پنجشنبه، 23 اردیبهشت 95 - 10:41

 

عمر زیادی از تاسیس اداره کل فناوری و ارتباطات بصورت مستقل نمیگذارد.دکترمحمد جواد امیدی در کارنامه ی خود معاونت توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ، عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان و بسیار مسولیتهای دیگر را دارد.وی بعنوان فناوربرتر دانشگاه صنعتی اصفهان درسال۹۴ انتخاب شد.دکتر امیدی در حال حاضر بعنوان مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان به عنوان مدیر ارشد استان در حال پیشبرد فناوری اطلاعات هستند.

دکتر جواد امیدی

آقای دکتر امیدی نقش اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان در نظارت و ساماندهی وضعیت فناوری اطلاعات را تشریح نموده و بفرماییدحوزه ی نظارتی این اداره کل در کدام بخشهاست؟

اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در نیمه دوم سال گذشته کار خود را با ساختار و مدیریت جدید به صورت مستقل آغاز کرد. این اداره کل به عنوان نماینده وزارت متبوع در استان بایستی برنامه های وزارت را در سطح استان پیگیری و نظارت کند.زیر مجموعه های وزارت در سطح استان اصفهان شامل شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات رادیویی، شرکت پست، پست بانک، پژوهشکده مواد و انرژی به عنوان زیرمجموعه سازمان فضایی ایران هستند و همچنین تعامل و همکاری با شرکت مخابرات اصفهان وسایر اپراتورها نیز در لیست ماموریت‌های این سازمان قرار دارد.طبیعی است که حوزه فعالیت ها و اختیارات این اداره کل براساس ماموریت ها و سیاست های وزارتخانه خواهد بود که البته همکاری استانداری و سایر دستگاههای استانی میتواند نقش کلیدی در موفقیت اقدامات این اداره کل در سطح استان داشته باشد .

اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان در سال ۹۵ چه برنامه هایی دارد؟

برنامه های اداره کل بر اساس تکالیف اسناد بالا دستی در حوزه های مختلفی همچون دولت الکترونیک، امنیت اطلاعات، کارآفرینی و حمایت از کسب و کارهای حوزه فاوا، گسترش امکانات زیرساخت و بهره برداری از مرکز داده تدوین شده است.در این برنامه ریزی اقدامات و تکالیف استانی بر اساس اسناد بالا دستی روشن شده است وگامهایی برای سال ۹۵ مشخص شده اند. برخی از اقداماتی که برای سال جاری درنظر گرفته شده است میتوان به اجرای پروژه «ارزیابی وضعیت امنیت دستگاه‌های اجرایی حساس و مهم استان و ارائه راهکارهای امنیتی»،تکمیل و به روز رسانی شبکه هانی‌پات استان اصفهان،همکاری در حوزه صدور پروانه فعالیت در حوزه امنیت به شرکت‌های خصوصی،اجرای پروژه «مرکز رسیدگی به حوادث رایانه‌ای»،همکاری در برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر،بررسی مشکلات و همکاری در رفع موانع دستگاه ها برای الکترونیکی کردن خدمات داخلی و بین سازمانی،بهره برداری و راه اندازی سرویس های مرکز داده استان (مشترک با بخش مرکز داده)،جمع آوری اطلاعات مربوط به شرکت های بخش خصوصی (مشاوران، پیمانکاران، تامین کنندگان) فعال استان در حوزه خدمات الکترونیکی جهت معرفی به دستگاههای اجرایی،پیگیری برگزاری همایش ها و جلسات در سطح مدیران و کارشناسان برای توسعه دولت الکترونیکی،همکاری در بروز رسانی پورتال خدمات الکترونیکی استان،پیگیری اجرای پروژه GNAF در استان ،همکاری و هماهنگی برای برگزاری رویدادهای کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان اشاره کرد.

آقای امیدی وضعیت شرکتهای فعال در حوزه ی فناوری اطلاعات اصفهان را چگونه می بینید؟

در حال حاضر شرکت‌های فعال بسیاری در حوزه فناوری اطلاعات در سطح استان اصفهان وجود دارند، اما تعداد اندکی از آنها دارای برخی مجوزهای رسمی فعالیت از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران هستند. با توجه به الزامی که برای دستگاه‌های اجرایی در استفاده از خدمات شرکت‌های خصوصی دارای مجوز مثلا در حوزه امنیت، وجود دارد به شرکت‌های خصوصی پیشنهاد می‌شود نسبت به اخذ مجوز از سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام نمایند. شرکت‌های استان اصفهان با توجه به وجود دانشگاه‌های معتبر و اساتید و فارغ التحصیلان توانمند از حیئث بار علمی و نیروی انسانی شاغل در حوزه فناوری اطلاعات در جایگاه خوبی قرار دارند. لکن مشکلاتی هست که شرکت‌های خصوصی با آن مواجه هستند و مهمترین آن نبود بازار مناسب برای فعالیت آنها است. همکاران ما در این اداره کل امیدوار هستند با همکاری بخشهای دیگر بتوانند گامی در جهت ایجاد و تحریک بازار در حوزه فناوری اطلاعات بردارند.

