پنجشنبه، 23 اردیبهشت 95 - 10:45

 

پشت ویترین‌های پر زرق و برق بازار سخت‌افزار این روزها می‌توان شاهد آرام تر شدن جریانی بود که در چند سال اخیر دامنگیر بازار کالای عمدتا کامپیوتری بود؛ بازار خدمات پس از فروش و گارانتی. خدماتی که به واسطه قاچاق به شکلی نامطلوب ارائه می‌شد به همین دلیل دو مرجع رسیدگی‌کننده به این موضوع مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه رایانه عزم خود را برای ساماندهی آن جزم کردند. همچنین در سال‌های گذشته این مساله تبدیل به دغدغه برای مسوولان حامی مصرف‌کننده و تولیدکننده بود و آنها امیدوار بودند با ساماندهی آن بتوانند حجم عظیمی از شکایات مربوط به این مسائل را حل و فصل کنند.اینک این دو مرجع هر از چندی به انتشار اسامی شرکت‌هایی می‌پردازند که مجاز به ارائه خدمات پس از فروش هستند و باید نسبت به تعهدات خود به مصرف‌کننده پاسخگو باشند. در همین حال درسال جدید نشانه‌هایی از آرام‌سازی این فضا به وجود آمده و فعالان دو مرجع اتحادیه رایانه و سازمان نظام صنفی به کاهش بروز تخلف در این بازار اطمینان دارند.مسلما حمایت از قانونی شدن چنین فعالیت‌هایی عامل موثر و کمک‌کننده‌ای به بازار سخت‌افزار است تا بتوان کنترل بهتری بر این بازار داشت.

warr

اتحادیه رایانه در این زمینه به‌عنوان تعیین‌کننده احراز صلاحیت شرکت‌های خدمات پس از فروش و گارانتی نقش ناظر برای آن دسته از فعالانی را بازی می‌کند که قصد دارند برای دریافت مجوز از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقدام کنند. در سال گذشته بر اساس پیگیری‌هایی که صورت گرفت و طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان اتحادیه رایانه و سازمان حمایت منعقد شد این اتحادیه به‌عنوان ممیزی‌کننده فعالیت‌های این شرکت‌ها تعیین شد. هرچند در این راستا سازمان نظام صنفی هم توانست برای تعیین صلاحیت این شرکت‌ها اقدام کند و معرفی‌کننده این شرکت‌ها به سازمان حمایت که مسوول صدور مجوزهاست، باشد.تاثیرگذاری این موضوع بر بازار سخت‌افزار گام به گام و به مرور زمان خود را نشان خواهد داد.در حال حاضر این اقدام موجب شده است که شرکت‌هایی که با گارانتی غیرمجاز فعالیت داشتند به تدریج از ادامه فعالیت باز بمانند و ادامه‌دار شدن این روند می‌تواند منجر به این موضوع شود که تمام کسانی که حائز صلاحیت نیستند، ضمن اصلاح خودشان درخواست بازرسی مجدد را بدهند.

نیازمند فرهنگ‌سازی در درست مصرف کردن هستیم

به گمان بسیاری از فعالان بازار سخت‌افزار، این روزها خریداران گرایش به خرید کالاهای ارزان تر دارند تا جایی که همین تقاضا موجب شده تا کالاهایی با کیفیت پایین و بدون حمایت‌های پس از فروش بیشتر شود.تاثیر ساماندهی بر بازار خدمات پس از فروش پس اجرای این طرح است که نمایان می‌شود که شاید به‌صورت مستقیم شاهدش نباشیم. اما هدف از اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن کسانی است که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند بنابراین باید با پشت سر گذاشتن مراحل احراز صلاحیت از مراجع اقدام به دریافت مجوز فعالیت کنند. استقبال خریداران برای خریدی مطمئن که صرفا ارزان نیست اما پشتوانه‌های قانونی و مجاز به همراه دارد خود می‌تواند به جلوگیری از فروش خدمات غیر مجاز کمک کند. درخصوص کالای الکترونیک نیز باید فرهنگ‌سازی درباره خرید با قیمت واقعی اما مطمئن صورت بگیرد چرا که بیشترین هدف از ساماندهی این بازار نیز معطوف به کارت‌های گارانتی است که پاسخگوی خریداران خود نیستند. امیدواریم که فرهنگ‌سازی در این بازار و جلوگیری از ادامه فعالیت کسانی که کارت‌های گارانتی نامعتبر ارائه می‌دهند در درازمدت به فرجامی خوش بینجامد. این کار نیازمند برخورد به موقع ارگان‌های ذی‌ربط و حضور بازرسان هر دو بازوی اجرایی همچون سازمان نظام صنفی و اتحادیه رایانه است.

logo-samandehi