دوشنبه، 16 خرداد 01 - 10:53

 

شاید تحریم برای عموم مردم تبعات منفی زیادی داشته اما به نظر می رسد این اتفاق برای برخی به واسطه به وجود آمدن انحصار، جذابیت های مالی زیادی در پی داشته است به طوری که اگر تحریم های خارجی یا فیلترینگ داخلی وجود نداشت بسیاری از شرکت ها و استارتاپ هایی که یک شبه به شرکت های بزرگ تبدیل شدند، وجود خارجی نداشتند. در ادامه نگاهی داشته ایم به معروف ترین کسب و کارهای ایرانی که در صورت برداشته شدن تحریم ها، احتمالاً ورشکست خواهند شد.

اگر والمارت بود فروشگاه های زنجیره ای والمارت بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای در جهان محسوب می شوند و این شرکت با بیش از ۲٫۲ میلیون کارمند بزرگترین شرکت جهان در این زمینه محسوب می شود. شاید اگر فروشگاه های زنجیره ای والمارت در ایران حضور داشتند، هرگز فرصتی برای عرض اندام فروشگاه های زنجیره ای مثل افق کوروش و رفاه نمی رسید.

اگر یوتیوب بود به جرات می توان گفت در صورتی که یوتیوب در ایران فیلتر نبود، سایتی مثل آپارات، نماشا و … وجود خارجی نداشتند.

اگر نتفلیکس در ایران خدمات داشت در صورت فیلتر نبودن نتفلیکس، مسلماً جایی برای رشد پلتفرم هایی مثل نماوا و فیلمیو باقی نمی ماند.

اگر گوگل تحریم نمی کرد همانطور که می دانید برخی سرویس های مهم گوگل که به کسب درآمد مرتبط است در ایران تحریم است و شاید اگر این اتفاق رخ نمی داد، هرگز پلتفرمی به نام یکتانت جرات، سرمایه گذاری در این حوزه را پیدا نمی کرد و پلتفرم هایی مثل کافه بازار نیز باید برای همیشه صحنه را ترک می کردند چرا که امروز به واسطه برخی محدودیت ها در گوگل پلی و اپل استور است که آنها قدرت عرض اندام در حوزه اپلیکیشن را دارند که اگر این محدودیت ها وجود نداشت و توسعه دهندگان اپلیکیشن می توانستند از گوگل کسب درآمد کنند، وضعیت طور دیگری بود.

اگر کلادفلر تحریم نمی کرد برخی سرویس های مربوط به یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات CDN و هاستینگ ابری در جهان برای ایرانی ها قفل است و برخی دیگر توسط کمیته فیلترینگ از دسترس خارج شده است که اگر چنین اتفاقاتی رخ نمی داد، پلتفرمی به نام ابر آروان اصولاً به وجود نمی آمد.

اگر اوبر بود امروز جنگ در بین انواع برندهای تاکسی های اینترنتی در خیابان های ایران بسیار زیاد است اما شاید اگر اوبر با تنوع خدماتش در ایران فعال بود، اصولاً هیچکس به اسنپ و تپسی فکر هم نمی کرد .

اگر آمازون تحریم نمی کرد آمازون یکی از بزرگترین سایتهای خرید اینترنتی جهان اگر ایران را تحریم نکرده بود، هیچ اثری از خرده سایتهای فروش اینترنتی و سایتی مثل دیجی کالا در فضای کسب و کار ایران وجود نداشت.

اگر تلگرام فیلتر نبود به جرات می توان گفت قبل از فیلتر شدن تلگرام در ایران، این پیام رسان روسی محبوب ترین پیام رسان در بین ایرانی ها بود اما پس از آن واتساپ ثابت کرد که راه محبوب کردن پیام رسان های وطنی فیلتر پیام رسان های خارجی نیست چرا که با وجود واتساپ، استقبال زیادی از پیام رسان های داخلی که تبلیغات زیادی هم روی شد، به عمل نیامد.

اگر تسلا در ایران بود شرکت چندکاره تسلا که هم در حوزه صنایع خودرو و هم در حوزه ارائه اینترنت ماهواره ای و هم در بسیاری از حوزه های فناوری نوین فعال است یکی از کاربردی ترین شرکتهایی بود که اگر قادر به حضور در بازار ایران بود، عملاً همراه اول و ایرانسل ورشکست شده بودند و صنایع خودروسازی ایران که در دو شرکت ایران خودرو و سایپا خلاصه شده، باید کسب و کار پرهزینه اما بی کیفیت خود را تعطیل می کردند.

با یک حساب ساده می توان به این نتیجه رسید که عدم حضور شرکت های بزرگ جهانی و ارائه محصولات با کیفیت آنها به مردم عزیز ایران، سبب به وجود آمدن رانت و انحصار برای برخی افراد و نهادها شده که به درستی می توان آنها را کاسبان تحریم و فیلترینگ نامید چرا که در صورت باز شدن درهای اقتصاد جهانی به ایران، آنها خود به خوبی می دانند که به جهت ناتوانی در رقابت در کیفیت محصولات و خدمات، باید کسب و کار خود را تعطیل کنند.

همانطور که در بسیاری از آمارهای جهانی مشاهده می شود، اقتصاد جهان بیش از گذشته بر روی شرکت های فناوری متمرکز شده و به نظر می رسد سرمایه گذاری در حوزه فناوری و باز کردن در اقتصاد جهانی به روی ایرانیان، می تواند به یکباره تحول بسیار بزرگی در اقتصاد کشور به وجود بیاورد و اکوسیستم فعلی، از فضای انحصار و تحمیل محصولات و خدمات بی کیفیت به سمت بازارهای رقابتی و تعامل با دنیا و البته اشتغال زایی و کسب درآمد ارزی و ریالی بیشتر هدایت خواهد شد. با استمرار وضعیت فعلی، قدرت و ثروت تنها در انحصار افراد و نهادهای خاصی است و عموم مردم از آنچه به لحاظ معیشتی و شغلی مستحقش هستند، محروم هستند.

logo-samandehi