دوشنبه، 28 آبان 97 - 06:22

 

اتوکام امسال نیز برگزار شد و عصرارتباط اصفهان  هم طبق روال هر ساله ، پس از برگزاری نمایشگاه ، در گزارشی با نظرات غرفه داران ، مدیران ،فعالان و بازدیدکنندگان این رویداد سعی دارد در هر چه بهتر شدن این رویداد در اصفهان همراه با برگزارکنندگان گام بردارد. گواه آن هم درج تمامی نظرات کسانی است که افتخار همراهی آنها را با درج نظراتشان چه مثبت و چه منفی داده اند.امسال بر خلاف دیگر سالها اتوکام با حضور استارتاپها برگزار شد تا عدم حضور شرکتهای بزرگ آی تی اصفهان نمایان نشود.شرکتهایی که چند سال خاک صنعت آی تی را خورده اند و در شرایط فعلی اقدامات موثری برای حضورشان در این بازار صورت نگرفت.حضور استارتاپها و پایون نرم افزار  در این رویداد نقطه قوت نمایشگاه بود تا حدی که  رسانه های کشوری در اتوکام فقط این بخش را پوشش دادند و گویی اتوکام محل برگزاری رویداد استارتاپی است و کمتر گزارشی از دو سالن دیگر که تعداد اندک بخش خصوصی در آن حضور داشتند منتشر شد.

بهتر بود اطلاع رسانی و تبلیغات وسیعتری صورت میگرفت تا شاهد حضور حداکثری مشارکت کنندگان  و بازدیدکنندگان تخصصی بودیم تا غرفه های خلوت بدون بازدید و دکوری دولتی حضور  کمرنگ تری داشته باشند.علاوه بر این امسال شاهد حضور غرفه های با موضوعات عمل های زیبایی چون کاشت مو،کوچک نمودن شکم بودیم. لازم به ذکر است جانمایی غرفه های نمایشگاه هیچ نظم خاصی نداشت و غرفه های دولتی ، فروشگاهی ،ارایه دهنده خدمات در کنار هم باعث سردرگمی بازدیدکنندگان شده بود.اتوکام با تلفیق چندین نمایشگاه،دراین سالهای اخیر دیگر تنها یک نمایشگاه تخصصی نیست.در ادامه نظرات برخی بازدیدکنندگان و غرفه داران اتوکام ۲۴ را میخوانیم :

 

 

همایون یزدان پناه مدیر سابق فاوا شهرداری  

در شرایط فعلی که شرکت های سخت افزاری در ابهام قیمت ارز ، شرکت های نرم افزاری به دنبال گرفتن طلب خود از مشتریان هستند، استارت آپ ها به امید توجه بیشتر مسئولین در این نمایشگاه حضور داشتند. وجه متمایز و قابل تقدیر این دوره ، اختصاص مکان مناسب به استارت آپ ها بود. یکی از مشکلات حوزه ی آی تی عدم اعتقاد کافی اکثر مدیران ارشد شهر و استان به اینکه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی ، فساد اداری تنها با توسعه ی فناوری اطلاعات امکان پذیر است، می باشد.

حمیدرضا عسگریان مدیر سابق روابط عمومی مخابرات اصفهان

متاسفانه وضعیت نمایشگاه از لحاظ محتوا هر سال ضعیف تر میشود  و با اهداف برگزاری و شعار آن فاصله دارد .فضای غالب غرفه ها به مبحث فروش طرح های اینترنت پر سرعت اختصاص یافته است و در واقع نمایشگاه به یک حراجی اینترنت بدل شده است .علیرغم حضور فعالین استارت آپی در یک سالن ،فضای فشرده و متراکم محیط اختصاصی مانع از امکان پرزنت مناسب محتوای ایده ها شده است.از نقاط مثبت امسال میتوان به  اختصاص یک سالن به فعالین ایده های  استارت آپی جهت بیان ایده ها و خلاقیت های خود و برگزاری سمینارهای مرتبط با کسب و کارها اشاره کرد.

