پنجشنبه، 03 اسفند 96 - 03:31

 

شرکت شبکیه اصفهان در سال ۱۳۷۹ با مشارکت شرکت cyberroute هلند ، شبکیه شریف و چند تن از اساتید دانشگاه شریف و دانشگاه های اصفهان تأسیس گردید.در سال ۱۳۸۰ پس از دانشگاه شریف اولین شرکتی بود که تجهیزات ارسال و دریافت ماهواره ای خود را در صدا و سیمای مرکز اصفهان نصب و با تجهیزات وایرلس ، پهنای باند عریض دریافتی از هلند را به دانشگاه های صنعتی ، اصفهان ، فولاد مبارکه و تعداد زیادی از مراکز علمی و تخصصی توزیع نمود از آنجائیکه اولین شرکتی بود که در کنار پهنای باند انحصاری شرکت مخابرات توزیع پهنای باند میکرد ، ضمن استقبال بی سابقه از طرف مصرف کنندگان ، مورد اعتراض مخابرات و دیگر مراکز واقع گردید و به دنبال این گشایشها ، سازمانهای مربوطه مانند سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مراکز دیگر جدید جهت ساماندهی به این مجوزها وارد عرصه فعالیت شدند .

 

شبکیه در چه حوزه هایی فعالیت دارد؟
درحال حاضر شرکت شبکیه ضمن حفظ محور اصلی فعالیت خود یعنی توزیع پهنای باند عریض به دانشگاه ها،سازمان ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در هر مقطعی با تکنولوژی روز همراه بوده و از طریق IN ، ADSL ، WIFI و دیگر بسترها رسالت خود را به انجام رسانده و سعی کرده همواره خود را در صف چند شرکت برتر حفظ نماید و در زمینه انجام کلیه پروژه های مرتبط با این حرفه متخصصین و کارشناسان درخوری داشته باشد . البته در این زمینه همواره با شرکت های قدرتمند مانند مخابرات نیز تعامل و همکاری تنگاتنگ داشته و علیرغم مشکلات خاص همکاری با شرکت های بزرگ ، این تعامل طی چندین سال تداوم داشته است . البته در زمینه Data center تولید محتوا و فعالیت های دیگر نیز اقدامات گسترده ای به عمل آمده است.

 

طرح قیمت گذاری اینترنت را چگونه ارزیابی میکنید ؟
قیمت های جدید اینترنت نه به نفع مصرف کنندگان است و نه شرکت ها . مشکل اینجاست که معمولاً در کشور ما تصمیمات در جمع مسئولین و بدون حضور بازی کنندگان اصلی اتخاذ و ابلاغ می گردد و بلافاصله هم متوجه اشتباهات آن می شوند و حکم عوض می شود . فاجعه آنجاست که این تصمیم های کارشناسی نشده توسط مقام عالی وزارت اعلام میشود و فردا هم عوض می شود . طرح و قیمت های جدید برای کاربران پرمصرف به صرفه ولی برای کم مصرف ها گرانتر شده و همین امر باعث گردیده آنها به سمت اینترنت موبایلی کوچ کنند . این تلاطم برای شرکتهای بزرگ کشوری سود و برای شرکت های کوچکتر ضرر است. مشکل اینجاست که ضوابط حاکم بر این مصوبات نیز توسط شرکت های بزرگ بعضاً رعایت نمی شود و نظارت جدی هم بر آنها نیست و این امر باعث ضرر عقب ماندن در رقابت و ریزش کاربران شرکت های کوچکتر است .

