چهارشنبه، 14 خرداد 99 - 11:28

 

 

 

چند سالیست صحبت از وضعیت وخیم شغلی اولین مراکز ارایه خدمات اینترنت در کشور شامل ده ها هزار واحد فعال تحت عنوان “کافی نت” مطرح است.آنچه مسلم است عامل بحران و کاهش چشمگیر درآمد کافی نت ها انحصاریست که به سود دو بخش در کشور ایجاد شده، یکی شرکت پست که حالا برخلاف نام آن وظیفه ارایه ارایه خدمات اینترنتی را نیز برعهده گرفته و دیگری دفاتر پیشخوان.
سال های اخیر سخت ترین دوران فعالیت کافی نت ها بوده، از هجمه ها و تخریب های غیر منصفانه و بنظر سفارش شده ای که از سوی رقبا توسط رسانه ها و ارگان های نزدیک به آنها به هدف درآمدزایی بوجد می آید بگیرید تا انحصاری که هر روز حلقه آن تنگ تر از قبل می شود و چشم انداز شغلی ده ها هزار واحد را به تیرگی می کشاند.
صحبت در مورد کلاف پیچیده انحصاریست که در همه ابعاد گلوی بخش خصوصی را می فشارد.
صحبت از مرقومه ای است چند خطی تحت عنوان “واسپاری خدمات دولت الکترونیک” که براحتی با یک چرخش خودکار نانی را از سفره ده ها هزار واحد کافی نت دریغ میکند و به جیب دفاتر پیشخوان وشرکت پست سرازیر میکند.
بهمین راحتی با چرخش ساده ی یک قلم آنچنان انحصاری ایجاد می شود که هر ایستادگی مقابل آن مخالفت با قانون تلقی می شود!
و قصه به همین جا هم ختم نمی شود
داستان ادامه دارد
اقداماتی صورت میگیرد که این شائبه را ایجاد میکند هدف نابودی کامل کافی نت ها و بازتر کردن دست مراکز رانتی در عرصه ارایه خدمات حضوری اینترنت در کشور است.
اخرین اقدام توسط یکی از همین مراکز رانتی تحت عنوان دفاتر پیشخوان استان البرز در مورد خدمات سازمان امورمالیاتی صورت گرفت، طبق مدارکی که از اتفاق خود دفاتر پیشخوان منتشر کرده اند پس از آنکه در مذاکرات خود با سازمان امور مالیاتی موفق به تکمیل حلقه انحصار ارایه خدمات نشدند، به پشتوانه آن مرقومه چند خطی تحت عنوان “واسپاری خدمات دولت الکتروینک” که به صورت واضح در آن اعلام می شود که یک انحصار همه جانبه به سود دو بخش به نام دفاتر پیشخوان و شرکت ایجاد خواهد شد! اعلام می کنند موفق به دریافت رای علیه سازمان امور مالیاتی شده اند!
نکته قابل توجه در گیر و دار پیگیری های حقوقی دفاتر پیشخوان مخالفت های مکرر سازمان امورمالیاتی با درخواست انحصار طلبانه دفاتر مذکور می باشد!
ذکر این نکته ضروری است که تجربه مثبت سازمان امورمالیاتی در همکاری با کافی نت ها در کنار اعتماد و اقبال بالای مودیان مالیاتی به آنها در مقایسه با دفاتر پیشخوان خود از عوامل موثر رضایت شعبات سازمان امورمالیاتی در همکاری با کافی نت ها در ارسال الکترونیک اظهارنامه مالیاتی سالانه بوده است و احتمالا دلیل اصلی مخالفت سازمان امور مالیاتی با ایجاد انحصار در زمینه ارسال الکترونیک اظهارنامه مالیاتی سالانه نیز چنین مساله ای باشد.
مقایسه تعداد دفاتر پیشخوان با خدمات انحصاری متعدد در شهرهای ایران با تعداد واحد های فعال کافی نت در عین عدم برخورداری از انحصار خود گویای اقبال و اعتماد عمومی به فعالیت کافی نت هاست.
سطح بالای تحصیلات شاغلین در کافی نت های ایران در مقایسه با سایر رقبا که عموما دارای تحصیلات دانشگاهی و تخصصی مرتبط با فعالیتشان می باشد خود گویای اهمیت بکارگیری افراد متخصص در ارایه خدمات تخصصی در کشور می باشد.
جهت اطلاع تصمیم گیران در مساله ارسال الکترونیک اظهارنامه مالیاتی سالانه لازم است توجه ایشان به چند نکته جلب شود
