چهارشنبه، 02 آبان 97 - 11:01

 

نمایشگاه جیتکس بزرگترین جشنواره تکنولوژی در خاورمیانه و سومین نمایشگاه در این حوزه در دنیا از سال ۱۹۸۱ میلادی هر ساله در کشور امارات متحده عربی و در شهر دوبی برگزار می‌شود و تا کنون به گونه ای رشد و توسعه یافته تا بتواند یکی از تاثیرگذارترین رویدادهای مرتبط با فناوری روز دنیا باشد.

در این نمایشگاه نمایندگانی از ۹۷ کشور از قاره‌های مختلف از وجود شرکت های بزرگ تا خرد و کوچک در نمایشگاه جهانی جیتکس به ارائه آخرین محصولات و دستاوردهای خود در مرکز تجارت جهانی دوبی می پردازند. محصولات ارائه شده در جیتکس در زمینه‌های گوناگون نظیر تکنولوژی مصرف کننده، آینده کارآفرینی دوبی، مراکز داده، وسایل هوایی بدون سرنشین (پهپاد)، چاپ سه بعدی، ربات‌ها، تکنولوژی صوتی، بازی‌های رایانه ای، iot، حوزه سلامت، خدمات فناوری به نمایش در می آید.

امسال نیز اتاق بازرگانی اصفهان همانند سال پیش چندین استارتاپ از شهر اصفهان را به نمایشگاه بین‌المللی جیتکس اعزام کرد تا تیم هایی با دیدگاه جهانی و رقابتی به ارائه دستاوردهای خود بپردازند.در ادامه معرفی این تیم ها را میخوانیم.

 

 

استارتاپ «ایران مجازی»

پروژه «ایران مجازی» در حوزه گردشگری مجازی بر پایه یک پلتفرم نرم افزاری محتوا محور توسط شرکت «خانه هوشمند افرا» توسعه داده شده است.ویژگی خاص این پلتفرم، توانایی پشتیبانی و پخش ۱۰ نوع محتوای دیجیتال شامل واقعیت مجازی سه بعدی، واقعیت افزوده سه بعدی، انیمیشن سه بعدی محاوره ای، ویدیوی ۳۶۰ درجه، عکس ۳۶۰ درجه، گالری ویدیو، گالری عکس، گالری عکسهای کروی، مکان یابی روی نقشه و توضیحات است.کلیه محتوای این پروژه که در حال حاضر شامل ۱۴۰ مکان گردشگری ایران است، و بیش از ۱۰٫۰۰۰ محتوا را شامل می شود به صورت اختصاصی و توسط تیم تولید محتوای «گروه نرم افزاری افرا» وابسته به شرکت «خانه هوشمند افرا» تولید شده است.این پروژه با برند تجاری «هایپوتور» (HypoTour) در نمایشگاه جیتکس ۲۰۱۸ دبی شرکت کرده است. محتوای پروژه HypoTour قرار است بین المللی بوده و وارد حوزه گردشگری بین المللی شود.یکی از جذابیت های این پروژه اضافه کردن قابلیت سرگرمی و گیمیفیکیشن به صنعت و محتواهای گردشگری است به نحوی که مخاطبین این پروژه صرفاً اقشاری نیستند که سفر می کنند زیرا بخش بزرگی از جامعه به دلیل هزینه های سفر، محدودیت های حرکتی، سن بالا یا پایین، ریسک سفر به مناطق ناشناخته و سایر موارد امکان سفر ندارند که در پروژه HypoTour پوشش داده شده اند و می توانند وقت خود را با محتواهای جذاب و سرگرم کننده آن پر کنند و ضمناً به دلیل پوشش واقعیت مجازی، کاربر می تواند بودن در محیط را تجربه کند.می توان «هایپوتور» یا «ایران مجازی» را رسانه جدیدی در صنعت بزرگ و رو به رشد گردشگری دانست که می تواند کمکی در جهت معرفی جاذبه های گردشگری کشورهای مختلف به مخاطبین خود بنماید مخاطبینی که خیلی اوقات از خیلی از دیدنی های اطراف محل سکونت خود نیز به دلیل فقدان اطلاعات مناسب بی خبرند.

