جمعه، 10 آذر 96 - 08:23

 

آسیاتک

آسیاتک تعرفه اینترنت غیر حجمی خود را بر اساس مصوبه ۲۶۶ سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد.تغییرات تعرفه‌ای اینترنت غیر حجمی آسیاتک از روز شنبه مورخ ۱۱ آذرماه ۹۶ در سامانه امور مشترکان آسیاتک در دسترس کاربران خواهد بود.بنا بر مصوبه، در سقف مصرف منصفانه، ترافیک داخلی نصف ترافیک بین‌الملل محاسبه خواهد شد. به این ترتیب اگر کاربری صرفا از اینترنت استفاده کند و سقف سرویس ۱۶ مگابیت، ۱۵۰ گیگ و اگر صرفا از ترافیک داخلی استفاده کند؛ سقف مصرف وی همان ۳۰۰ گیگ خواهد بود. در صورت مصرف مرکب هم مطابق همین فرمول عمل خواهد شد.درصورت خرید سرویس‌های شش‌ماهه و یک‌ساله ، تخفیفی معادل ۵ و ۱۰ درصد ارائه خواهد شد.بر اساس گزارش آسیاتک، سرعت سرویس‌ها بر اساس سرعت مشخص‌‍شده، ثابت و با گارانتی ۹۵ درصد قابلیت استفاده مطابق مصوبه ۲۶۶ تنظیم مقررات است.

سرعت سطح FUP یک ماهه (ریال) سه ماهه (ریال) شش ماهه (ریال) ۱۲ ماهه (ریال)
۵۱۲kb ۲۰ ۱۲۵٬۰۰۰ ۳۷۵٬۰۰۰ ۷۱۲٬۵۰۰ ۱٬۳۵۰٬۰۰۰
۱Mb ۳۰ ۲۰۰٬۰۰۰ ۶۰۰٬۰۰۰ ۱٬۱۴۰٬۰۰۰ ۲٬۱۶۰٬۰۰۰
۲Mb ۵۰ ۲۵۰٬۰۰۰ ۷۵۰٬۰۰۰ ۱٬۴۲۵٬۰۰۰ ۲٬۷۰۰٬۰۰۰
۴Mb ۱۰۰ ۴۰۰٬۰۰۰ ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ ۲٬۲۸۰٬۰۰۰ ۴٬۳۲۰٬۰۰۰
۸Mb ۱۵۰ ۵۰۰٬۰۰۰ ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ ۲٬۸۵۰٬۰۰۰ ۵٬۴۰۰٬۰۰۰
۱۶Mb ۳۰۰ ۸۰۰٬۰۰۰ ۲٬۴۰۰٬۰۰۰ ۴٬۵۶۰٬۰۰۰ ۸٬۶۴۰٬۰۰۰

منظور از آستانه مصرف منصفانه، حداکثر میزان تبادل ترافیک مجاز در یک دوره از سرویس (با حداکثر سرعت ممکن) است. پس از رسیدن به آستانه مصرف منصفانه، سرعت سرویس‌ به حد قانونی مندرج در مصوبه ۲۶۶ سازمان تنظیم مقررات تغییر می‌کند و مشتریان می‌توانند با خرید حجم اضافه با سرعت قبلی یا خرید سرویس جدید، با سرعت مورد نظر استفاده کنند.در این گزارش همچنین آمده است مبلغ مالیات ارزش افزوده مطابق با قانون برنامه پنجم توسعه کشور به سرویس‌ها اضافه خواهد شد.خرید ترافیک اضافه، مطابق مصوبه ۲۶۶ با انتخاب بسته‌های ترافیکی امکان‌پذیر است و منظور از ترافیک هر دوره، مجموع ترافیک دریافتی و ارسالی در آن دوره است.بر اساس گزارش آسیا‌تک، در سرویس‌های ذکرشده، قابلیت انتقال ترافیک (‌آستانه مصرف منصفانه= FUP) از یک ماه به ماه بعد وجود دارد و با در نظر گرفتن منافع مشترکانFUP، کل دوره خرید به‌صورت یکجا به مشترک اختصاص داده خواهد شد و در هر زمان از دوره سرویس پس از اتمام حجم تجمیعی، FUP اجرا خواهد شد.