۱٫ مقوله ارسال الکترونیک اظهارنامه مالیاتی خدمتی انحصاری نیست و مودیان مالیاتی همواره از منزل نیز قادر به ارسال اظهارنامه مالیاتی فعالیت اقتصادی خود بوده اند، این خدمت اساسا در رده خدمات تعریف شده در مرقومه “واسپاری خدمات دولت الکترونیک” قرار نمیگیرد که بخواهد رای در مورد اعمال آن صادر بشود یا نشود! بهمین دلیل به متنی که تحت عنوان رای دیوان عالی کشوردر فضای مجازی توسط دفاتر پیشخوان منتشر می شود تردید جدی وارد است.
رای صادره با توجه به بررسی های صورت گرفته از سوی جمعی از کافی نتهای اصفهان دارای یک ایراد اساسی است و نیازمند بررسی مجدد می باشد به این دلیل که خدمت ارسال الکترونیک اظهارنامه مالیاتی اساسا در رده خدمات تعریف شده در مرقومه “واسپاری خدمات دولت الکتروینک” قرار نمی گیرد.
اینکه چگونه دیوان عالی کشور اقدام به صدور چنین رای میکند برای کافی نت ها ایجاد ابهام کرده است.
۲٫تجربه نشان داده تعدادی از دفاتر پیشخوان و برخی شعبات شرکت پست در فصل ارسال الکترونیک اظهارنامه مالیاتی سالانه اقدام به استخدام نیروی کار موقت و غیر متخصص نموده اند که خود همواره یکی از عوامل نارضایتی مراجعین به دفاتر پیشخوان در این سالها بوده است.
۳٫علیرغم تبلیغات سازمان یافته و همه جانبه علیه کافی نت همه ساله در فصل ارسال الکترونیک اظهارنامه مالیاتی اقبال مودیان مالیاتی بدلیل دانش تخصصی و اطلاعات بالای مالیاتی همواره در مراجعه به کافی نت ها بوده نه شرکت پست و دفاتر پیشخوان.
بررسی مقایسه تعداد اظهارنامه های ارسال شده توسط کافی نت ها و دفاتر پیشخوان خود گویای عدم اقبال عمومی در مراجعه به دفاتر پیشخوان است.
۴٫بررسی تعداد ساعات برگزاری کارگاه های آمورزشی کافی نت ها در مورد خدمات سازمان امورمالیاتی طی سالهای اخیر و مقایسه آن با عدم استقبال دفاتر پیشخوان نسبت به حضور در کارگاه های آموزشی خود یکی از عوامل اعتماد بالای مودیان مالیاتی به کافی نت ها می باشد.
۵٫نگاهی به تجربه اعمال انحصار در مورد خدماتی ساده و پیش پا افتاده همچون احراز هویت سجام و یا دریافت سیمکارت تلفن همراه در دفاتر پیشخوان خود کافیست تا لزوم ایستادن در مقابل انحصار را بهتر درک کنیم.
تنها دلیل ازدحام جمعیت مراجعین دفاتر پیشخوان انحصار در ارایه خدمات و عدم بکارگیری ظرفیت ده ها هزار واحد فعال متخصص ارایه خدمات اینترنت در کشور بنام کافی نت است.
دفاتر پیشخوان را به کانون شیوع کرونا در کشور مبدل نکنید
۶٫انحصار دفاتر پیشخوان در ارایه خدمات دولت الکتروینک نه تنها منجر به تسهیل دریافت خدمات توسط عموم مردم نشده بلکه در مورد بسیاری از خدمات عامل تحمیل هزینه بالای مالی و صرف زمان و ایجاد نارضایتی شدید میان مردم شده است.

و در پایان ده ها هزار واحد فعال کافی نت سراسر کشور از مسئولین زیربط انتظار دارند از دیدگاه های انحصارطلبانه دروی کنند و اجازه دهند بخش خصوصی بدور از دخالت های مکرر در فضایی آزاد و رقابتی فعالیت کند.
انحصار بلای جان کشور است
انحصار بلای جان ده ها هزار واحد کافی نت شده
انحصار را تمام کنید
مرقومه “واسپاری خدمات دولت الکتروینک” را ویرایش کنید، اجازه دهید کشور نفس بکشد، مردم را از دریافت خدمات در ده ها هزار واحد فعال بخش خصوصی تحت نام کافی نت محروم نکنید.

انحصار را پایان دهید.

علی اوجاقی  – تحصیلات کارشناس اقتصاد

logo-samandehi