شنبه، 24 بهمن 94 - 01:09

 

مهندس وحید حیدریان با اعلام این مطلب گفت: تا نیم قرن پیش مفهوم توسعه مترادف با توسعه اقتصادی و  در تعارض با محیط زیست بود که نابرابری های اجتماعی را نیز به دنبال داشت، اما در نیم قرن اخیر مفهوم توسعه، توسعه پایدار است وهدف آن تأمین نیازهای عمومی بشر بدون به خطر انداختن نیازهای نسل آینده می باشد.وی در گفتگو با رادیو مرکز اصفهان شهر هوشمند را ثمره توسعه پایدار دانست و افزود: محورهای تحقق شهر هوشمند شامل؛ ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است.

عکس سازمان فاوا

وی متغیرهای اصلی شهر هوشمند را عوامل انسانی، تکنولوژی و عوامل نهادی و حاکمیتی دانست و اضافه کرد: اگر در یک شهر صرفاً به عوامل تکنولوژی توجه شود، شهر الکترونیکی مطرح خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فاوا با بیان اینکه شهر الکترونیکی زیرساخت یک شهر هوشمند است بیان داشت: ما باید علاوه بر زیرساخت ها، به عوامل انسانی و نهادی توسعه شهرها نیز  توجه نماییم چرا که مجموعه این عوامل است که یک شهر هوشمند را به وجود می آورد.

وی مهمترین و موثرترین مرحله تحقق شهر هوشمند را ارتباط بین  دستگاه های اجرایی دانست و اضافه کرد: اگر ما در شهرداری همه خدمات را هم الکترونیکی کنیم اما هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی وجود نداشته باشد، شهر هوشمند محقق نخواهد شد.

حیدریان ادامه داد: در این راستا اقدامات موثری صورت گرفته و شهرداری اصفهان با شرکت گاز استان، آب و فاضلاب، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، شرکت توزیع برق، اداره پست و… در زمینه تبادل اطلاعات فعالیت های خوبی داشته است.

وی با اشاره به موسسات بین المللی تعیین شاخص های هوشمند سازی شهرها خاطر نشان کرد: بیش از ۱۰۰ شاخص برای ارزیابی شهرهای هوشمند وجود دارد که بر اساس این شاخص ها اولین شهر هوشمند دنیا وین اتریش و پس از آن تورنتو کانادا و پاریس فرانسه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

مدیرعامل سازمان فاوا با اشاره به زمینه های تحقق شهر هوشمند اضافه کرد: برای تحقق شهر هوشمند باید هوشمند سازی در تمامی ابعاد زندگی شامل محیط، حمل و نقل، مردم، حاکمیت و … انجام شود تا شهر هوشمند با مفهوم واقعی محقق گردد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری در پایان  از انعقاد تفاهم نامه هایی در خصوص هوشمند سازی اصفهان خبر داد و گفت: در راستای هوشمند سازی شهر، دو پروژه” راه اندازی کیوسک های اطلاع رسانی شهری”  و “توسعه فیبر نوری” در سطح شهر  تعریف و در دیماه سال جاری در همایش  بین المللی فرصت های سرمایه گذاری اصفهان معرفی گردیده است که در آینده جزئیات آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

logo-samandehi