 

 

 

موضوع ادغام شرکتهای اینترنتی در ماه های گذشته را متاثر از چه میدانید و به نظر شما آیا در اصفهان شاهد این هم افزایی خواهیم بود؟
ادغام شرکت های موجود ، حرکتی اجتناب ناپذیر است . شما در هیچ کشوری نمی توانید این تعداد فعال در عرصه ارائه خدمات ICT پیدا کنید . استدلال وزیر دولت قبل، این بود که میخواهیم به چند شرکت قَدَر FCP مجوز دهیم تا طی ۵ سال هرکدام زیرساخت و بستر نسبتاً کاملی در کشور ایجاد کنند تا مخابرات از انحصار خارج شود . بعد برای این مجوز ۲۱ میلیارد تومان حق مجوز تعیین کردند و اجازه دادند حدود ۱۷ شرکت که بعضاً در این زمینه هیچ فعالیتی نداشتند و صرفاً در قالب شرکت های خصولتی و با پول به میدان آمده بودند ، مجوز بگیرند . آنها خوب می دانستند بازار به هیچ وجه گنجایش فعالیت دو تا سه شرکت بیشتر ندارد . ولی با چه منطقی اینطور درب را باز کردند ، بماند . حال حدود دو سال گذشته ، بررسی کنید چه مساحتی از کشور دارای زیرساخت شده به غیر از اینکه تعداد دکل های کشور خصوصاً در کلان شهرها چند برابر شده است . در جایی که شرکت های فعال در هر استان که در قالب Servco مشغول فعالیت هستند طی سال ها تلاش با دکل های خود بستر کاملی را در استان ایجاد کرده اند ، هر یک از FCP ها برای خود دکل می زنند ! شهرداری ها هم پول می گیرند و مجوز میدهند و هیچکس نیز در صحنه نیست که برای استفاده از امکانات موجود و جلوگیری از موازی کاری اقدامی کند. بارها پیشنهاد داده ایم شرکت های FCP توسط کمیسیون تنظیم موظف شوند در شهرهای بزرگی که شرکت های Servco بستر Wireless گسترده دارند با آنها تعامل کنند و از ایجاد بستر موازی و گرفتن نماینده از بین شرکت های بدون مجوز خودداری کنند و بجای آن این دکل ها و بسترها را در مناطق کمتر توسعه یافته احداث نمایند تا شبکه ها تکمیل شود. لیکن شاهد هیچ اقدامی نبوده ایم و به همین دلیل نیز رقابت های مخرّب و فعالیت های غیر منطقی به شدت این بازار را در برگرفته است .

