یکشنبه، 30 خرداد 95 - 05:40

 

با نهایی‌شدن فرآیند خرید سایت LinkedIn توسط Microsoft و اخبار ضد و نقیضی که از فروش Yahoo به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد عصر جدیدی از ادغام‌های بزرگ یا Megamerger ها در جهان وب در حال شکل‌گیری است. شرکت Twitter از ۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در Soundcloud خبر داده در حالی که شایعات از احتمال خریداری شدن خود توییتر توسط مجموعه‌ی Alphabet یا همان Google خودمان خبر می‌دهند. کمپانی Samsung هم از پا ننشسته و از خرید شرکت Joynet خبر داده است. شرکت Joynet از شرکت‌های مطرح در رایانش فضای ابری است.

برای کسانی که اقتصاد جهان وب را دنبال می‌کنند، خبر بزرگ هفته ادغام شدن لینکدین در مایکروسافت بود. این رویداد که به واسطه‌ی یک معامله‌ی ۲/۲۶ میلیارد دلاری عملی شد، برای بعضی از تحلیل‌گران به منزله‌ی زنگ آغاز موج ششم ادغام‌های بزرگ اقتصادی یا Megamerger بود. با این تفاوت که این‌بار، غول‌های حوزه‌ی فناوری ارتباطات و وب سوژه‌ی ادغام‌ها هستند. نتیجه‌ی مستقیم این ادغام این بود که در عرض چند ساعت، ارزش سهام LinkedIn در بورس‌های جهانی رشد شگفت‌انگیزی را تجربه کرد. هرچند از مدل اقتصادی این مجموعه‌ها اطلاعی نداریم، اما دست‌کم یک‌سالی زمان می‌برد تا خروجی نهایی این ادغام را هم در Microsoft و هم در LinkedIn شاهد باشیم.

از سوی دیگر با نهایی‌شدن این معامله، چشم‌ها به سمت رقیب بزرگ Microsoft یعنی Alphabet دوخته شده است. شایعاتی وجود دارد که گوگلی‌ها مصمم به خرید یک شبکه یا رسانه‌ی اجتماعی دیگر هستند تا از رقیب سنتی‌شان عقب نمانند. در این میان Twitter محتمل‌ترین گزینه برای Google محسوب می‌شود. پیتر گارنری، از تحلیل‌گران بانک Saxo معتقد است این معامله، که البته معامله‌ای با ابعاد و ارقامی شگفت‌انگیز خواهد بود، احتمال زیاد تا پیش از پایان سال جاری نهایی و اعلام خواهد شد. در صورت نهایی‌شدن این قرارداد، گوگل یک‌بار دیگر بخت خود را در رقابت با Facebook به آزمون خواهد گذاشت. هرچند دفعه‌ی قبل و با راه‌اندازی Google Plus توفیقی در رقابت با این غول آبی‌رنگ نیافت، اما شاید با ترکیب نیروهای Google Plus و Twitter بتواند زوکربرگ و یارانش را دست‌کم کمی تکان بدهد!

در مقابل توئیتری‌ها هم چندان بی‌کار نبوده‌اند و با صرف سرمایه‌ای ۷۰ میلیون دلاری، سعی کرده‌اند Soundcloud را در جنگ استریمینگ‌ها یاری کنند. به نظر می‌رسد رقابت در این عرصه هم بسیار نزدیک و تنگاتنگ است و این هفتاد میلیون، علاوه بر این که می‌تواند ساوندکلودی‌ها را در مبارزه با رقبایشان توانمندتر کند، این مجموعه را بیش از پیش به توئیتر نزدیک می‌کند. باید دید آیا توئیتری‌ها از ایفای نقش پرنده‌ی آبی خوشبختی برای Soundcloud در جستجوی چه منافعی هستند.

داستان خرید یاهو اما به یک سریال کش‌دار و تکراری مبدل شده و هر روز بر نقاط ابهام و سوالات موجود در این معامله‌ی بزرگ اضافه می‌شود. شرکت Yahoo تصمیم گرفته تا هسته‌ی فعالیتی خود (و نه تمام مجموعه‌اش) را به بهترین پیشنهاد واگذار کند. تا اینجای کار به نظر می‌رسد پیشنهاد سه میلیارد دلاری Verizon بالاترین و پذیرفتنی‌ترین پیشنهاد ارائه‌شده است؛ اما هنوز این پیشنهاد تا ۶ میلیارد دلاری که New York Times روی هسته‌ی فعالیتی یاهو قیمت گذاشته، فاصله‌ی زیادی دارد.

قرارداد ادغام LinkedIn از لحاظ ارزش، سنگین‌ترین قرارداد حوزه‌ی فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۶ بوده؛ البته تا اینجای سال. اما به نظر می‌رسد این رکورد در آینده‌ای دور یا نزدیک شکسته خواهد شد. ادغام شگفت‌انگیز سال کدام ادغام خواهد بود؟ باید ماند و دید.

logo-samandehi