دوشنبه، 22 شهریور 95 - 11:08

 

وقتی پای درد و دل کاربران اینترنت می نشینی نکته ای که مشترکا به آن اشاره دارند کیفیت اینترنت دریافتی است.پاسکاریی های که شرکتهای اینترنتی با شرکت زیرساخت داشتند تا همین هفته ی پیش که زیرساخت از سامانه ی کیفیت سنجی خود رونمایی کرد و به این پاسکاری ها خاتمه داد ولی سوالی که همیشه در ذهن تداعی میشود اینست که آیا واقعا شرکتهای اینترنتی در این بازار رقابتی شدید و اضافه شدن اپراتورهای موبایل با اینترنت نسل ۳ و۴ بعنوان رقبای جدید، تمایل به پشتیبانی با کیفیت پایین دارند؟؟مسلما پاسخ منفی است.در این گزارش به بررسی مشکلات شرکتهای ارایه دهنده ی سرویس های اینترنتی که از سوی مدیران این شرکتها عنوان شده می پردازیم و امیدواریم مسئولین مربوطه در جهت رفع این مشکلات تلاش کنند.

۱۸۸۷۶۱۵۲

عمده مشکلات شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت در چند بعد قابل طرح میباشد و این مشکلات به قدری جدی هستند که می تواند در آینده نزدیک ادامه فعالیت شرکت های FCP را به مخاطره بیاندازد یکی از این مشکلات هزینه های بالایی می باشد که باید به شرکت مخابرات پرداخت گردد و همچنین خرید تجهیزات مخابراتی از خارج از کشور با نرخ کنونی ارزهای خارجی نیز هزینه های زیادی را بر شرکت های خصوصی وارد می آورد در کنار این هزینه ها سازمان تنظیم مقررات نیز در مصوبه های خود نرخ کلی اینترنت را کاهش می دهد که باعث ضرر و زیان بیشتر این شرکت ها می گردد. علاوه بر این بستر های مورد نیاز شرکت هایFCP به طور مرتب از کابل های سیم مسی به کافو نوری تغییر می یابد و نتیجه آن می شود که مشتریان شرکت هایFCP که بابت جذب آنها سال ها تلاش و هزینه نموده اند به یکباره و با هیچ تلاشی به مشتریان شرکت مخابرات اضافه می شوند، زیرا شرکت های دیگر قادر به ارائه سرویس در بخش کافو نوری نمی باشند. با این شرایط برخی از این شرکت ها که به صورت سهامی اداره می شوند عملا امکان بازگشت سرمایه و پاسخگویی به انتظار سهامداران خود را نخواهند داشت. بدون تردید مهم ترین هدف شرکت هایFCP ، ارائه خدمات با بهترین کیفیت به مردم و مشتریان خود می باشد، لیکن شرایط ارائه این خدمات نیز باید مهیا باشد که امیدواریم مسئولین امر توجه ویژه ای به این مقوله معطوف نمایند.
در خصوص عملکرد سازمان تنظیم مقررات و شرکت زیرساخت را در نظارت و ارایه خوشبختانه در سال های اخیر تعامل دوسویه و مفیدی بین سازمان تنظیم مقررات و شرکت های زیر نظر آن سازمان برقرار شده است که نتیجه آن، اجرای تمامی مصوبه های سازمان و نهایتا جلب رضایت مصرف کننده نهایی بوده است. لازم به ذکر است شرکت های اینترنتی نیز انتظار دارند سازمان تنظیم مقررات همزمان با تصویب کاهش قیمت نهایی اینترنت، مصوبه هایی نیز جهت کاهش تعرفه های مخابراتی و هزینه های اولیه تصویب و اجراء نماید.