استارتاپ «داسنا »

شرکت دانش سپهر نوین آرین بر اساس روش های هوش مصنوعی پلت فرمی را طراحی کرده است که می تواند نرخ تبدیل ارز های دیجیتال مختلف به یکدیگر و به ارز های رایج مختلف را پیش بینی کند و براساس استراتژی های خرید و فروش تعیین شده توسط کاربران به صورت اتوماتیک به خرید و فروش می پردازد تا بیشترین سود و کمترین ضرر را برای کاربران بدست آورد. این تکنولوژی بر پایه تحقیق و توسعه ای ۴ ساله همراه با دانش پیش بینی بازارهای مالی توانسته پیش بینی های با درصد خطای کمتر از ۱درصد ارائه کند.

 

استارتاپ «آب شیرین کن خورشیدی آلتراسونیکی»

علم به‌کاربرده شده در این اختراع بر مبنای زمینه مهندسی مکانیک و الکترونیک است. آب شیرین یکی از مهم‌ترین عناصر در زندگی انسان می‌باشند که بدون آن هستی بشر به مخاطره می افتد. آب شیرین کن های بسیار متنوع و مختلفی در دنیا ساخته شده است که هر کدام متناسب با شرایط و موقعیت خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. کیفیت آب خروجی ، نرخ تولید آب ومیزان انرژی مصرف شده در تولید آب از ویژگی های بسیار مهم این دستگاهها می باشند که روی قیمت تمام شده آب تاثیر بسزایی دارند. هدف از این طرح ارائه راهکار و راه‌حلی جدید در جهت افزایش راندمان آب شیرین کن ها ، افزایش کیفیت آب خروجی، عدم تولید دی اکسید کربن و جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط زیست است. در این روش با تبدیل آب به قطرات میکرونی می توان سطح تماس نور خورشید با آب را به شدت افزایش داد و راندمان و نرخ تولید آب را بالا برد. آب شیرین کن معرفی شده توسط این اختراع قادر به حل مشکلات بی آبی و خشکسالی کشورهای مختلف جهان از طریق تولید آب شیرین از دریاها می باشد. در حال حاضر نمونه اولیه این سیستم بعد از طراحی‌های اولیه، ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصله نشان می‌دهد که این سیستم قادر به تولید آب شیرین به شکل مطلوبی است.

 

استارتاپ «اسمارتی پات»

این استارتاپ متشکل از ۵ نفر از دانشجوهای دانشگاه صنعتی اصفهان است که در حوزه های اینترنت اشیاء با تمرکز بر گلدان های هوشمند فعالیت می کند. این تیم با هدف افزایش فرهنگ نگهداری و پرورش گیاهان زینتی و خوراکی در بین افراد جامعه اقدام به طراحی و تولید گلدان های هوشمند کرده است.این گلدان ها با توجه به نیاز گیاه، اقدام به ایجاد شرایط نگهداری گیاه و آبیاری به موقع گیاه می کنند، همچنین این گلدان ها علاوه بر نگهداری گیاه از لحاظ دکوراتیو بودن نیز در جایگاه ویژه ای در دکوراسیون منزل افراد دارند.

 

