سه شنبه، 05 شهریور 98 - 04:33

 

فناوری اطلاعات در سه بخش قبل از سفر ، حین سفر و بعد از سفر میتواند در صنعت گردشگری نقش آفرینی کند.
در در مرحله ی قبل از سفر تمام فعالیتهای بازاریابی اعم از استفاده از محتوای موجود در اینترنت و شبکه های اجتماعی و اقداماتی که برای رزرو هتل ، انتخاب محل اقامت و بلیط هواپیما و سایر امکانات موجود در مقصد است ، فناوری اطلاعات میتواند کمک کننده باشد.از نمونه های موفق میتوان به AirBnB و بوکینگ دات کام اشاره کرد.
در مرحله ی حین سفر اپلیکیشنها و وب سایتها و سامانه هایی که اطلاعات و امکانات لازم را در اختیار گردشگر قرار میدهد تا سفری لذت بخش را تجربه کند.بعنوان مثال کیف پولهای الکترونیکی که پول فیزیکی را حذف میکند. راهنماهای گردشگری که اخیرا با استفاده از هوش مصنوعی میتوانند تجربه ی سفری پربارتر و کاهش هزینه های گردشگر را به ارمغان بیاورد.
مرحله ی بعد از سفر که در ایران به آن کمتر توجه میشود ارتباط دایمی با گردشگر است که نباید این انتظار بوجود آید که یک گردشگر فقط یک بار از شهر یا کشور بازدید کند. در این مرحله بایستی با استفاده از نرم افزارهای ارتباط با مشتری ، ایمیل ، شماره تماس یا آیدی شبکه های اجتماعی در فرودگاه یا هتل یا دیگر مراکزی که گردشگر بازدید داشته را بدست آورد تا اخبار و رویدادهای مربوط به محل بازدید بصورت مرتب ارسال شود تا شانس سفر دوباره گردشگر را ایجاد کنیم.
در این چند سال اخیر شاهد فعالیت خوب فعالان استارتاپی بعنوان بخش خصوصی بوده ایم که خوشبختانه پلتفرمهایی را برای رزرو هتل و بلیط هوایپما و …. ایجاد کرده اند.علاوه بر این در بخش راهنمای گردشگر و مرحله ی حضور گردشگر فعالیتهای خوب و ارزشمندی توسط استارتاپها انجام شده است و در بحث تولید محتوا فعالیتهای خوبی صورت گرفته و موفقیتهای خوبی بدست آمده است .البته این به معانی رسیدن به نقطه مطلوب نیست و بطور کلی نیاز به فعالیت بیشتری در این حوزه داریم و نباید به این مقدار راضی باشیم و امیدواریم این حوزه توسعه ی بیشتری پیدا کند.

logo-samandehi