دوشنبه، 17 خرداد 95 - 09:56

 

اگر بخواهیم مشکلات شرکتها و فروشگاه های فعال در حوزه ی فناوری اطلاعات را برشماریم چند موضوع بیش از سایر موضوعات خودنمایی می کند.
مالیات،حسابرسی های تامین اجتماعی و نیروی متخصص کاری از جمله مشکلاتی است که گریبان فعالان را رها نمی کند.موضوعی که بعضی از مسئولین در این روزها شاید به آن کمتر توجه میکنند و در حاشیه ی برگزاری یکسری جلسات و همایش ها به فراموشی سپرده شده است.برگزاری چنین جلساتی بسیار مفید است ولی نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که حفظ منافع شرکتها و فروشگاه ها از جمله وظایف اصلی مسئولین است.
موضوع مالیات که همانند استخوانی در گلوی شرکتهای آی تی است هنوز به راه حلی نرسیده است.مشکل تامین اجتماعی،عدم نیروی متخصص کاری و تعرفه ی واردات از گمرک ادامه فعالیت را برای شرکتها سخت کرده است.
اگرچه فعالان صنف کامپیوتر با مالیات مشکلی نداشته و پرداخت آنرا الزامی میدانند، اما فروشگاه ها اعتراضهای مالیاتی مخصوص به خود را دارند. فروشندگان بازار کامپیوتر از ابتدایی ترین مورد مالیاتی یعنی شیوه تعیین مالیات که اکثرا علی الراس است تا ارقام مالیاتی که بنا بر اعلام آنها گاه به طور غیر واقعی تعیین میشود با مشکلاتی مواجه هستند. به گفته فعالان بازار کامپیوتر، تعیین مالیات بر اساس حدس و گمان و براساس مشاهدات یکی دو ساعته کاری غیرمنطقی و غیرحرفهای است که تنها در ایران مرسوم است. اعضای شرکتی حوزه کامپیوتر هم مشکلات مالیاتی مخصوص به خود را دارند.مشکلات این گروه نه در شیوه محاسبه مالیات، بلکه در نحوه پرداخت و بی اعتمادی سازمان امور مالیاتی به اسناد ارائه شده از جانب این شرکتها به سازمان است.تولیدکنندگان حوزه آی تی هم که گویا در صورت دارا بودن پروانه کسب از پرداخت مالیات معاف هستند مشکلات مالیاتی خاص خود را دارند.گروه تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان نرم افزار در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستند که نادیده گرفتن معافیت مالیاتی که حق مسلم آنها است یکی از این مشکلات است.
به اعتقاد بسیاری از فعالان صنفی بهتر است مسئولین بجای پرداختن به مسایل کلان، که در حیطه ی وظایف آنها نیست ،مشکلات چندین ساله اعضای خود را برطرف کنند و جلساتی را در خصوص مشکلات مطروحه با خروجی مشخص ترتیب دهند.
برگزاری همایش،میزگرد برای تبادل نظرات بسیار مفید خواهد بود ولی این مهم زمانی موجبات رضایت همه ی اعضاء را فراهم می آورد که خروجی این جلسات مشخص باشد و صرفا برگزار کردن جلسات با دادن شیرینی و شربت نمیتواند تلخی مشکلات را از گلوی شرکتها پاک کند.

logo-samandehi