دوشنبه، 22 شهریور 95 - 10:53
اينترنت در ایران

 

اقتصاد جهانی طی بیست سال اخیر به دلیل گسترش استفاده از رایانه و افزایش دسترسی به اینترنت به عنوان یک شبکه ارتباطات عمومی به‌شدت متحول شده است.خبرگزاری بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد: به همان نسبت که فعالیت‌های بازرگانی در دهه ۱۹۵۰ به تلفن و در نیمه دوم قرن ۱۹ به خط آهن وابسته بود، امروزه این فعالیت‌ها به‌طور مستمر بر پایه توانایی‌های شبکه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد و این تحولات در حالی رخ داده است که تکنولوژی و فرآیندهای تولید صنعتی نیز انقلاب خودشان را تجربه کرده‌اند.توماس فریدمن، در کتاب «جهان مسطح است» شرح می‌دهد که چگونه شرکت‌هایی مانند «دل» توانسته‌اند خط عرضه خود را اداره و شیوه‌های طراحی و ساخت محصولات را دگرگون سازند، روشی که سایر شرکت‌ها نیز آن را دنبال کرده‌اند.
این‌گونه تغییرات در اقتصاد اهمیت دارد زیرا نحوه انجام فعالیت‌های بازرگانی و تولیدات از بسیاری جهات در زندگی روزمره ما تاثیر می‌گذارد ولی ما به‌ندرت به عمق نفوذ این تاثیرها توجه می‌کنیم.در ادامه این گزارش آمده است: بیش از ۱۵۰ سال پیش، کارل مارکس و فریدریش انگلس تئوری جدید اقتصادی را ارائه کردند که مدعی بود زیرساخت اقتصادی هر جامعه‌ای، شکل سایر بخش‌های آن را تعیین می‌کند.آن‌ها بر این عقیده بودند که ساختار سیاسی، فرهنگی، خانواده، رسانه‌های گروهی و هر چیز دیگری که آن‌ها از آن به عنوان «رو بنا» یاد می‌کردند، به نحوه عملکرد اقتصادی بستگی دارد و می‌گفتند چنانچه اقتصاد تغییر کند، زندگی روزمره مردم نیز تغییر خواهد کرد.
اینترنت که در ابتدا به عنوان شبکه‌ای برای تبادل سریع اطلاعات بین شرکت‌ها و تسهیل فعالیت‌های بازرگانی در مقیاس کوچک و بزرگ طراحی شده بود، اکنون به صورت وسیله‌ای برای بیان نظرات و عقاید افراد درآمده است.در نتیجه، حداقل در کشورهای توسعه یافته که دسترسی به اینترنت همگانی شده، روندهای سیاسی، مدل‌های رسانه‌ای و زندگی هر روزه مردم در حال تغییر است.رسانه‌های مشارکتی، شهروندان روزنامه‌نگار، وبلاگ‌نویسی و فعالیت‌های اجتماعی اینترنتی، نقطه عطف از میان رفتن ساختارهای اجتماعی نیمه دوم قرن بیستم شکل‌گیری روابط جدید را نمایش می‌دهد. تاریخ جهان پایان نمی‌یابد ولی دوره‌ها به پایان می‌رسند و بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ ما شاهد پایان دوران پس از جنگ و شکوفایی شبکه اینترنت جهانی بوده‌ایم.
و اما اینترنت در ایران موضوعی است که همیشه در صدر اخبار و مطالب سایتهای خبری و مطبوعات قرار دارد .علت آن را میتوان در قیمت و کیفیت و قوانینی که بصورت روزمره مصوب میشود دانست.طبق آخرین آمار۴۰ میلیون از ایرانیان از کاربران اینترنت هستند که مسلما انتظارت زیادی از دولتمردان دارند. کیفیت و قیمت اینترنت همیشه از دغدغه های مصرف کنندگان بوده است.کاربران هر نوع محصول یا خدماتی انتظار دارند در قبال پولی که میدهند خدمات با کیفیت دریافت کنند.
