چهارشنبه، 18 دی 98 - 04:40

 

امید محمدی از سال ۹۴ بعنوان دبیراتحادیه و از سال ۹۷ بعنوان یکی اعضای هیئت مدیره مشغول به فعالیت است، دانش آموخته دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد است. از سوابق کاری وی میتوان به مدیرعاملی شرکت بهینه پژوه در زمینه واردات و توزیع محصولات آی تی از سال ۱۳۷۰ و سهامدار شرکت آتی نگر در زمینه طراحی وب سایت و برنامه نویسی اشاره کرد.در این گفتگو نظرات ایشان را در خصوص وضعیت صنف رایانه ی اصفهان را جویا شدیم.

وضعیت فعلی اتحادیه رایانه و فناوری اطلاعات را بفرمایید

اتحادیه امسال در شرایط خوبی به سر میبرد . الان اعضای اتحادیه ۷۸۰ نفر و ۵ کمیسیون در اتحادیه داریم که شامل کمیسیون فنی ، رسیدگی به شکایات ، حل اختلاف ، بازرسی و آموزش می باشند. کمیسیونهای فنی شامل کارگروههای تعمیرات و گارانتی ، نرم افزار و وب ، کافی نت می باشند و به زودی کار گروه های دیگری نیز اضافه خواهد شد . برنامه برگزاری جلسات کمیسیون و کار گروههای اتحادیه تا پایان سال تدوین شده و طبق برنامه اجرا خواهد شد . تا به امروز تعداد ۲۴ مصوبه در کمیسیونهای اتحادیه به تصویب رسیده و تعداد ۱۶۴ نفر هم تشکیل پرونده داده اند که ۶۳ پرونده منجر به صدور و مابقی در مراحل اخذ هستند .

جهت رونق بخشیدن بازار و بخش خصوصی در زمینه فناوری اطلاعات، هیئت مدیره فعلی چه اقداماتی انجام داده است؟

متاسفانه کسب و کار آی تی به انحصار تعدادی از اعضای صنف با ارتباطات خاص در آمده که این وضعیت نابسامان فعلی را سبب شده است . یکی از مسائلی که اتحادیه در سال ۹۸ دنبال کرده و خواهد کرد ایجاد شرایط یکسان برای استفاده همه اعضا از استعلامات دولتی و نیمه خصوصی است که این اصلی ترین اقدام در زمینه رونق این صنف است . البته به نتایجی هم رسیده که بزودی اعلام خواهد شد .

شرایط اقتصادی و نوسانات ارز چه تاثیری بر بازار رایانه و فعالیت اعضای آن داشته است؟

متاسفانه نوسانات ارز فشارهای غیر متعارف و غیر اصولی تامین اجتماعی ، شرایط گذر از اصلاح امور مالیاتی و عدم ثبات بازار باعث تعطیلی تعدادی از فروشگاهها و شرکتهای عضو اتحادیه گردیده که این در موارد اتحادیه مراتب اعتراض خود را از سازمانهای بالا دستی ابراز نموده است که امید است مورد توجه قرار گیرد و راهکاری برای این معضلات اندیشیده شود .

اتحادیه در این شرایط چه تمهیداتی را برای حفظ اعضاء و کسب و کارشان صورت داده است؟

ما در شرایط بسیار سخت اقتصادی که حاصل گذر از یک تغییر و رسیدن به بلوغ نسبی اقتصادی است ، هستیم و این تغییر محقق نخواهد شد مگر با تدبیر رده های بالای حکومت . لذا انتظار انجام معجزه توسط اتحادیه کاریست بس بیهوده . در این شرایط اتحادیه ها با تسهیل در پرداخت ها و تدوین برنامه های آموزشی برای اعضا که نقش مهمی در جلوگیری از جرائم اداره کار و تامین اجتماعی ، اداره مالیات و غیره دارد ، مانع پرداختهای گزاف جرائم میگردد . که این خود نقش مهمی در ماندگاری اعضا دارد .

در خصوص رسته های جدید چون خدمات تحت وب ، طراحی سایت و اپلیکیشن،خدمات میزبانی و پهنای باند، آیا اتحادیه اقدام به ساماندهی فعالان این حوزه با نظارت کرده است؟

بله اتحادیه درخواست اضافه شدن چندین رسته را در ابتدای سال ۹۸ مطرح و پس از بررسی در‌کمیسیون تشخیص اتاق اصناف به سازمان صنعت معدن و تجارت و پس از تصویب در ان سازمان جهت تایید نهایی به هیئت عالی نظارت ارسال و تایید نهایی و ابلاغ گردید . لذا شرکتهای طراحی وب سایت ، برنامه نویسی ، خدمات میزبانی و هاست ، فروشندگان ماشینهای اداری ، تعمیر‌کنندگان ماشینهای اداری ، طبق مواد ۲، ۱۲ و ۹۱ ق.ن.ص بایستی از این اتحادیه پروانه کسب دریافت نمایند .

