چهارشنبه، 01 آذر 96 - 12:24

 

کارآفرینی موتور تحول و توسعه اقتصاد، فرهنگ و جامعه است. رشد و فراگیری این پدیده می‌تواند به تحول و دگرگونی اساسی در اقتصاد ملی منجر شود. کارآفرینی فرآیندی است که طی آن فرد کارآفرین با ارائه ایده و فکر ایجاد کسب‌ وکار جدید ایجاد و با قبول مخاطره و تحمل ریسک، محصول و خدمت ارائه می‌کند.

کارآفرینی و ICT

امروزه روشن شده است که اطلاعات و ارتباطات دو قدرت مهم هستند. این دو هم خود ارزش دارند و هم ارزش به وجود می‌آورند. فردی که از بازارهای مختلف و قیمت اجناس در آن بازارها اطلاع داشته باشد یا از گذشته و آینده بازار باخبر باشد، تصمیمات بهتری را برای رسیدن به سود بیشتر می‌تواند بگیرد. اطلاعات علاوه بر ارزش ذاتی، جنبه دیگری دارد که به دانش منتهی می‌شود و در مکانیزم تصمیم‌گیری و انجام بهتر آن اثر می‌گذارد. ارتباطات نیز مانند اطلاعات ارزشمند بوده و ارزش افزوده‌ای متناسب با اندازه و نوع ارتباطات نصیب افراد می‌کند.

اطلاعات و ارتباطات دو ابزار اساسی مورد نیاز هر فعالیت کارآفرینی هستند. کارآفرینی مستلزم کشف نیاز های اجتماعی است و کشف نیازهای اجتماعی به شناخت اجتماع،  بافت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن وابسته است. در شناسایی نیاز هر فعالیت کارآفرینانه، ایده‌پرداز می‌بایست نسبت به محیط بینش و بصیرت داشته باشد و بداند چه راه‌حل‌هایی برای رفع‌آن نیاز، در نقاط دیگری از دنیا ارائه شده است. بنابراین اطلاعات و ارتباطات از ملزومات هر فعالیت کارآفرینی است.

فناوری اطلاعات و در رأس آن اینترنت شرایط تازه‎ای را پدید آورده است که در آن تولیدکنندگان، تأمین‎کنندگان، فروشندگان و مشتریان و تقریباً همه عوامل دست‎اندرکار یک چرخه اقتصادی قادرند در یک فضای مجازی مشترک با یکدیگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات، خدمات، محصولات و پول بپردازند. اینترنت تئوری‎ها و نظریات جدیدی را به میان آورده است که یکی از آنها اشتغال پیوسته است. در این نوع اشتغال فرد شاغل کار خود را با استفاده از امکانات رایانه‌ای انجام می‌دهد و حاصل کار را (که می‌تواند محصولی مانند یک نرم‌افزار یا خدمتی نظیر کاوش باشد) از طریق اینترنت در اختیار کارفرما یا مشتریان قرار می‌دهد. جالب‌تر آنکه دریافت دستمزد یا پرداخت مبالغ نیز با استفاده از اینترنت و از طریق مجاری اعتباری اینترنتی نظیر حساب‌های اینترنتی و کارت‌های اعتباری صورت می‌گیرد. مجموعه این فعالیت‌ها و تعاملات در قالب آنچه که امروزه تجارت الکترونیک نامیده می‌شود، قابل بررسی است.

نهادها و جوامع حمایتی

در کشور ما نهادهای مختلف دولتی و جوامع خصوصی در بحث کارآفرینی فعال هستند. برخی از این نهادها تنها وظیفه سیاست‌گذاری داشته و برخی دیگر حمایت‌های مادی نیز ارائه می‌دهند.

از نهادهای حمایتی دولتی می توان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات ایران، دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، بانک کارآفرین، صندوق کارآفرینی امید، مراکز رشد واحدهای فناوری، پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد. از نهادهای حمایتی در استان اصفهان نیز می توان به کانون کارآفرینی استان، مرکز توانمدسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپا فاوا استان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که شامل مرکز رشد مقدماتی، مراکز رشد فناوری استان و پارک علم و فناوری شیخ بهایی اشاره کرد.

نهادهای حمایتی خصوصی  عبارتند از شتابنده ها، سرمایه گذاری جسورانه یا خطر پذیر. توضیح اینکه شتابدهنده­ها با دریافت درصد محدودی از سهام کسب و کارهای نوپا منابع متفاوتی از جمله فضای کاری، شبکه افراد با استعداد و موفق، مربیان مجرب و شانس توسعه را در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار می­دهند. شتاب دهنده ها در واقع برنامه­هایی برای کمک به استارت­آپ­ها و در واقع کاتالیزور کارآفرینی محسوب می­شوند. شتاب­دهنده­ها قالب­های متفاوت دارند که از جمله آن­ها می­توان به آواتک، دیموند، مپس، نوپایار، مرکز شتاب­دهی فناوری (تک)، تریگ آپ اشاره کرد. در حال حاضر شتاب­دهنده­های اکسل، مرکز شتابدهی مشاهیر و مرکز شتابدهنده نوآوری کمان در استان اصفهان فعال هستند.

logo-samandehi