چهارشنبه، 14 بهمن 94 - 10:51

 

در تالار اجتماعات دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان در تاریخ ۱۱ بهمن ماه، جلسه ای با عنوان نشست هم اندیشی با سازمان نظام صنفی رایانه ای (نصر) درخصوص موضوع فرصت ها و چالش های صنعت ICT با حضور جمعی از اساتید دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان و تعداد قابل توجهی از دانشجویان برگزار گردید.جلسه که با استقبال گرم دانشجویان مواجه شده بود با سخنرانی آقای مهندس اطرج آغاز گردید. با توجه به اشتیاق دانشجویان برای آگاهی از فرصت های بازار کار و دسترسی به این فرصت ها این موضوع با تاکید بیشتری پیگیری شد.

1

ایشان در ابتدا به ظرفیت قابل توجه دانشگاه اصفهان به لحاظ تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع مختلف در رشته های مرتبط با رایانه اشاره کردند و فعال سازی این ظرفیت در بازه حساس و مناسب سنی را مورد تاکید قرار دادند.
در ادامه به معرفی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و سپس سازمان نصر اصفهان پرداختند و مزایای عضویت در این سازمان را برای فعالان صنعت رایانه تبیین نمودند. در این راستا توضیحاتی در خصوص وظایف و مسئولیت های سازمان تشریح و بر نقش موثر این سازمان در حل اختلافات صنفی با نظر افرد متخصص تاکید شد.
سپس جلسه با معرفی گستردگی و سیمای اشتغال در صنعتICT کشور بر اساس آمار رسمی پی گرفته شد.در این موضوع از آمار منتشر شده در طرح پایش جامعه اطلاعاتی کشور استفاده گردید و به فاصله قابل توجه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب اشاره می نماید. بر اساس این آمار نه تنها سهم بخش ICT از ارزش افزوده اقتصادی کل کشور ناچیز است بلکه از همین مقدار موجود نیز عمده آن در قسمت ارتباطات (CT)متمرکز شده است. به لحاظ ساختاری و برنامه ریزی کلان این شرایط نیاز به تغییر دارد چراکه عمده ارزش افزوده و مزیت های رقابتی از فعالیت های فناوری اطلاعات (IT) به دست می آید.
در آخرین بخش از سخنان ریاست سازمان نظام صنفی رایانه ای نقاط قوت، نقاط ضعف و چالش های صنعت رایانه در استان با استفاده از سند توسعه استان مورد اشاره قرار گرفت. در این بخش ازدانشگاه های معتبر، سرمایه انسانی قابل توجه و موقعیت جغرافیایی به عنوان نقاط قوت و مسائل فرهنگی به عنوان نقاط چالش برانگیز یادشد. یکی از موضوعات مورد تاکید سند توسعه استان برقراری تناسب میان آموزش های نیروی انسانی در دانشگاه ها و نیازهای روز بازار کار می باشد که توضیحات مسئولان دانشکده کامپیوتر مبنی بر اصلاح چارت درسی دانشکده در آینده ای نزدیک، نویدبخش تحولات مثبت در این خصوص است.
در پایان بامشارکت دکتر احمد براآنی، ریاست محترم دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان، زمانی برای پرسش و پاسخ دانشجویان و ریاست سازمان نصر استان اصفهان اختصاص داده شد. دانشجویان در این زمان سوالات و دغدغه های خود را مطرح نمودند که اغلب در خصوص ارتباط موثرتر با بازار کار متمرکز بودند و با پاسخ ریاست دانشکده و ریاست سازمان نصر مبنی بر برگزاری سمینارهای فعالان حوزه IT در آینده ای نزدیک همراه بود. دکتر براآنی ضمن برشمردن مزایای رتبه بندی شرکت های ICT در عقد قراردادها، این مساله را به عنوان مقدمه ای برای فراهم نمودن بستر فعالیت شرکت های کوچک مطرح نمودند. همچنین ایشان خبر از برگزاری روز کارآفرین در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ برای حضور شرکت های فعال در زمینه رایانه در دانشگاه و ارتباط رو در روی با دانشجویان دادند که می تواند نقطه عطفی در ارتباط صنعت و دانشگاه برای اعتلای اشتغال در صنعت ICT استان اصفهان باشد.

 

logo-samandehi