در چند سال اخیر ، یکی از راههای درآمدی دولت بر اخذ مالیات استوار شده است.اتحادیه بعنوان متولی صنف و خدمات آی تی اصفهان، جهت تسهیل ثبت نام الکترونیکی مودیان مالیاتی چه اقداماتی را صورت داده است؟

یکی از رسته های فعال و پویای اتحادیه رسته کافی نت میباشد . اتحادیه در سال ۹۸ چهار دوره آموزشی برای این عزیزان جهت آموزش ارسال اظهارنامه ، ثبت نام ارزش افزوده و ثبت نام پرونده های مالیاتی و در آخر ثبت نام پوزهای فروشگاهی که‌جزو تکالیف جدید مالیاتی میباشد را آموزش داده است .
کمیسیون فنی اتحادیه با کمک کارگروه کافی نت نرخنامه ای بسیار دقیق که حاصل بیش از ۲۰ جلسه بررسی و نظرسنجی میباشد را طراحی کرده که حق و حقوق مصرف کنندگان و اعضای صنف در آن لحاظ گردیده است .

امسال چه تعداد از اعضای رسته ی کافی نتها دراین فرآیند حضور داشتند؟

امسال تمامی مجوزهایی که از سالهای قبل وجود داشت و هنوز فعال بود ، قبل از دوران ارسال اظهارنامه ها لغو و غیر فعال‌گردید و با یک نظارت دقیق توسط‌کارگروه کافی‌نت اتحادیه تعداد ۱۸۷ مجوز ارسال اظهارنامه فعال‌گردید . امسال تعامل بسیار خوبی بین اتحادیه و سازمان‌امور‌مالیاتی استان‌برقرار‌ بود و جناب مهدلو مدیر‌کل‌محترم بسیار از اتحادیه ها و نحوه ارسال اظهارنامه و درصد پایین خطاها بسیار راضی‌بودند .

یکی از مشکلات هر ساله رسته ی کافی نتها ، فعالیت برخی اشخاص بدون مجوز در فصل ثبت نام مالیات هستیم.امسال چه تدابیری برای مقابله با متخلفان صورت گرفت؟

امسال تعداد ۱۲ بازرس در سطح شهر به طور نامحسوس نرخ و نحوه ارسال و عدم ارسال اظهارنامه توسط افراد‌غیر‌مجاز‌ را‌کنترل میکردند و طی هماهنگی‌انجام شده با اداره‌محترم اماکن در صورت درخواست اتحادیه در‌کمتر از ۳ ساعت محل صنفی متخلف پلمپ میگردید .

یکی دیگر از مشکلات ثبت نام مودیان مالیاتی ، حضور برخی نهادهای دولتی برای انجام این کار است.اتحادیه در این خصوص چه اقداماتی را انجام داد؟

بغیر‌از دفتر‌ پیشخوان واداره پست هیچ ارگان و اداره‌دیگری حق ارسال اظهارنامه را‌ ندارد و در صورت مشاهده طبق ماده ۹۱ ق.ن.ص آن قسمت از سازمان که‌مشغول ارسال اظهارنامه میباشد پلمپ میگردد .

آیا بازار آی تی با توجه به شرایط فعلی برای خرده فروشان میتواند جذاب باشد یا تنها برای فروشندگان اصلی جای کار است؟چه توصیه ای برای کسانی که در ابتدای راه هستند یا دارای سرمایه اندک هستند ، دارید ؟؟

الان زمینه فعالیت برای شرکتهای دانش بیان باز است و تسهیلات خوبی هم به آنها تعلق میگیرد‌ ، به‌نظر من دوران خرده فروشی به روش سنتی و در یک فروشگاه به پایان‌رسیده‌ و کسب و کار‌در فضای مجازی است که‌میتواند راهگشا باشد .

در مورد شکایات و تخلفاتی که به اتحادیه گزارش میشود بفرمایید

خوشبختانه با همت همکاران من در اتحادیه مراحل اخذ شکایت افراد شاکی و رسیدگی به آن کاملا مکانیزه شده و از ثبت شکایت در سایت اتحادیه شروع میشود . بر اساس نوع موضوعی که خود شاکی انتخاب میکند به کارشناس مربوطه در کمیسیون یا کارگروه مربوطه ارجاع میشود . نظریه کارشناسی به کمیسیون رسیدگی به شکایات ارجا و توسط دبیرخانه این کمیسیون به شاکی و متشاکی زمان رسیدگی اعلام میگردد.

اتحادیه چه تسهیلاتی را برای اعضای خود و کسانی که مجوز فعالیت را اخذ میکنند را ارایه میدهد.

سوال خوبی است . اتحادیه در سال ۹۸ اقدام به اخذ قرارداد با کارشناسان حقوقی ، مالیاتی ، اداره کار و تامین اجتماعی و کسب کارهای‌مجازی به منظور ارائه خدمات مشاوره رایگان به اعضا نموده است و اعضا میتوانند با تماس با دبیرخانه، اخذ نوبت و از این خدمات رایگان استفاده نمایند . اتحادیه کارگاههای پرسش و پاسخ متعددی در زمینه معضلات صنفی برگزار‌کرده است . اتحادیه در حال انعقاد قرارداد پرداخت تسهیلات آسان با یکی از بانکها جهت رفع مشکلات اعضا میباشد که به زودی از طریق کانال اتحادیه اعلام خواهد شد .

logo-samandehi