سه شنبه، 12 دی 96 - 08:52

 

 میثم اسلامیان متولد ۱۳۶۰ دارای مهندسی معدن و لیسانس حقوق و دانشجوی ارشد حقوق می باشند .از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را در حوزه فناوری اطلاعات با تاسیس شرکت هشت بهشت و عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه فناوری اطلاعات آغاز نمودند.شرکت هشت بهشت در حوزه های شبکه،سخت افزار و نرم افزار از بدو تاسیس تاکنون فعالیت نموده است.در این گفتگو صحبت های آقای مهندس اسلامیان را در خصوص نرم افزار درشکه ،اولین تاکسی یاب اینترنتی اصفهان میخوانیم.

شرکت هشت بهشت از چه زمانی بفکر حضور در دیگر عرصه ها افتاد؟

درسال ۱۳۹۳ با توجه به رکود در حوزه سخت افزار و از طرفی نیاز بازار، تصمیم به تولید محصولات خاص، تولید فایروالهای صنعتی برای PLC،همچنین تولید و فروش دوربینهای مداربسته AHD با برند ۸cam در بخش سخت افزار شرکت گردید.در بخش نرم افزار نیز با توجه به تغییر رویکرد جامعه به سمت تجارت الکترونیک و خاصه اپلیکیشنهای اندرویدی، این موضوع نیز در دستور کار قرار گرفت.

  درشکه چگونه متولد شد؟

همانطور که گفته شد بخش نرم افزار شرکت هشت بهشت بعد از سال ۹۳ با تمرکز بروی اپلیکیشنهای کاربردی فعال شد وسومین نرم افزار تولیدی ما در بخش اپلیکیشنها در حوزه سامانه های هوشمند حمل و نقل شهری یا همان تاکسی یاب آنلاین درشکه نام گرفت و هم اکنون قابل بهره برداری می باشد.

چرا نام درشکه ؟

این اسم از بین ۱۲۰ اسم توسط شورای راهبردی شرکت انتخاب شد.البته تعاملات زیادی با صاحب نظران ادبیات شد تا یک کلمه ی مناسب  و با معنی بر خلاف اسامی استفاده شده توسط رقبا پیدا کنیم.بدلیل حس نوستالژیک زیبای کلمه درشکه با اصفهان این اسم انتخاب شد.همانطور که میدانید در تاریخ گذشته اصفهان پایتخت حکومت از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار بوده است که در عصر تکنولوژی این رفاه برای مردم و توریست ها بایستی فراهم شود.

در خصوص تیم اجرایی درشکه بفرمایید.

نرم افزار درشکه بر خلاف دیگر نرم افزارهای موجود از سورس های خارجی استفاده می نمایند. و تغییرات در آن مشمول پرداخت هزینه های مجدد و زمان بر می باشد.به دلیل بهره گیری از توان نیروهای داخلی و تولید محصول به صورت کاملا بومی و در اختیار داشتن کلیه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری لازم ، در شرکت هشت بهشت که در حقیقت صاحب امتیاز درشکه می باشد، می تواند یک سرویس کاملا امن را به جامعه ارائه نماید.

از مشکلات درشکه بفرمایید.

سعی ما براین بوده است که کلیه نیازهای خود را در ابعاد مختلف اعم از سخت افزار و نرم افزار در شرکت هشت بهشت تامین نماییم.تا جاییکه برای ارائه سرویس امن و پیاده سازی اپلیکیشن ها یک دیتاسنتر کوچک در محل شرکت، با امکانات لازم تهیه و راه اندازی گردید. تنها مشکل فعلی در بحث سرویس های آنلاین عدم پایداری اینترنت های موجود است که البته در حال رایزنی برای آن هستیم که امیدوارم با مساعدت مسئولین محترم مخابرات استان، این امر محقق گردد.

 برنامه ی راهبردی شما در مرحله ی اول برای تسلط بر بازار اصفهان و به طبع شهر های دیگر با حضور دو رقیب قدرتمند چیست؟

وجود رقیب بر خلاف تصور عامه جامعه در جهت پیشبرد صحیح یک محصول، می توانند راه گشا باشد . بر این اساس و البته مطالعه بازار هدف به صورت صحیح می توان با راهکارهای متناسب با آن جامعه هدف، رقابت صحیح  و خدمت مناسبی را شکل داد.

بر اساس مطالعه بازار اصفهان، نیازمندی های جامعه ، امکانات موجود ، جو بومی و مذهبی شهر و سایر پارامترهای اجتماعی، امنیتی و اقتصادی جامعه هدف فعلی، در شورای راهبردی شرکت هشت بهشت  تصمیم به استفاده و ایجاد بستر برای جذب رانندگان تاکسی زرد و دارای مجوز شهری نمود که بتوان یک سفر امن درون شهری را به همشهریان با بهره مندی از خودروهای تاکسی زرد ارائه نماید. هیچگاه نباید دنبال تخریب رقیب بود. ما می بایست برای حضور در بازار و رقابت سالم متکی بر پارامترهای خاص خود بوده و با ارائه یک خدمت کامل درصد سهم خود را از بازار، از آن خود کنیم .