و اما وضعیت فناوری اطلاعات در نهادهای دولتی چگونه است؟

وضعیت فناوری اطلاعات دستگاههای دولتی استان نسبت به چند سال گذشته بهتر شده ولی همچنان نیاز است که گام های بیشتری در این حوزه برداشته شود. تاکنون ۷۶ دستگاه اجرایی در مرکز استان به شبکه دولت متصل هستند و مکاتبات بین دستگاهی خود را از طریق این بستر می کنند. همچنین۱۶۰۰ نقطه در استان به شبکه اینترانت متصل هستند (۸۰۰ نقطه از طریق زوج سیم و ۸۰۰ نقطه از طریق VPN)، در راستای توسعه دولت دولت الکترونیکی شناسنامه خدمات دستگاههای اجرایی توسط این اداره کل به عنوان دبیر کارگروه توسعه دولت الکترونیکی جمع آوری شد. بر اساس بررسی خدمات، دستگاه های اجرایی استان را می توان به ۳ دسته تقسیم کرد. دسته اول دستگاه هایی هستند که در حوزه فناوری اطلاعات و توسعه خدمات الکترونیکی پیشرفت خوبی دارند. دسته دوم دستگاه هایی هستند که تا حدودی در این حوزه پیشرفت داشتند و دسته سوم دستگاه هایی هستند که پیشرفت چندانی در حوزه نداشتند و نیاز است اقدام اساسی در این حوزه انجام دهند. از برنامه های سال جاری این اداره کل همکاری با دستگاههایی است که نیاز به پیشرفت در این حوزه دارند.

آقای دکتر امیدی علت حرکت لاک پشتی به سمت دولت الکترونیک را ناشی از چه می بینید؟

برای تحقق و توسعه دولت الکترونیکی، نیاز به تغییرات اساسی در ارتباطات دستگاههای دولتی و همچنین نگرش و آموزش کارمندان و مدیران دولتی و همینطور کارکنان شرکت های تجاری و سایر شهروندان داریم. موفقیت در هر کدام از این موارد لازمه‌های خاص خود را نیاز دارد، و تغییر عادت ها و رفتارها بر پیچیدگی امر می افزاید. برخی از عواملی که باعث کندی حرکت به سمت توسعه دولت الکترونیکی می شوند عبارتند از:
عوامل فرهنگی : به عنوان مثال هم اکنون بسیاری از شهروندان به قرار دادن اطلاعات خود بر روی وب و انجام امور خود به صورت الکترونیکی اعتقادی ندارند.
عوامل سازمانی و اداری: بسیاری از مدیران دستگاه های دولتی اعتقادی به الکترونیکی کردن بعضی از فرآیندهای خود ندارند.بررسی ها نشان می دهد که عده ای از کارمندان دولت با اعمال تغییرات سریع در نظام اداری و روشهای موجود مخالفند،برخی از خدمات بین سازمانی است که الکترونیکی کردن آنها نیاز به دسترسی دستگاه ها به اطلاعات یکدیگر دارد و حصارهای بین سازمانی را برمی دارد و باعث تغییر اساسی رویه ها می شود که بسیاری از دستگاهها زیر بارآن نمی روند.
کمبود منابع: به علت مشخص نبودن بودجه مجزا برای بخش فناوری اطلاعات، بسیاری ازدستگاهها بودجه ای برای الکترونیکی کردن خدمات خود ندارند.بسیاری از دستگاههای دولتی با کمبود نیروی متخصص فناوری اطلاعات مواجه هستند.
عوامل زیرساختی:برای توسعه دولت الکترونیکی به زیرساخت های امن برای تبادل اطلاعات نیاز است تا دستگاه ها و شهروندان با اطمینان خاطر اطلاعات خود را در بستر وب انتقال دهند. این بستر نیاز به توسعه بحث امضای دیجیتال در سطح کشور دارد.

