چهارشنبه، 04 دی 92 - 04:30

 

RBS_LOGO

در شیرپوینت یک بلوک بزرگ از داده که در دیتابیس نگهداری شده و با مشخصات  سایز و محل نگهداری شناخته می شود و کاری به ساختار داخلی آن نداشته باشد یک BLOB (Binary large object) گفته می شود به طور مثال یک فایل ویدئویی یا یک فایل آفیس BLOB است.به طور پیش فرضBLOB ها و Meta data مربوط به آنها در Content database ذخیره می گردد.چون این BLOB ها می توانند بسیار بزرگ باشند ایده بهتر این است که آنها را جایی خارج از Content database ذخیره کرد.به دلیل اینکه تغییرات در BLOB ها معمولا با رونویسی روی فایل اصلی انجام نمی شود و ورژن های جدید برای هر تغییر از فایل ایجاد و ذخیره می گردد پس کپی های متعددی از BLOB در دیتابیس نگهداری خواهند شد که باعث رشد سریع و زیاد دیتابیس می گردد تا جایی که در بسیاری از موارد حجم BLOB از حجم Meta data آن بیشتر می شود بنابراین BLOB ها مصرف کننده فضا و منابع سرور دیتابیس می شوند در حالی که  این منابع باید برای کار با Meta data بهینه باشد. پس برای خارج کردن آنها از دیتابیس از RBS می توان استفاده کرد.

RBS

RBS یک مجموعه از SQL server library API است که در بسته SQL سرورهای ۲۰۰۸ به بعد گنجانده شده است.

امکانات RBS به نرم افزارهایی مثل SharePoint  امکان نگهداری BLOB ها خارج از دیتابیس را می دهد به کمک آن Meta data مربوط به BLOB همچنان در دیتابیس قرار خواهد گرفت ولی خود BLOB در خارج دیتابیس قرار می گیرد که به محل آن RBS store گفته می شود.

مدیریت ارتباط صحیح بین رکوردهای دیتا بیس و Meta Data و BLOB های موجود در RBS Store را SQL Server و SharePoint به کمک یکدیگر انجام می دهند . RBS شامل سه مولفه می باشد:

۱-      RBS client library  :  هماهنگ کننده SQL server  با RBS Provider و شیرپوینت است.

۲-      RBS provider  :قسمتی است که وظیفه برقراری ارتباط با BLOB store را بر عهده دارد .

به عنوان نمونه ای از RBS provider  می توان از SQL file stream provider نام برد که می تواند دسترسی لازم بین SQL server و فایل سیستم NTFS را برای دسترسی به BLOB ها فراهم کند

۳-       BLOB  store  :  محل فیزیکی که فایلهای  BLOB در آن ذخیره می گردد که می تواند CAS یا فایل سرور باشد.

 RBS provider       :

RBS از یک Provider برای اتصال به یک BLOB store استفاده می کند. دو نوع Provider موجود است Local و Remote . محلی که provider به طور فیزیکی BLOB را نگهداری می کند بستگی به امکانات Provider دارد .مثلا FILESTREAM می تواند فایلها را به جای فایل دیتابیس با پسوند .MDF در پوشه جداگانه ای که با آن دیتابیس مرتبط شده است قرار دهد.  Local RBS Provider  ها فایلهای BLOB را خارج از دیتابیس ولی روی همان هارد دیسک سرور دیتابیس قرار می دهند در این حالت باز هم می توان از امکانات Backup ، Restore مربوط به share point  در Central admin آن استفاده کرد چون این  رابطه بین فایل های روی هارد و Meta data موجود در دیتابیس توسط آن درک می شود.

Remote RBS Provider  ها فایل های BLOB را در سرور جداگانه نگه می دارند و چون در این حالت Meta data و BLOB دیگر در یک file group قرار ندارند دیگر نمی توان از قابلیت های پشتیبان گیری در Central admin استفاده کرد و مدیریت Meta data  و BLOB ها باید به صورت مجزا انجام پذیرد.

برای استفاده از RBS باید RBS provider را در ابتدا بر روی تمامی سرورهای Share point و Data base نصب و پیکره بندی نمود با این کار  DLLهایی که برای کار کرد RBS لازم است اضافه می گردد.

امید صفوی

امید صفوی

شرکت عصر ارتباطات و انتقال داده های سپاهان

logo-samandehi