پنجشنبه، 19 اسفند 00 - 02:18

 

متولیان پر تعداد صنعت فناوری اطلاعات کشور را می‌توان دغدغه همیشگی این صنعت دانست؛ دغدغه‌ای که قرار بود با نگاه ریز و جزئی به صنعت فاوا، باری از دوش فعالان این حوزه بردارد، اما موازی‌کاری‌های ناشی از این امر باعث شد حجم مشکلات تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات در حوزه فاوا چند برابر شود.بنا بر اعلام کارشناسان بیش از ۱۰ متولی در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات وجود دارد که بی‌توجهی به هریک از آنان می‌تواند جلوی پیشرفت صاحبان کسب‌وکار در این حوزه را بگیرد. بر همین اساس یا باید به حرکت افتان و خیزان با این حجم از متولی ادامه داد یا به کمک دولتمردان راهی برای برون رفت از این اوضاع نفس‌گیر پیدا کرد.
برخی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات مشکل تعدد متولی در این حوزه را ناشی از ابهام و خلأ قانونی می‌دانند و معتقدند سرعت پیشرفت این حوزه نسبت به سرعت تدوین و تعریف قانون بسیار بالاتر است. از سوی دیگر ماهیت میان رشته‌ای فاوا باعث شده دولت‌ها در تعریف متولی دچار سردرگمی شوند که این موضوع آغازی برای مشکلات بعدی خواهد شد.تعدد متولی بیش از همه در بحث شناسنامه دار شدن کالاهای حوزه فناوری اطلاعات خود را نشان می‌دهد.در زمینه شناسنامه‌دار کردن کالاهای «آی‌سی‌تی»، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی هستند.وقتی پای سایر حوزه‌ها به میان می‌آید می‌بینیم ده‌ها متولی و متصدی وجود دارد که به‌جای رفع مشکلات، همگی در کنار هم برای تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات این حوزه، دردسر آفرین شده‌اند.
بودجه ی سالانه یکی از موضوعاتی است که تعدد متولیان بر آن تاثیر میگذرد. لزوم کوچکسازی ساختارهای اداری و اجرایی در کشور، اصلا مساله جدیدی نیست.همانطور که ذکر شد، بحث وجود نهادها و حتی پستهای متعدد و فاقد خروجی، مساله جدیدی نیست، اما آنچه در سالهای اخیر بیشتر جلب توجه میکند، افزایش تعداد نهادهای تشریفاتی و بدون تاثیر در کشور است.کافی است برای مثال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، لیستی از نهادها، پستها و مسوولان تهیه کنیم و بعد جلوی تک تک ردیفهای این لیست، یک سوال ساده بگذاریم و به آن جواب دهیم.سوال این است: «اگر نبود چه میشد؟» سپس به شکلی منصفانه و واقع بینانه به این سوال جواب دهیم. قطعا در این فهرست جواب اگر نبود چه میشد؟ «هیچ» است. جواب برخی هم این است که «اگر نبود بهتر بود!»
البته برخی نهادها و مسوولان هم به هر حال عملکرد داشته اند، اما خوب که نگاه کنیم، مشخص میشود که بسیاری از آنها را میتوان تلفیق و در یک نهاد کوچک خلاصه کرد.برای آنکه مشکلات و چالشها مشخص تر شود و متهم به تشویش اذهان و سیاسی کاری نوشیم، کافی است سری به بخش اخبار سایت بسیاری از نهادهای فناوری اطلاعات بزنید. بعد به شکل منصفانه اخبار مذکور را تحلیل کنید و ببینید با دور ریختن اخبار همایشها، دیدارها، سخنرانیها، تفاهم نامه ها، وعده ها و اقدامات زرد و سطحی، چند اتفاق و خروجی واقعی و مهم را میتوانید پیدا کنید؟
این کاری است که هر شخصی میتواند به سادگی انجام دهد و نیازی هم به تحقیق برای درک ناکارآمدی و بی فایده بودن وجود افراد، نهادها و پستهای تشریفاتی نیز نیست.به عبارت دیگر مدتی است که برخی از مقامات مسئول و اجرایی آن هم در پستهای ظاهرا مهم حوزه فاوا، در حد یک سخنران مراسم ها شده اند که هر از گاهی برای سخنرانی به همایش یا نمایشگاهی دعوت شده و سپس رهنمودی صادر میکنند.
آری! این واقعیت تلخ را باید پذیرفت که تعداد نهادها، مناصwب و مقامات تشریفاتی در کشور به مراتب بیش از گذشته شده است و این زنجیره به پایین ترین سطوخ میرسد.

logo-samandehi