در راستای حمایت از بخش خصوصی چه اقداماتی در دستور کار خود دارید؟

برنامه های این اداره کل در راستای حمایت از بخش خصوصی به این شرح است: بطور کلی سیاست گذاری در این زمینه از سوی وزارتخانه انجام میشود و این ادره کل مجری این سیاست ها در استان میشود. در حال حاضر علاقه زیادی برای حمایت از شرکتهای نوپا وجود دارد. در سطح استان امیدواریم بتوانیم باهمکاری سایر نهادها در جهت اقداماتی همچون موارد زیر گام برداریم.برنامه ریزی برای برگزاری همایش‌ها و سمینارهایی با رویکرد تخصصی در راستای بالابردن سطح فنی شرکت‌های خصوصی،به کارگیری ظرفیت های شرکت های خصوصی و دانش بنیان در توسعه دولت الکترونیکی استان،حمایت از تولید و عرضه محصولات داخلی (سخت افزار – نرم افزار) حوزه ICT در استان اصفهان،ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت در ﺑﺨﺶ ﻏﻴﺮدوﻟتی و اﻧﺘﻘﺎل ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ آن‌ها به ﺑﺨﺶ دولتی،حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و بکارگیری دانش فناوری آن‌ها در دستگاه‌های دولتی،برنامه ریزی برای راه اندازی مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب و کارهای نوپای فاوا در استان اصفهان،حمایت از ایجاد مراکز شتاب‌دهنده در استان برای افزایش اشتغال‌زایی‌
و تحریم ها لغو شد.غول های فناوری تمایل به حضور در بازار ایران دارند.نقاط مثبت و منفی این حضور را چگونه می بینید.
تحریم علیه ایران، بر حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز همچون سایر صنایع تأثیری همه جانبه داشته است. تحریم مانندیک شمشیر دولبه هم شرایطی پر از چالش را برای ما همراه داشت و هم موجب پدید آمدن فرصت هایی شد. آنها که در شرایط تحریم موفق به ارائه محصول و خدمات شدند باید آگاه باشند که با باز شدن درهای کشور به روی شرکت های خارجی و در صورت به وجود آمدن شرایط رقابتی باید بتوانند با ارائه محصولات و خدمات با قیمت و کیفیت مناسب در این عرصه رقابت جایی را برای خود نگاه دارند.
البته از سوی دیگرگشوده شده درهای تحریم و تعامل با دنیای خارج شرایط و فرصت های جدیدی را برای برخی شرکتهای موجود بوجود خواهد آورد و این حتی موجب خلق شرکتهای نوپا در زمینه های جدید خواهد شد. بطور کلی شرایط پسا تحریم اکوسیستم اقتصادی جدیدی را حاکم خواهد کرد و آنها که سریعتر خود را با شرایط جدید وفق دهند برنده این بازار خواهند بود.

شعار جهانی روز ارتباطات کارآفرینی ICT به منظور تأثیر اجتماعی را چگونه معنی می کنید

یکی از نیازهای مهم اقتصادی در هر اجتماع وجودکسب وکارهای مولد ثروت برای افراد جامعه است. چنین جامعه ای در سلامت خواهد بود و از بسیاری از آسیب های اجتماعی مصون میماند. حوزه فناوری اطلاعات به عنوان یک زمینه مساعد برای ایجاد کسب وکارهای جدید به شمار میرود و این طبیعی است که دست اندرکاران این حوزه موضوع کارآفرینی و همت گماردن به توسعه آن را شعار خود سازند.

در راستای حمایت از طرح های خلاقانه در حوزه ی فناوری اطلاعات چه اقداماتی صورت گرفته است؟

خوشبختانه در حال حاضر طرح‌های خلاقانه در حوزه فناوری اطلاعات و کسب و کارهایی که بر اساس آن شکل میگیرند با توجه به شرایط طرح و پیشنهاد دهنده آن طرح می توانند توسط نهادها، جوامع و رویدادهای مختلف دولتی و خصوصی در سطح کشور و استان اصفهان حمایت شوند. به عنوان مثال می توان به ، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ،معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات، مراکز رشد فناوری استان، پارک علم و فناوری شیخ بهایی به عنوان ارائه کننده حمایت های مختلف و رویدادهایی همچون ایده شو و رویداد هم‌نت و … برای گسترش فرهنگ ایجاد کسب و کار بر مبنای خلاقیت اشاره نمود.

آقای دکتر امیدی آیا اداره کل فناوری اطلاعات استان اصفهان برنامه ای برای حمایت از طرح های کارآفرین خلاقانه و استارت آپ دارد؟

بطور کلی این اداره کل فعالیت های خود در این زمینه را همراستا با فعالیت های شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پیش خواهد برد و سعی خواهد نمود با بکارگیری امکانات آن مجموعه از موازی کاری پرهیز نماید.برخی از کارهایی که در این زمینه میتوان انجام داد عبارتند از: همکاری و هماهنگی برای برگزاری رویدادهای کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان،بسترسازی و همکاری به منظور تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کارآفرینی ICT در هر یک از قالب‌های شتاب‌دهنده، فرشتگان کسب‌وکار و یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر،پیگیری توسعه پردیس تولید محتوا در استان،همکاری با مراکز رشد برای راه‌اندازی مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا به منظور ارائه خدمات مشاوره در حوزه‌های مختلف مرتبط با کارآفرینی ICT در استان اصفهان،آگاه‌سازی سازمان‌ها از کاربرد تخصص‌ها و رشته‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاهی منطبق با استانداردهای نوین و بازارسازی برای متخصصان و فارغ التحصیلان رشته‌های مذکور با توجه به نیازهای توسعه فناوری اطلاعات استان

logo-samandehi