سه شنبه، 29 خرداد 97 - 03:18

 

حمایت از کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان و اعطای تسهیلات به چنین شرکتهایی در چند سال اخیر یکی از نقاط مثبت حوزه فناوری اطلاعات بوده است.چندسالی هست تنور حمایتی از کسب و کارهای نوپا بسیار داغ است و شاهد اعطای تسهیلات از وامهای میلیونی تا میلیاردی هستیم .در همین راستا یکی از مراکزی که بصورت جدی در راستای حمایت از شرکتهای دانش بنیان در اصفهان فعالیت دارد شهرک علمی و تحقیقاتی می باشد.

موضوعی که در این گزارش مدنظر گرفته شده است آیا شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با توجه به اطلاع رسانی گسترده ای که در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان انجام میدهد،رضایت شرکتهای دانش بنیان را به همراه داشته است؟آیا شرکتها و واحدهای مستقر در شهرک از اعطای تسهیلات و حمایت هایی که تاکنون صورت گرفته است رضایت دارند و آیا در شرایط فعلی ورود به شهرک به سود شرکتهای دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا می باشد.در این راستا نظرات اکثریت شرکتهای مستقر در شهرک که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت دارند را جویا شدیم که بدلیل درخواست مصاحبه شوندگان از ذکر نام آنها معذوریم.در این گزارش سوالاتی چون ارزیابی روند پذیرش،رضایت از حضور در شهرک، نقش حمایتی شهرک ، در اعطای تسهیلات مالی و معرفی به بازار ، تاثیر نقش شهرک در تجاری سازی طرح ، محصول و مزایایی حضوردر شهرک مورد بررسی قرار گرفت.

 

مدیر یکی از واحدهای که یکی از پرسابقه ترین شرکتهای دانش بنیان در شهرک میباشد هدف خود را از حضور در شهرک و مرکز رشد آی سی تی استفاده از فضا و اعتبار شهرک نام برد و گفت : روند پذیرش و فعالیت در شهرک و مرکز را مطلوب ارزیابی میکنم و از حضور در شهرک رضایت دارم.وی نقش حمایتی شهرک ، در اعطای تسهیلات مالی و معرفی به بازار شهرک را چندان مثبت ارزیابی نکرد و گفت : نقش شهرک در تجاری سازی طرح و محصول خیلی کم بوده است.وی حضور در شهرک را برای استارتاپ ها مناسب دانست ولی برای شرکت های بزرگ توصیه نمیکند.

مدیر یک شرکت دیگر هدف از حضور در شهرک و مرکز رشد آی سی تی را جذب حمایتهای شرکتی قلمداد کرد و گفت : روند پذیرش و فعالیت در شهرک و مرکز را تا حدودی مطلوب میدانم.وی از حضور در شهرک عدم رضایت خود را اعلام کرد و نقش حمایتی شهرک ، در اعطای تسهیلات مالی و معرفی به بازار را موفق ندانست.
مدیر شرکتی که در زمینه ی سامانه های تحت وب فعالیت دارند،گفت : هدف ما از حضور در شهرک و مرکز رشد آی سی تی تحقیق ، بررسی ، تولید و ارائه محصول تولیدی به بازار بوده است.وی روند پذیرش و فعالیت در شهرک و مرکز را مطلوب ارزیابی کرد و از حضور در شهرک رضایت داشتند.وی نقش حمایتی شهرک ، در اعطای تسهیلات مالی و معرفی به بازار شهرک را مثبت ارزیابی کرد ولی در خصوص تجاری سازی محصول نقش خوبی نداشته است.وی در خصوص حضور در بازار خارجی عنوان کردند : تمایل به حضور در بازارهای خارجی داریم ولی از طریق شهرک با توجه به بحث رویالتی امکان پذیر نیست.وی حضور در شهرک را بدلیل بحث رویالتی توصیه نمیکند .
مدیرعامل یک شرکت اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات با ۱۴ سال سابقه فعالیت گفت : هدف از حضور در شهرک و مرکز رشد آی سی تی رشد و تعالی با استفاده از زیر ساخت های مورد انتظار در این مرکز بوده که تا حد کمی تحقق یافته است.وی در خصوص روند پذیرش و فعالیت در شهرک و مرکز را مطلوب ارزیابی کردند و از حضور در شهرک رضایت داشتند.وی نقش حمایتی شهرک ، در اعطای تسهیلات مالی و معرفی به بازار شهرک را موفق ندانست و گفت : شهرک در این زمینه ضعیف بوده است. چون شرکت های نوپا نیاز مبرم به سرمایه دارند و جهت تخصیص تسهیلات شرایط خاصی لازم است که به سختی قابل کسب است.وی در خصوص ارتباط شهرک با نهادهای دولتی جهت بازارسازی گفت :با توجه به شناخت کم از این مرکز و آشنا نبودن کارمندان دولت با آن ، فرآیند معرفی ، اعتماد سازی وجلب رضایت مشتری به سختی امکان پذیر بوده و تاثیر خاصی نداشته است.
مدیرعامل یک واحد فعال در حوزه اتوماسیون، هدف از حضور در شهرک و مرکز رشد آی سی تی را تمرکز بر مسائل دانش بنیان و استفاده از امکانات حاضر در شهرک برای تولید محصولات داخلی در حوزه انفورماتیک عنوان کرد و پذیرش و فعالیت در شهرک و مرکز را مطلوب ارزیابی کرد و از حضور در شهرک رضایت داشتند ،در خصوص نقش حمایتی شهرک ، در اعطای تسهیلات مالی و معرفی به بازار شهرک گفت : نقش شهرک در تجاری سازی طرح و محصول را با توجه به نفوذ و ارتباط با نهادهای دولتی را تسهیل نموده است.