شاتل 

شرکت شاتل جدول تعرفه‌های جدید اینترنت غیر حجمی را بر اساس تغییرات پایه‌ای در شیوه‌ی ارائه‌ی خدمات اینترنت پرسرعت و سرویس‌های جدید منتشر کرد.بر اساس گزارش شاتل، سرویس‌های اینترنت پرسرعت ثابت (+ADSL2) این شرکت از تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۹۶ به شیوه‌ی جدیدی به مشتریان ارائه‌ خواهند شد.بر این اساس، کاربران می‌توانند حداکثر به میزان یک ‌سوم ترافیک (آستانه مصرف منصفانه) از ترافیک بین‌الملل استفاده کنند. به‌طور کلی پس از پایان ترافیک مجاز سرویس در هر ماه، سرعت آن سرویس به سرعت قانونی مصوب در مصوبه ۲۶۶ کاهش می‌یابد. اما مشتریان می‌توانند با خرید حجم ترافیک دلخواه به سرعت اصلی سرویس خود بازگردند.بنابر سیاست‌های تشویقی شاتل، سرعت هر یک از سرویس‌‌ها تا بیش‌ترین میزان کشش خط، تا ۱۶ مگابیت بر ثانیه باز خواهد بود و شاتل در صورت فراهم بودن بستر مناسب، (صرف‌ نظر از سرعت پایه) به هر سرویس سرعتی فراتر از تعهدات قیدشده در قرارداد اختصاص خواهد داد.به دنبال این تغییرات از تاریخ ۱۰ آذر‌ماه ۱۳۹۶ قیمت هر گیگابایت ترافیک بین‌الملل ۲۰۰۰ تومان و قیمت هر گیگابایت ترافیک داخلی ۱۰۰۰ تومان خواهد بود.بر این اساس کلیه سرویس‌های فعلی شاتل در تاریخ سررسید اشتراک، قابل تغییر به سرویس‌های جدید خواهند بود.

 

های وب

 

تعرفه های جدید اینترنت های وب اعلام شد. سرویس اینترنت ثابت غیر حجمی +ADSL2 های وب از ۱۰ آذر ۱۳۹۶ به شکل جدید به مشترکان این شرکت ارائه می‌شود.های وب سرویس های جدید اینترنت +ADSL2 را بر اساس مدل غیر حجمی و با رویکرد بهبود کیفیت سرویس‌های ارائه شده با توجه به نیاز مشترکان طراحی و اعلام کرده است. این تعرفه‌های جدید بر اساس مصوبه جلسه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات مصوب ۲۱ آبان ۱۳۹۶ و مبتنی بر مدل غیر حجمی (مبتنی بر سرعت) طراحی شده و از دهم آذرماه به مشتریان های وب ارائه می‌شود. قیمت سرویس غیر حجمی اینترنت های وب بر اساس سرعت و همچنین سیاست مصرف منصفانه تعیین شده است.مدل غیر حجمی یا مبتنی بر سرعت (Connection Based)، مدلی است که در آن ارائه سرویس مبتنی بر سرعت و نه حجم مصرفی کاربر ارائه می‌شود و قیمت‌گذاری نیز صرفا بر مبنای سرعت ارائه شده انجام خواهد شد. سیاست مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) نیز می‌تواند کیفیت و ثبات سرویس اینترنت های وب را تضمین کند.در کل، ارائه دهندگان سرویس اینترنت، ضوابط سیاست مصرف منصفانه را بر اساس میزان عرف و رایج استفاده در میان کاربران و نیاز واقعی آن‌ها تعیین می‌کنند. به همین دلیل، اطلاع دقیق کاربران از ضوابط مصرف منصفانه در این سرویس‌ها، ضرورت دو چندانی پیدا می‌کند و هر سرویس‌دهنده وظیفه دارد شرایط مصرف منصفانه در خدمات اینترنتی خود را به روشن‌ترین شکل ممکن به اطلاع کاربران برساند. در این حالت، اگر در هر یک از سرویس‌های مورد نظر، حجم مصرفی مشترک از مصرف منصفانه ماهانه تعیین شده عبور کند، سرعت کاربر تا حداقل سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه کاهش پیدا می‌کند و یا مشترک برای حفظ سرعت کنونی خود می‌تواند نسبت به خرید بسته‌های ترافیک اضافه اقدام کند.

 

 

 

مخابرات

پس از های وب و شاتل، حال شرکت مخابرات تعرفه‌های جدید اینترنت غیر حجمی خود را اعلام کرد.سخنگوی شرکت مخابرات ایران، تعرفه‌های جدید اینترنت پرسرعت این شرکت را بر اساس اصول سرعت‌محوری، کاهش هزینه‌ی مشتریان، تفکیک ترافیک داخلی و بین‌الملل به همراه رعایت مصرف منصفانه اعلام کرد.محمدرضا بیدخام، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، با اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت غیر حجمی، گفت:تعرفه‌های جدید در حوزه‌ی دسترسی ارتباطات ثابت در راستای اجرای مصوبه‌ی ۲۶۶ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و در جهت بهبود کیفیت خدمات عرضه‌شده با توجه به نیاز مشتریان طراحی و با بررسی‌های کارشناسی تدوین شده است و متعاقبا اجرایی خواهد شد.وی با بیان اینکه تعرفه‌ی سرویس‌های غیر حجمی مبتنی بر‌ یک سقف مصرف منصفانه (Fair usage policy) مشخص شده‌ است، افزود:تعیین این سقف حجم برای کاربر به‌منظور ایجاد رقابت بیشتر و به نفع کاربران، به اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی سپرده شده است.جدول تعرفه‌های جدید اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات ایران به این شرح است:

logo-samandehi