چهارشنبه، 05 مرداد 01 - 11:03

 

مهندس محسن مهربانی مدیریت فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان دارای کارشناس مهندسی کامپیوتر و کارشناس ارشد در مدیریت فناوری اطلاعات می باشد. فعالیت حرفه ای محسن مهربانی از سال ۷۶ و با برنامه نویسی پروژه های مختلف در بخش خصوصی آغاز و در سال ۸۰ وارد استانداری اصفهان شد. وی طی مدت ۱۸ سال حضور در رده های کارشناسی ، کارشناس مسئول و رئیس گروه به انجام وظیفه پرداخته است. از فعالیت های وی می توان به تدوین سند راهبردی توسعهICT استان، ایجاد مرکز داده استان، شبکه اینترانت، پرتال خدمات استان، پرتال سرمایه گذاری و ده ها طرح دیگر اشاره نمود.

چه فعالیتهای برای بهره گیری بیشتر مردم از خدمات الکترونیکی در استانداری صورت گرفته است ؟

در این زمینه دفتر فناوری اطلاعات استانداری سعی نموده است تا علاوه بر تسهیل و تسریع انجام امور داخلی مجموعه استانداری، فرمانداری ها و بخشداری ها از طریق استفاده حداکثری از سیستم های مکانیزه، نیازمندی های مشترک راه اندازی و بهبود خدمات الکترونیک دستگاه های اجرایی و سازمان ها را مهیا و در دسترس آنها قرار دهد که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
– استقرار سامانه یکپارچه تعاملات الکترونیکی دولت (سیتاد) در بسیاری از سازمان های استان که تاکنون حدود ۱۵۰۰۰ استعلام الکترونیکی در سال جاری ثبت شده است. توضیح آنکه بر اساس ابلاغیه ریاست جمهوری، دستگاه های اجرایی منبعد حق اخذ کپی کارت ملی و شناسنامه از ارباب رجوع را نداشته و بایستی با اصلاح فرآیند و استفاده از سامانه مذکور نسبت استعلام هویتی مراجعین اقدام نمایند.
-اخذ مجوزسرویس شاهکار از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تهیه وب سرویس مربوطه جهت تطبیق کدملی و شماره تلفن همراه
– اخذ مجوز سرویس بیمه سلامت و تامین اجتماعی و تهیه وب سرویس مربوطه
– راه اندازی سرویس سامانه پیامکی امن بر بستر شبکه دولت
– ایجاد امکان پیگیری مکاتبات وارده اتوماسیون استانداری بر بستر شبکه دولت از سایر سازمانها و میزخدمت
– ارتقاء سامانه سامد (سیستم ارتباط مردم و دولت) در سطح ادارات استان و برگزاری جلسات ارتباط مردمی مدیران استان
– راه اندازی و استقرار سامانه راهکار هوشمندانه تنظیم الکترونیکی بازار (رهتاب) با استفاده از سرویس های فوق الذکر به منظور توزیع عادلانه کالاهای تنظیم بازاری در سطح استان از طریق مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیر دولتی
– یکی از زیرساخت های اصلی توسعه خدمات الکترونیک گسترش شبکه دولت در سطح استان است که با توجه به رفع محدودیت های قبلی، تاکنون ۲۰۹۰ دستگاه اجرایی، سازمان و نهادهای عمومی به این شبکه متصل و از خدمات آن استفاده می کنند.
– با توجه به ضرورت ایجاد بستر ارتباطی پایدار، امن و پرظرفیت در ساختار حاکمیتی استان طی توافقات صورت گرفته با مدیریت مخابرات منطقه اصفهان، فیبر نوری اختصاصی برای تمامی ۲۴ فرمانداری استان تامین و مورد بهره برداری قرار گرفت.
– در زمان برگزاری انتخابات که جزء وظایف ذاتی وزارت کشور، استانداری و فرماندری ها بود به جز فرآیند اخذ رای کلیه فعالیت ها بصورت الکترونیکی انجام می شد. لازمه برگزاری انتخابات الکترونیکی در سطح استان برنامه ریزی ، اجرا و نظارت دقیق در سه حوزه تجهیز ۲۸۳۶ شعبه اخذ رای در سطح استان، تامین شبکه ارتباطی بر بسترهای APN ، USSD و Dialup برای شعب و استقرار سامانه جامع انتخابات در سطح فرمانداری ها و بخشداری ها می باشد که خوشبختانه با بسیج کلیه امکانات، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کلیه حوزه های انتخابی با کیفیت مطلوبی به انجام رسید و در ارزیابی های وزارت کشور، استان اصفهان در یکی از رتبه های برتر کشوری از این حیث قرار گرفت.
بدون شک لازمه توسعه هر گونه فعالیت دولت در زمینه دولت الکترونیک و فضای مجازی، اتکاء به یک ساختار امن می باشد تا علاوه بر اجرای اقدامات پیشگیرانه، برنامه ریزی مواجهه با رخدادها و تهدیدات امنیت اطلاعات صورت پذیرد. بر این اساس و با توجه به ابلاغیه های نهادهای مسئول، کمیته راهبری امنیت استانداری تشکیل و اقداماتی از جمله استقرار سیستم مدیریت امنیت اطلاعات، استاندارد سازی اتاق سرور استانداری و فرمانداری ها، امن سازی شبکه های ارتباطی و… در دستور کار قرار گرفت.