محمدرضا اطیابی مسئول کمیسیون سخت افزار 

همانطور که میدانیم صنف رایانه بیشترین تاثیر پذیری را در ارتباط با تغییرات نرخ ارز نسبت به سایر صنوف تجربه کرده است .چرا که تقریبا تمام کالاهای این صنف وارداتی است. اینکه نمایشگاه در این شرایط بحرانی بازار و رکود بی سابقه  و بی ثباتی نرخ ارز به همت نصر اصفهان و با کمک اعضاء برگزار شد جای تشکر از مسئولین و دست اندرکاران برپایی نمایشگاه داره ولی از طرف دیگر نمایشگاه نشان داد که تا شرکتها و فروشگاههای عضو تحت فشار مالی قرار دارند توجیهی برای حضور در نمایشگاه ندارند چون با حاشیه سود کم و پایین بودن درآمد روبرو هستند.

از طرف دیگر با توجه به مشکلات واردات و تحریمها،تنوع و نوع آوری و ارائه محصولات جدید توسط شرکت کنندگان  نیز در این نمایشگاه بسیار کمرنگ بود.

بنظر من اگر امسال شرکت نمایشگاه ها هزینه متراژ هر غرفه را در مقایسه با سالهای گذشته بصورت چشمگیری کاهش می داد ، مشارکت خیلی بیشتر و  نمایشگاه با کیفیت بالاتری برگزار میشد.

مدیر شرکت تاپکو 

امسال چیز خاصی در نمایشگاه ندیدم.سطح نمایشگاه بسیار ضعیف است .وقتی در نمایشگاه حضور دولتی ها غالب است یعنی بخش خصوصی چه مشکلی برای حضور دارد؟وقتی سطح نمایشگاه اینقدر پایین باشد مطمئنا بخش خصوصی حاضر به مشارکت در چنین نمایشگاهی نمیشود و ترجیح میدهد برنامه های خود را از طریق برگزاری همایشها و سیمنارهای تخصصی پیش ببرد.به عقیده ی بنده بهتر است بجای برگزاری وسیع و بدون برنامه ، بصورت محدود و تخصصی برگزار شود.به نظر من سالن فرصتها نسبت به دو سالن دیگر بهتر بود .به نظرم سطح الکامپ بسیار بالاتر از اتوکام است.نمایشگاه باید محتوای خاصی داشته باشد که متخصصین بخش خصوصی و دولتی رغبت به بازدید از نمایشگاه را داشته باشند.

فعال حوزه فناوری اطلاعات 

با وجود اینکه ما هر سال در اتوکام حضور داشتیم ولی امسال با وجود اینکه مشکل مالی نداشتیم ،ترجیح دادیم در این نمایشگاه حضور پیدا نکنیم.بدلیل اینکه هزینه کردن در چنین نمایشگاهی عملا توجیه ندارد.با وجود فعالیت در حوزه ی آی تی اصفهان ،شرکتهای خصوصی همکار را ندیدم.یکی از مشکلات نمایشگاه اصفهان قرار گرفتن در کنار یک مرکز تفریحی است که معمولا بازدیدکننده بیشتر برای تفریح به نمایشگاه سر میزنند.علت عدم حضور بخش خصوصی را میتوان در عدم حمایت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان از فعالین این حوزه دانست.

غرفه اوریکو ایران 

نمایشگاه امسال بسیار ضعیف بود.جانمایی غرفه ها ، سیستم گرمایشی و سرمایشی و در کل سیستم نمایشگاه در سطح پایین انجام شد. ما از تهران بعنوان دفتر خاورمیانه یک برند جهانی در این نمایشگاه حضور پیدا کردیم که متاسفانه بازخورد خوبی نگرفتیم.برگزارکنندگان اتوکام بهتر است نمایشگاه الکامپ را بررسی کنند تا در پیاده سازی یک نمایشگاه تخصصی موفق عمل کنند.بازدیدکننده در سطح پایین بود و نمیتوان گفت نمایشگاه تخصصی بود چرا که در زمان برگزاری در نوبت صبح ،بازدید کننده تخصصی ندیدیم.مقایسه اتوکام با الکامپ صحیح نیست

غرفه سپیدار سیستم 

نمایشگاه امسال مشارکت کننده ی کمتری نسبت به سالهای قبل بدلیل شرایط بد اقتصادی و هزینه های بالای نمایشگاه داشت.بازدیده کننده ی متخصص حتی در زمان برگزاری در صبح نداشتیم.حضور استارتاپها حرکت خوبی بود ولی باید سازماندهی بهتری برای آن داشته باشند.با توجه به اینکه بازار کشورهای همسایه میتواند بازار خوبی برای شرکتها باشد،با اعطای تسهیلات ویژه و تبلیغات گسترده شرایط حضور و بازدید از نمایشگاه برای آنها فراهم شود.