در اصفهان ما حدود ۱۶۰۰۰ تاکسی زرد فعال داریم. اگر بتوان یک دهم آنها که از نظر شرایط ارائه خدمت، واجد شرایط باشند را جذب و سازماندهی کنیم، جدا از کمک به این قشر درابعاد اقتصادی و معیشتی، با ایجاد یک بستر امن در سفرهای درون شهری، می توان این الگو را در شهرهای دیگر که از نظر بافت بومی و مذهبی مشابه اصفهان هستند ارائه کرد که قطعا با استقبال عمومی مواجه خواهد شد. با توجه به رویکرد دولت محترم و نظام حاکمیتی بر افزایش سرویس های حمل و نقل درون شهری، جهت پیشگیری از آلودگی هوا، حل مشکل ترافیک، عبور از رکود با تکیه بر تولید داخلی که از توجهات خاص مقام معظم رهبری نیز می باشد، می توان درشکه را یک سامانه هوشمند کاملا بومی معرفی نمود و از آن بهره برد.

  از امکانات درشکه بفرمایید.

به جهت ایجاد حس اعتماد و ارائه یک سرویس امن در حوزه حمل و نقل درون شهری در نرم افزار درشکه امکاناتی از قبیل: انتخاب نوع خودرو(ون،تاکسی زرد،تاکسی بانوان)، ذخیره تاریخچه سفرهای انجام شده تا یکسال، رصد مسیر انجام سفر توسط مسافر یا شخص ثالث، پرداخت آنلاین هزینه در نرم افزار و امکان ثبت سفرهای چندمقصده و … طراحی و اجرا شده است.

در خصوص گزینش رانندگان بفرمایید.

گام اول این است که تمامی راننده ها باید به صورت حضوری با مدارک هویتی شان شامل گواهی نامه، کارت ملی، بیمه نامه، معاینه فنی و گواهی عدم سوء پیشینه به دفاتر ما مراجعه نمایند.بعد از مراجعه خودروی آنها توسط کارشناس کنترل کیفی ما بازرسی می شود چرا که به نکات ریزی در بخش داخلی و بیرونی خودرو توجه می شود و بعد از تایید سالم بودن وسایل گرمایشی و سرمایشی (راننده های ما موظفند در فصول گرم سال کولر ماشین را روشن کنند)، راننده وارد فرایند گزینشی و آموزشی ما می شود.در واقع حالا نوبت به خود شخص می رسد که مورد بررسی قرار بگیرد. برای ما  فاکتورهایی مانند رفتار، ظاهر راننده و آموزش پذیری اش سنجیده می شوند و نکات آموزشی، باید ها و نبایدها، آئین نامه انضباطی، نحوه رفتار با مسافر و کار با نرم افزار درشکه به آنها آموزش داده می شود .

نگاه مسئولین اصفهان چگونه بوده است؟

با اینکه ما هیچگونه حمایت مالی تاکنون از هیج مرجع و نهادی درخواست ننموده و دریافت نکرده ایم، اما بیشتر خواهان حمایت معنوی و همکاری برخی سازمان ها در جهت پیشبرد این پروژه به صورت کامل می باشیم که این، مساعدت بیشتر مسئولان استانی را طلب می نماید. لکن دید بسته برخی مدیران استانی سرعت روند کار را کاهش داده است. در اینجا جای  دارد از مسئولین محترم دادگستری و امنیتی و انتظامی استان به دلیل دید باز و حمایت های معنوی که داشتند تشکر ویژه ای داشته باشم. مسلما اگر طرحی ارائه می گردد، می بایست در مرحله اول بررسی شود تا مشخص گردد که چه منافع اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی برای جامعه را به همراه دارد. آیا برای کارآفرین بخش خصوصی توجیه اقتصادی دارد یا نه و بر اساس آن حمایت لازم از طرح و کارآفرین انجام پذیرد.

نظرتان در مورد فعالیت ماکسیم روسی در ایران چیست؟

درد دارد. وقتی ما قابلیت تولید نرم افزار را داریم وقتی خودروی شهری و شخصی داریم علت حضور شرکت های خارجی در این بازار چیست؟ چرا باید تولید داخلی نادیده گرفته شود.

از دیگر سرویسهای خود بفرمایید.

با همکاری یکی از اپراتورهای فعال کشور قرار است تمامی خودروهای ویژه ی درشکه مجهز به اینترنت پرسرعت شود علاوه بر این به زودی نرم افزارهای دیگری با برند درشکه در حوزه های مختلف رونمایی خواهد شد.

 

سایت درشکه

 

logo-samandehi