در برهه ای از زمان، بیشتر شرکتهای اینترنتی با مخابرات مشکلاتی چون رانژه، عدم اختصاص پورت و غیرو داشتند به نظر بسیاری از مدیران این موضوع جزء مهمترین مسائلی است که سازمان تنظیم مقررات به عنوان یک نهاد مرجع و ناظر بر هر دو طرف و یا حتی شورای محترم رقابت باید ورود نمایند و بر اساس اختیارات خود یکبار برای همیشه تصمیم گیری شود. شرکت مخابرات همکاری و تعامل خوبی با شرکت های خصوصی FCP دارد اما انجام رانژه ها، اختصاص فضا، تصویب طرح های توسعه و غیرو نیز باید به لحاظ اداری و زمانی روال و روند مشخصی داشته باشند تا در نهایت، مصرف کننده و مشترکین خدمات اینترنتی کمترین معطلی و بیشترین رضایت را از سرویس خود داشته باشند.
در خصوص موضوع کاهش نرخ اینترنت به طور کلی کاهش هزینه های ارتباطی در سراسر دنیا امری معمول می باشد به خصوص با حضور و رقابت تعداد زیادی از شرکت های خصوصی عملا کاهش قیمت ها امری اجتناب ناپذیر می باشد، هرچند جلب رضایت مشتریان و ارائه بهترین خدمات مهمترین هدف ما می باشد، لیکن این امر مستلزم به روزرسانی تجهیزات فنی، افزایش پهنای باند و بهبود دیگر شرایط می باشد، لذا همانطور که در فوق نیز اشاره شد باید در زمینه کاهش قیمت های اولیه به خصوص در زمینه هزینه های مخابراتی تصمیمات جدی اتخاذ گردد.
متاسفانه شرکت مخابرات ایران در سال های اخیر فعالیت خود را سطح کشور به صورت انحصارطلبانه انجام داده است و علی رغم این که خود را یک اپراتور معرفی می نمایند باید اظهار داشت شرکت مخابرات با در اختیار داشتن تمامی امکانات و بستر های لازم، نه به شکل اپراتور معمول بلکه یک اپراتور غالب حضور دارد این در حالی است که شرکت های بخش خصوصی که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می نمایند با سرمایه گذاری بسیار کلان و اخذ مجوز های متعدد نمی تواند به سادگی با شرکت مخابرات رقابت نمایند. شرکت مخابرات علاوه بر این که بستر های مورد نیاز سایر شرکت های FCP را در اختیار دارد مرتباً اقدام به تغییر کابل های سیم مسی به کافو نوری می نماید و نتیجه آن می شود که مشتریان شرکت های FCP که بابت جذب آن ها سال ها تلاش و هزینه نموده اند به یکباره و با هیچ تلاشی به مشتریان شرکت مخابرات اضافه می شوند زیرا شرکت های دیگر قادر به ارائه سرویس در بخش کافو نوری نمی باشند. با این شرایط برخی از این شرکت ها که به صورت سهامی اداره میشوند عملا امکان بازگشت سرمایه و پاسخگویی به انتظار سهامداران خود را نخواهند داشت.
مدیر یکی از شرکتهای اینترنتی در خصوص مشکلات خود به مواردی چون عدم همکاری شرکت مخابرات و زیر ساخت به عنوان بستر شرکتها جهت راه اندازی سرویس های جدید، عدم وجود sla فی مابین سرویس دهنده و سرویس گیرنده ، عدم نظارت کافی توسط تنطیم مقررات برای انجام تعهدات شرکتهای زیر ساختی مبنی بر ارائه سرویس به سرویس گیرنده ها، تخریب شرکتها با توجه به سرویس نامناسب از طرف شرکت مخابرات و زیر ساخت و از دست دادن مشتریان خود ، نبود سیستم redundant جهت مشکلات شبکه ای و جایگزینی سریع مشکلات غیر مترقبه ، تبعیض در مسیر یابی شرکت مختلف به سمت درگاه های اینترنتی و مسیرهای دستیابی به اینترنت اشاره کرد.

logo-samandehi