دوشنبه، 28 آبان 97 - 06:31

 

با گسترش تدریجی فضای کارآفرینی نوآوری محور در کشور عزیزمان، مفاهیم و ساختارهای نوینی در حال شکل گیری و ایفای نقش می باشند. اگرچه کلیت این فعالیت ها، مربوط به امروز و دیروز نیست و از سالیان پیش، اقدامات به صورت فردی، محدود و جسته و گریخته شروع شده بود اما در یک سال اخیر است که شاهد فعالیت های منسجم و ساختار یافته در این زمینه هستیم.
شتاب دهنده ها شرکتهایی هستند که در ایده های جدید سرمایه گذاری می کنند. آنها به صاحبان ایده ها کمک می کنند تا بتوانند تعریفی صحیح و نمونه اولیه مناسبی از کالا و یا خدماتی که قصد نوآوری در آن صنعت را دارند ارائه دهند. آنها همچنین در تعیین هویت مشتریان هدف و تامین منابع نظیر سرمایه و نیروی کار به صاحبان ایده ها یاری می رسانند. برنامه هایی که شتابدهنده ها ارائه می دهند معمولا از لحاظ زمانی محدود هسـتند و در بیشتر مواقع این بازه زمانی حدود ۳ ماه است و سعی می کنند در این بازه زمانی با فراهم آوردن خـدمات آموزشـی، اندکی سرمایه و محل کار برای صاحبان ایده ها به آنها در رسیدن به هدفشان کمک کننـد. به عبارت دیگر شتابدهنده مجموعه ای است که با برگزاری دوره های فشـرده حمـایتی قصـد تسـریع موفقیـت و پیشرفت شرکتهای نوپا را دارد. در این مطلب با برخی از مراکز شتابدهی اصفهان آشنا میشویم.

 

 

شتابدهنده هاب
شرکت هوشمند اول برنای اصفهان (هاب اصفهان) با پشتیبانی و مشارکت همراه اول، دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ، فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت به عنوان شتابدهنده کسب و کارهای نوپا (Seed Accelerator) نقشی پررنگ و موثر را در زیست بوم کارآفرینی استان اصفهان و منطقه، با حمایت از تیمهای استارتاپی و سرعت بخشیدن به فرایندهای تجاری سازی ایده های شاخص در حوزه IT و Telecom ایفا خواهد نمود. هاب اصفهان به عنوان تجمیع کننده ی رسمی همراه اول در حوزه خدمات ارزش افزوده موبایل (Mobile VAS)، در تعامل و همکاری با تولیدکنندگان محتوا و ارائه دهندگان خدمات و اپلیکیشن های موبایل، زمینه را برای تولید و عرضه محتوا و سرویسهای ارزش افزوده بر بستر بزرگترین اپراتور کشور، فراهم می آورد.

مرکز شتابدهی مشاهیر اصفهان
در آستانه روز جهانی مخابرات و ارتباطات، در اردیبهشت ۱۳۹۵ مرکز شتابدهی مشاهیر با حضور دکتر ستاری معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال افتتاح شد. این مرکز فرصت مناسبی برای تیم های صاحب ایده فراهم کرده تا بتوانند در طول ۶ ماه محصول خود را به بازار معرفی و موفقیت آتی خود را به سرمایه گذاران و مشتریان نشان دهند. خدمات حمایتی مرکز شتابدهی مشاهیر براساس نوع طرح بین ۵ تا ۲۵ میلیون تومان سرمایه نقدی به علاوه سایر خدمات و امکانات مرکز شتابدهی و زیرساخت های مخابراتی می باشد.