مقوله قیمت و کیفیت اینترنت سر درازی دارد.اگر بخواهیم اینترنت در ایران را بررسی کنیم ،به ناچار با اسامی سازمانهای زیادی روبرو میشویم.کمتر کاربری را میتوان پیدا کرد که تجربه سرعت پایین،اختلال را بروی سرویس خود نداشته باشد.در چنین مواقعی تماس با سرویس دهنده هم کارگشا نبود.چون بسیاری مشکلات را بر گردن نهاد بالاتر یعنی زیر ساخت می انداختند.اختلاف‌نظر تکراری شرکت زیرساخت و شرکت‌های اینترنتی درباره منشا قطعی‌های اینترنت اخیرا به اختلاف بر سر بودن یا نبودن اختلال ارتقا یافته و کاربر متضرر همیشگی این وضع است. بعضی از شرکت‌های اینترنتی نواری را برای مشترکان پخش می‌کنند که ایراد مشکلات سرویس را به عهده‌ی زیرساخت می‌گذارد و شبکه‌ی خود را بدون مشکل می‌داند و ایراد را از خودشان دور می‌کند.
تا اینکه مدیرعامل جوان این روزهای شرکت زیر ساخت خبر از رونمایی سامانه‌ی نظارت بر شاخص‌های کیفی شبکه‌ی شرکت ارتباطات زیرساخت داد که کاربران اینترنتی شاخص‌های کیفی EndtoEnd شبکه‌ زیرساخت کشور را می‌توانند مشاهده کنند.در این سامانه میزان لحظه‌ای شاخص‌های کیفی شرکت ارتباطات زیرساخت مشخص می‌شود. در این سامانه میزان شاخص تاخیر در سرویس(Latency)، دیتای از دست رفته(Packet Lost) و قطعی سرویس(Jitter) بین شبکه شهرهای مختلف نمایش داده می‌شود و بر این اساس شرکت ارتباطات زیرساخت باید به اپراتورهای اینترنتی جریمه پرداخت کند.
محمد جواد آذری جهرمی مدیرعامل زیرساخت در مراسم رونمایی از این سامانه گفت: آنچه به عنوان سنت در کشور رایج بوده این است که مسئولیت عدم کیفیت شبکه را هر کسی به گردن کس دیگری می‌اندازد و مسئولیت را از سر خود باز می‌کند. بارها دیده شده است که شرکت‌های ارائه دهنده‌ی اینترنت این مشکلات را در زمان اختلال بر عهده‌ی زیرساخت یا شبکه‌ی انتقال شهری می‌اندازند.» با اجرای این سرویس این بهانه‌ها از بین می‌برد و مردم می‌توانند که خودشان و بدون واسطه مشکلات شبکه را رصد کنند.
قیمت اینترنت نیز یکی از موضوعاتی بوده است که بواسطه انحصار شرکت زیرساخت در تامین پهنای باند مورد نیاز کشور همیشه مورد بحث کاربران است.داستان آشنای اپراتور اول موبایل در سالهای دور و قیمت های نجومی سیم کارت بر کسی پوشیده نیست تا اینکه رقیب جدید آفریقایی توانست قیمت سیم کارت را به ۵۰۰۰ تومان برساند.بسیاری از کارشناسان متعقدند دولت داشتن رقیبی در این عرصه را نمیتواند قبول کند.راه حلی که در مرداد ماه ابلاغ شد کاهش تعرفه های اینترنت برای کاربران بود.براساس مصوبه کمیسیون، تعرفه پهنای باند بین‌الملل بین ۱۶ تا ۴۰ درصد و با میانگین ۳۰ درصدی کاهش یافته است. تعرفه خدمات ADSL کاهش ۲۰ درصدی را برای کاربر نهائی به دنبال داشت و سقف تعرفه دیتای موبایل نیز به ازای هر کیلو بایت استفاده، از نیم ریال (۰٫۵) به ۰٫۴ ریال کاهش یافته است.
البته موضوع فیلترینگ هوشمند که قرار است فاز دوم آن اجرایی شود بر کیفیت اینترنت تاثیر فراوانی دارد.بسیاری از کاربران از فیلتر بودن بسیاری از سایت علمی،ابزارهای آنلاین و مهندسی و عدم دسترسی به آنها شاکی هستند.موضوعی که متولیان فیلترینگ بایستی به آن توجه داشته باشند این بسیاری از سایت های فروش فیلترشکن به درگاه های پرداخت بانکهای دولتی متصلند و این تناقض همیشه وجود دارد که چگونه سایتی میتواند خدمات ممنوع را در کشور ارایه دهد که دسترسی آسان به خدمات بانکی دولتی دارد و جمله معروف دم خروس در ذهن تداعی میشود.
حال باید دید که با سیستم نظارتی زیر ساخت و کاهش تعرفه ها اینترنت مطلوب در دسترس کاربران ایرانی قرار میگیرد؟!؟

logo-samandehi