استارتاپ پروتز کامپوزیت لوله ای

سالانه تعداد زیادی شکستگی استخوان به دلایل مختلف از جمله تصادف، حوادث کار، حوادث ورزش، بیماری، کهولت سن و موارد دیگر رخ میدهد که نیاز به ترمیم دارند. در صورت نیاز به جراحی برای درمان شکستگی استفاده از ابزار کاشتنی برای تثبیت استخوان شکسته و ترمیم آن ضروری است. در حال حاضر استفاده از صفحات استخوانی فلزی از پرکاربردترین این ابزار درمانی است که چالشهای فراوانی همچون حفاظت تنشی، ایجاد واکنشهای آلرژیک، شکستگی ابزار در بدن، نیاز به ترمیم، تعویض یا برداشتن به دلایل مختلف پزشکی را دارند. با توجه به تعداد زیاد شکستگیهای سالانه در دنیا، طراحی و تولید ابزاری با کمترین چالش و ایجاد درمانی سریعتر و راحتتر برای بیمار ضروری است.در این طرح یک کامپوزیت لولهای از الیاف کربن و کولار تولید شده است که همانند پلی عمل کرده و دو طرف استخوان شکسته را به هم متصل میکند. بهرهگیری از این کامپوزیت مزایای متعددی مانند کاهش ضخامت منسوج که برای فضای کم بین ماهیچه و استخوان بسیار مهم است، حذف پیچ که ابزاری جهت اتصال صفحه استخوانی به استخوان شکسته است و وجود آن تمرکز تنش ایجاد میکند، قابلیت طراحی کامپوزیت لوله ای متناسب با کاربرد نهایی را دارد.در سالهای اخیر تولید داربست مهندسی بافت که شبیهساز ماده زمینه خارج سلولی در بدن میباشد، بسیار مورد توجه بوده است. تا کنون نتایج به دست آمده از تولید داربست با استفاده از الکتروریسی توانسته است توجهات زیادی را به خود جلب نماید. به همین دلیل از دیگر اهداف این ایده تولید یک داربست مهندسی بافت استخوان به منظور تسریع روند درمان با ایجاد چسبندگی، تکثیر، تفکیک و تمایز سلولی بهتر در زمان ترمیم است. بدین منظور از پلیمر آلی پلیکاپرولاکتون، نانوذرات سرامیکی زیست فعال هیدروکسیآپاتیت و نانوصفحات گرافناکسید استفاده شد و نمونههای تولید شده مورد بررسی تصویری توسط SEM، بررسی سطحی توسط AFM، شیمی سطح با استفاده از طیف رامان، رسانایی الکتریکی و ارزیابی حرارتی و آزمایشهای سلولی قرار گرفتند. نتایج نشان داده است که افزودن نانومواد باعث بهبود مورفولوژی سطح، افزایش زبری سطح، کاهش قطر نانوالیاف، افزایش تخلخل، بهبود خواص آبدوستی، رسانایی الکتریکی و در نتیجه باعث بهبود عملکرد داربست در واکنش با سلول میشود. نتایج ارزیابی سلولی داربستها نشان داده است که این داربستها نه تنها سمیت سلولی ایجاد نمیکنند بلکه باعث بهبود چسبندگی، رشد و تکثیر سلولی نیز شدهاند. در ادامه تصاویر مربوط به پروتز کامپوزیت لوله ای به اختصار نشان داده شده است.

 

استارتاپ سرویس یار سامانه هوشمند

سرویس یار سامانه هوشمند سرویس مدارس این امکان را به شما خواهد داد که به محض فعال کردن گروه سفر توسط راننده، شما بتوانید موقعیت سرویس را قبل از رسیدن به درب منزل بر روی نقشه بصورت آنلاین مشاهده نمائید. چنانچه راننده به محدوده منزل شما نزدیک شود، از طریق پیامک و همچنین اطلاع رسانی داخل برنامه، مطلع خواهید شد و فرزند خود را برای سوار شدن به سرویس آماده خواهید نمود. هنگام سوار شدن فرزند شما در سرویس از وی خواهش نمائید که در صورت داشتن کارت سرویس آنرا به قسمت NFC گوشی همراه هوشمند راننده نزدیک نماید تا عمل ثبت تردد به صورت خودکار انجام شود که در این حالت مجدداً برای شما پیامک و Notification ارسال خواهد شد. چنانچه گوشی همراه راننده سرویس شما این قابلیت را نداشته باشد، راننده به صورت دستی برای فرزند شما تردد را ثبت خواهد نمود که در این حالت نیز شما مطلع خواهید شد. در تمام طول مسیر، شما می توانید مسیر حرکت سرویس فرزند خود را روی نقشه به صورت آنلاین تا رسیدن به مقصد به همراه سرعت حرکت مشاهده نمائید. برای این منظور با نگهداشتن عکس دانش آموز و کشیدن آن در قسمت پائین برنامه، نقشه برای شما فعال خواهد شد. همچنین در هنگام تعطیل شدن مدرسه، زمان ومحل سوار شدن و مسیر حرکت تا درب منزل را می توانید مشاهده نمائید. در صورت نیاز می توانید برای راننده پیام های پیش فرض را ارسال نمائید.

logo-samandehi