شتابدهنده اَکسِل استان اصفهان
اَکسِل به عنوان بزرگترین شتابدهنده فعال در اکوسیستم کارآفرینی ایران با هدف ایجاد مراکز شتابدهنده استانی و حمایت از ایده های خلاقانه و کسب و کارهای نوپا راه اندازی شده است. شتا بدهنده اکسل نیز با سیاست استقرار در سراسر کشور و راه اندازی مراکز شتابدهی در استانهای داری ظرفیتهای کارآفرینانه،حدود ۲ سال است شروع به فعالیت کرده و سعی دارد با تمرکز بر هر منطقه به گسترش دامنه حضور شرکتهای دانش بنیان در سراسر کشور کمک کند.در اصفهان نیز شتابدهنده اکسل با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تا به حال از ۱۰ استارتاپ حمایت و بر روی ۵ استارتاپ سرمایه گزاری کرده است. به تازگی رونمایش شتابدهنده اکسل با ارائه چهارتیم دیجی زرگر، باکس، گلدان هوشمند و تالارنامه برای سرمایه گذارانی از سراسر کشور در اصفهان برگزار شد. این چهارتیم پس از با موفقیت گذراندن دوره شتابدهی اکسل در حال مذاکره با سرمایه گذاران مختلف برای جذب سرمایه هستند.

شتاب دهنده دیموند
دیموند برای کسب‌و‌کارهای نوپا یک برنامه ۹ ماهه تدارک دیده که شامل دو بخش اصلی است. ابتدا تیم‌های علاقمند فرم درخواست خود، برای ورود به دوره پیش شتابدهی دیموند را از طریق وب‌سایت تکمیل و ارسال می‌کنند. درخواست‌های ارسال شده در چند مرحله شامل مصاحبه حضوری، بررسی می‌شوند. تیم‌های برگزیده به مدت ۱۲ هفته وارد مرحله پیش‌شتابدهی شده و در مسیر شکل‌دهی به هدف خود در جاده کارآفرینی قدم می‌گذارند.در این مدت تیم‌های حاضر در دیموند به مجموعه‌ای از خدمات و امکانات دیموند مانند کارگاه‌های تخصصی، سخنرانی‌ها، جلسات با مربیان، ملاقات با سایر بنیانگذاران کسب‌و‌کارهای نوپا، گردهمایی استارتاپ‌ها برای انتقال تجربیات و فضای کاری خلاق دسترسی دارند و از این طریق خواهند توانست که ایده و طرح کسب‌و‌کار خود را شفاف کرده، مدل کسب‌و‌کار و محصولات اولیه خود را بسازند و از این طریق، طرح کسب‌و‌کار خود را به نحو مناسبی آماده کنند و به سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارائه دهند.در مرحله بعدی، فاز شتابدهی به مدت ۶ ماه آغاز می‌شود. تیم‌هایی که طرح کسب‌و‌کار و طرح مالی خود را در اختیار تیم دیموند و سرمایه‌گذاران قرار داده‌اند و دوره پیش‌شتابدهی خود را با موفقیت پشت‌سر گذاشته‌اند می‌توانند وارد مرحله شتابدهی شده و از تمامی امکاناتی که دیموند برای آن ها فراهم می‌نماید استفاده کنند. همچنین استارتاپ‌ها می‌توانند از سرمایه‌هایی که سرمایه‌گذاران در اختیار آنها قرار می‌دهند، بهره‌مند شوند. استارتاپ های این شتاب دهنده تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه جذب کرده اند.

فضای کار اشتراکی “آبی سفید”
آبی–سفید یک فضای کار اشتراکی است که با حمایت بخش خصوصی در اصفهان تاسیس شده است . در واقع کار اصلی که مجموعه آبی–سفید انجام می دهد در اختیار گذاشتن فضای کار و تمامی سرویس های اساسی است که یک استارتاپ , یک فریلنسر, و یا حتی شرکتهای کوچک و متوسط نیاز دارند .. آبی- سفید فرهنگ کار کردن و لذت بردن را دنبال میکند و به دنبال ایجاد یک بستر فیزیکی مناسب است برای رشد سریع استارتاپ ها , فریلنسرها هستند .

logo-samandehi