در ادامه صحبتهای آقای دکتر گوهری موسس گز سکه را میخوانیم
از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان پرسیدید و اینکه در فضای کارآفرینی اصفهان چه نقشی دارد.هدف و مأموریت شهرک آنقدر مهم و عظیم است که نسبت آن با نتایج عملکردی و برداشتی هر چه باشد، بسیار بزرگ است. ایجاد انتظار بزرگ باوسع کوچک شاید. برای جذب منابع مادی کاربرد داشته باشد ولی ارزیابی نتایج را مبهم می کند.برای هدفی به بزرگی هدف شهرک و ایجاد فضای حرفه ای، مدرن، کارآمد و ارزش مدار علاوه بر داشتن انسان‌هایی که خود الگوی کامل کارآفرینی باشند به منابع مالی نیازبود. دو نیاز که برآورده نشد. الگوی مشابه هم نبود و آنچه به عنوان الگوهای واقعی تصور می شد یه کاریکاتوری از تصویر رویایی شهرک بود.در چارچوب یک نظام اقتصادی ابتکاری که ادعاهای قدسی و آرمانی، ارزشی و انسانی، فتح علم در ثریا و دولت نفتی را همه را با هم در خود دارد.مطرح کردن سیلیکون ولی و انفجار کارآفرینی یک طنز تلخ بیش نیست.شهرک در همین فضای پیچیده با سماجت و هوشمندی مؤسسین و مجریان در حد وسع، تکلیفش را انجام داده است. تجربه های مدون و انباشته شده در شهرک توشه راه است برای دولت و نظامی که بخواهد و مصمم باشد کاری را کارستان کند.شهرک چه کرد؟ و اینکه می توانست چه کند؟ دو سؤال اساسی است که بنظر بنده که از سال ۸۴ همراه دور و نزدیک شهرک بوده ام، نشان دهنده نتایج قابل قبولی است. شهرک برای باز کردن فضا در دل اقتصاد دولتی ایران تلاش حقوقی و عملی زیادی داشته است و البته موفقیتهایی هم داشته ولی چون خود از جنس دولت است نتایج محدود شده به تکلیف‌ها و البته تکلیفهای دولتی. بنظرم الان شهرک به انفجار کارآفرینی نیاز دارد با سربازانی از جنس غیر دولتی ومستقل که با غریزه کارآفرینی لحظه به لحظه مشاهده، تصمیم و اقدام نمایند و قدم به قدم تحقق اهداف بلند شهرک را محقق نمایند. این اتفاق یک نتیجه معمول اداری و رسمی وضعیت فعلی نیست بلکه یک سنتز دیالکتیکی و موتوسیون طبیعی خواهد بود که هر چه پوسته های فشار و کنترلی قویتر باشد، انفجار مخربتری را ایجاد می کند.

logo-samandehi