غرفه اسپاد سیستم

در نمایشگاه امسال بدلیل وضعیت اقتصادی شاهد مشارکت محدود شرکتها و فروشگاه های فناوری اطلاعات بودیم.علاوه بر این نمایشگاه حتی در زمان برگزاری در صبح نتوانسته است بازدید کننده متخصص را به نمایشگاه بکشاند ولی بازدیدکننده عمومی قابل قبولی از نمایشگاه امسال دیدن کردند ک عمدتا به خرید محصولات و خدمات نمی انجامید.درخواستی که از برگزارکنندگان دارم این است که با توجه به شرایط موجود ، با کم کردن تعرفه متراژ غرفه کمکی برای حضور به اعضاء داشته باشند.علاوه بر این از مسئولین صنف درخواست میکنم حمایت معنوی در جهت تسهیل همکاری برای اعضاء را فراهم آورند.

غرفه دنیای حافظه 

اتوکام امسال بازدیدکننده عمومی و متخصص خوبی نداشت که علت آن اطلاع رسانی ضعیف بود.

غرفه صنایع فرسام الکترونیک هیراد 

در نمایشگاه امسال هرچقدر حضور دولتی ها پررنگ ، حضور بخش خصوصی کمرنگ تر بود و اتوکام نسبت به سالهای پیش ضعیف تر برگزار شد.اصفهان با وجود داشتن شرکتهای قوی و بزرگ در حوزه ی فناوری اطلاعات،در نمایشگاه حاضر نمیشوند.حضور غرفه هایی چون فروش قاب گوشی سطح نمایشگاه را پایین می آورد.بهتر است فروشندگان را متمرکز در سالنی مجزا قرار دهند.بنده ماه قبل در نمایشگاه صنعت برق در تهران شرکت کردم که اکثر شرکتهای بزرگ اصفهانی در آن حضور داشتند.قطعا شرایط از لحاظ مالی و… برای شرکتهای اصفهانی در مقایسه با حضور در اتوکام بالاتر است؟ سوالی که مسئولین برگزاری باید به آن پاسخ دهند اینست که چرا شرکتهای اصفهانی حاضر به حضور در اتوکام نمی شوند.با این شیوه ی برگزاری نباید انتظار برگزاری یک نمایشگاه خوب را داشته باشیم.حمایت از استارتاپها خوب است ولی بهتراست حضورشان سازماندهی شود که بیشتر بخش خصوصی حضور داشته باشند.

غرفه یلدا  دی اسپادانا

اتوکام بدلیل حضور شرکتهای اینترنتی و مخابراتی از یک نمایشگاه تخصصی آی تی فاصله گرفته است.در سالهای قبل اتوکام نمایشگاهی با حضور شرکتهای سخت افزاری و نرم افزاری بزرگ بود.بازدیدکننده متخصص کم بود.در اتوکام امسال موضوعاتی چون شبکه امنیت ، زیر ساخت ، مرکز داده ،هوشمند سازی دیده نمیشد یا کمرنگ بود.

غرفه نرم افزار حسابداری آرپا 

نمایشگاه امسال در کل از لحاظ برگزاری و بازدیدکننده متوسط بود. نمایشگاه اتوکام با حضور غرفه های غیرمرتبط از یک نمایشگاه تخصصی خارج شد.به نظرم بهتر است بجای برگزاری در سه سالن با غرفه های عریض و طویل غیرمرتبط ،در یک یا دو  سالن متمرکز با محوریت آی تی برگزار شود.

غرفه تسکو از بازار بزرگ طالقانی

اتوکام امسال بازدیدکننده خوبی نداشت و اطلاع رسانی ضعیف بود وانتظار حمایت بیشتری از مسئولین  داریم.