لطفا اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه کسب و کارهای مجازی را تشریح کنید.

در این زمینه ، دو فعالیت اصلی صورت گرفته است:
تشکیل کمیته استانی کاهش موانع کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی: این کارگروه بر اساس ابلاغیه هیات محترم وزیران و منظور حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی و کاهش موانع اینگونه فعالیت ها و ایجاد سازو کار اجرایی مناسب برای ادامه و رونق این نوع کارها و ایجاد وحدت رویه در دستگاه های اجرایی مرتبط در مدیریت مشکلات حقوقی ناشی از گسترش این نوع فعالیت ها تشکیل شده است. در این کارگروه تاکنون مشکلات فعالیت کاریابی های فضای مجازی و ساماندهی فعالیت بخش گردشگری در فضای مجازی مورد رسیدگی قرار گرفته است. بر اساس یکی از مواد این ابلاغیه دستگاه های اجرایی اجازه ندارند قبل از طرح موضوع در کمیته استانی مذکور، نسبت به طرح شکایت و یا درخواست فیلترینگ اقدام نمایند و در غیراینصورت مدیر دستگاه مذکور به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی می شود.
تشکیل کمیته اقتصاد دیجیتال : با توجه به ضرورت هماهنگی بیشتر تمامی فعالین و متولیان امر در زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال این کمیته تشکیل گردید. طی جلسات برگزار شده این کمیته تاکنون موضوعات ذیل مطرح و فعالیتهای مناسبی شروع شده است :
زمینه سازی همکاری شرکت های مختلف در زمینه توسعه کسب و کارهای دیجیتال
برنامه سازی ترویج مفاهیم اقتصاد دانش بنیان و معرفی استارت آپ های موفق جهت ارائه در صدا و سیمای استان
امکان سنجی ایجاد شهرک رمز ارز در اصفهان
هماهنگی جهت انعقاد تفاهم نامه ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال بین استانداری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
مشارکت و سرمایه گذاری ایجاد سایبرپارک توسط بخش خصوصی
نحوه ارائه خدمات صندوق نوآفرین به کسب و کارهای استان
طرح های اتاق تعاون استان در خصوص توسعه اقتصاد دیجیتال

در دوره شیوع ویروس کرونا در سطح کشور چه اقدامات قابل توجهی در بخش فناوری اطلاعات استانداری به انجام رسیده است؟

با توجه به ممنوعیت برگزاری اجتماعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و کاهش سفرهای درون شهری بعنوان اولویت های ستاد ملی و استانی کرونا سه فعالیت اصلی به شرح ذیل در این ضرورت بطور خلاصه سه فعالیت اصلی در این دوره به انجام رسید که شامل :
از آنجا که در دوره شیوع کرونا لازم بوده و هست تا مردم کمتر نیازمند خروج از منزل برای رفع نیازهای معمولی همچون خرید مایحتاج خود شوند، علاوه بر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی به مردم برای مزایای استفاده از فروشگاه های مجازی و خدمات از راه دور، سعی شد تا مشکلات فعالین این حوزه با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری شناسایی و مرتفع شود که خوشبختانه با برگزار چندین جلسه، هماهنگی های لازم به سطح مناسبی رسید و ظرفیت خدمات فروشگاه های اینترنتی و تلفنی به میزان قابل توجهی افزایش یافت.
راه اندازی سامانه ویدئوکنفرانس در استانداری شامل نرم افزار، تجهیزات، ارتباطات و… که نتیجه آن برگزاری نزدیک به ۳۰۰ جلسه بر بسترهای مختلف با ریاست جمهوری، وزارتخانه ها، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، فرمانداری ها، شهرداری ها و… بوده است. شایان ذکر آنکه در ماههای اخیر حتی جلسات شورای اداری استان نیز بصورت ویدئوکنفرانسی برگزار شده است.یکی دیگر از اقدامات مرتبط با موضوع کرونا، تامین بستر دورکاری کارکنان استانداری بود که به انجام رسید و به الگویی برای سایر سازمانها مبدل گردید.

logo-samandehi