی از Fabric Extender های سری Nexus 2200 است که امکان به وجود آمدن شاسی های مجازی برای کاربردهای بزرگ در دیتا سنتر را به وجود می آورد همچنین به کمک تکنولوژی FCoE امکان یکی کردن بستر SAN و شبکه اترنت به وجود می آید و دیگر نیازی به استفاده از دو زیر ساخت مستقل برای SAN و شبکه وجود ندارد.

 امید صفوی

امید صفوی

 امید صفوی

مدیر عامل شرکت عصر ارتباطات و انتقال داده های سپاهان

logo-samandehi