 غرفه یابکو 

نمایشگاه کامپیوتر اصفهان نسبت به نمایشگاه کامپیوتر شهرهای دیگر چون مشهد و تهران ضعیفتر برگزار شد .یکی از نقاط ضعف نمایشگاه ، حضور غرفه های بی ربط با موضوع نمایشگاه که کلا فضای نمایشگاه آی تی را تغییر میدهد.در طول برگزاری نمایشگاه بازدیدکننده تخصصی ندیدم و بیشتر خانواده ها گویا برای تفریح به نمایشگاه آمده بودند.نمایشگاه اختصاصی استارتاپها که یک ماه پیش برگزار شد بسیار مفیدتر بود.اتوکام بیشتر بروی فروش متمرکز است تا ارایه فناوری و پیشنهاد میدهم مسئولان برگزاری واگذاری غرفه ها  را بر اساس گزینش صورت دهند.حضور دولتی ها در نمایشگاه را مثبت ارزیابی نمیکنم چون چیزی برای عرضه نداشتند.

غرفه خبره حسابان ره آورد  

نمایشگاه امسال بسیار ضعیفتر از سال قبل برگزار شد.جانمایی غرفه ها اصلا مناسب نبود.اختصاص سالن ورودی به استارتاپها و تجمع آنها فرصتی برای بازدید از سایر غرفه ها نگذاشته بود.در خصوص اطلاع رسانی با وجود تبلیغات همراه اول بصورت پیامکی شاهد حضور بازدیدکننده زیادی نبودیم.با توجه به اینکه نمایشگاه با موضوع آی تی بود متاسفانه شاهد حضور بخش خصوصی نبودیم که مسئولان برگزاری میتوانستند شرایط مطلوب تری برای حضور بخش خصوصی مهیا کنند.بازدیدکنند از نمایشگاه نسبت به سالهای قبل ضعیف تر بود.

استارتاپ مستر API 

با وجود اینکه ما هرسال بصورت شرکتی در اتوکام حضور داشتیم.امسال بدلیل هزینه های نمایشگاه و با توجه به اینکه در سالهای قبل خروجی مناسبی نگرفتیم،امسال با محصول استارتاپی خود در سالن فرصتها حاضر شدیم. در اتوکام برخی غرفه ها با خدمات همیشگی هستند ولی امسال سالن فرصتها ، جایی بود که استارتاپها ایده های خود را به نمایش گذاشتند.

استارتاپ فرا ویزیت

در اتوکام امسال سالن فرصتها بدلیل حضور استارتاپها مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت که ثبت نام در سالن فرصتها بصورت آنلاین بود ولی بهتر بود میتوانستیم جانمایی محل استقرار را نیز مشخص کنیم.علت عدم حضور بخش خصوصی در نمایشگاه شرایط بد اقتصادی بود و به همین دلیل در سالنهای دیگر جذابیتی نداشت.

نظرات چند بازدیدکننده 

بازدیدکننده ای اعتقاد داشت نمایشگاه متاسفانه در این سالها تکراری شده است و امسال شاهد حضور شرکتهایی بودیم که چندین غرفه ی عریض و طویل صرفا جهت پرکردن سالن با خدمات تکراری و بدون نوآوری به چشم میخورد که تنها تفاوت حضورشان با سالهای قبل در نمایشگاه تغییر دکوراسیون و دیزاین غرفه هایشان است.بازدیدکننده ی دیگر گفت : امسال نمایشگاه بدلیل حضور استارتاپها کمی متفاوت از سالهای قبل برگزار شد.حضور استارتاپها نمایشگاه را از یکنواختی بیرون آورده است ولی خوب بود در کنار استارتاپها،شرکتهای بزرگ اصفهانی نیز حضور داشتند.به نظر یک بازدیدکننده دیگر اتوکام امسال بیشتر شبیه یک بازار برای فروش شده بود تا نمایشگاه تخصصی.دانشجویی تنها نقطه مثبت این رویداد را سالن فرصتها دانست و گفت : اینکه استارتاپها در یک نمایشگاه بتوانند حاضر باشند خیلی خوب است.بازدیدکننده ی دیگر از حضور غرفه های دولتی گلایه کرد و گفت : نمیدانم این غرفه ها چه مزیتهایی دارند که مسئولان برگزاری فضا در اختیارشان قرار میدهند.وی ادامه داد که همانطور که میبینید همیشه این غرفه ها خلوت از بازدیدکننده هستند.

logo-samandehi