فضای شرکت های اینترنتی در سالهای اخیر متاثر از مجوزهای گوناگون بوده است.این تغییرات را چگونه ارزیابی می کنید؟
در زمان صدور مجوز ، اینجانب به عنوان رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر اصفهان ، جلسات متعددی با شرکت های فعال ISDP و ISP در استان اصفهان برگزار و تلاش زیادی کردیم که با همدلی و همکاری یک مجوز FCP برای اصفهان بگیریم ، لیکن متأسفانه این روحیه در برخی از دوستان نبود و هر کدام برای خود مجوز Servco گرفتند.در حال حاضر اصفهان بعد از تهران بیشترین شرکت Servco را دارد که این هم باعث محدودیت فضای فعالیت و بعضاً رقابت های نا سالم و زیرفروشی شده است . البته در مورد ادغام برخی از این شرکت ها مذاکراتی شده که امیدواریم منجر به نتیجه مطلوب گردد . مصوبه شکل گیری شرکت های FCP و Servco در روزهای پایانی دولت دهم در حالی نهایی و ابلاغ قطعی شد که مسئولین مربوطه اصرار داشتند با شتابزدگی خاصی به اجرا درآید . در صورتیکه ابهامات زیادی در حدود و ثغور وظایف و امکانات واگذار شده خصوصاً به شرکت های Servco وجود داشت .
براستی از شما میپرسم در کجای دنیا کشوری سراغ دارید که دولت ناگهان تصمیم بگیرد ،جواز کسب بیست ساله شرکت فعالی را با قیمت ناچیزی باطل کند و بگوید برای ادامه فعالیت مجوز جدیدی با چندین برابر قیمت قبل باید بگیری ، آن هم با یک سوم اختیارات مجوز بیست ساله قبلی .جواز کسب سند موثقی در تمام دنیاست شرکت های Servco ، شرکت هایی هستند که پس از دو دهه فعالیت مجبور شدند ، ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۲۰ ریال به عنوان حق مجوزی را متعهد شوند، که هیچ مزیتی نسبت به مجوز قبل ندارد که هیچ ، الان هم باید شبکه بی سیم خود را که اصلی ترین بستر فعالیتشان است ، دو دستی تقدیم یک شرکت FCP نمایند . می گویند در عوض Servco مجوز کشوری است. در صورتیکه در هر استانی آنقدر شرکت قَدَر هست که شرکت های دیگر امکان حضور در آنها و رقابت را نمی یابند . اکنون هم این تصمیمات نا عادلانه و معادله چند مجهولی را ، وزیر جوان کابینه به سازمان نصر کشور واگذار کرده تا برای حل منصفانه ان پیشنهادی بدهد. لیکن متأسفانه علیرغم درخواستهای مکرر ما به سازمان نصرکشور ، هنوز اقدامی در جهت تشکیل کمیسیون اینترنت و شبکه ، برای جمع بندی خرد جمعی صورت نگرفته است. ضرب الاجل وابسته شدن فعالیت بی سیمی شرکت های سروکو به یکی از شرکتهای FCP تا پایان سال ۹۶ تعیین شده است . این در حالیست که بقاء و دوام بسیاری از شرکت های FCP که نتوانسته اند تعهدات خود را تیک بزنند در هاله ای از ابهام است و دائماً زمزمه منحل شدن و ادغام شدن آن ها به گوش می رسد اگرچه ادغام دو شرکت بزرگ FCP که رسانه ای هم شد هنوز تحقق نیافته است.
لذا منطق حکم می کند کمیسیون محترم تنظیم با تمدید مجوز فعالیت بی سیمی شرکت های سروکو فرصتی را ایجاد کند تا FCP های فعال و ماندگار مشخص شوند . ضمناً آنها را ملزم کنند در شهرهایی که شرکت سروکو وجود دارد با آنها مشارکت کنند و از ایجاد بستر بی سیم موازی با بسترهای موجود خودداری نمایند در این مشارکت و تعامل هیچ دلیلی وجود ندارد که مالکیت بستری که مدت زمانی شرکت Servco برای آن هزینه و زحمت کشیده است به FCP واگذار گردد بلکه در قالب تعاملی سازنده طرفین بصورت منطقی از این بستر و بستری که توسط FCP توسعه میابد استفاده می کنند . بدین ترتیب ضمن استفاده بهینه از امکانات موجود ، از رقابت های بی حساب شرکت های FCP و سروکو در شهرها که در حال حاضر به وضعیت فجیعی رسیده نیز جلوگیری می شود .

با توجه به اینکه شما یکی از شرکتهای باسابقه ارایه دهنده اینترنت هستید،آیا برنامه ای برای ورود یا حمایت از کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت دارید؟
از آنجائیکه یکی از رسالت های مهم اینگونه شرکت ها حرکت در جهت تولید محتوا و نرم افزار بود ، در سال ۱۳۹۰ شرکت شبکیه آیریک برای تحقق این مهم به ثبت رسید و گروه ارتباطی شبکیه با جذب نیروهای جوان، خبره و تیزهوش فعالیت خود را توسعه داد . در همین راستا گروه ارتباطی شبکیه افتخار می کند که در کنار فعالیت های قبلی ، خدمات گسترده ای در زمینه نرم افزار ، خدمات دیتاسنتر از قبیل هاست و دامنه ، VPS ، طراحی حرفه ای سایت، Seo و غیره ارائه می نماید و واحد R&D این شرکت نیز محصولات جدیدی در زمینه Marketing DIGITAL , CRM و مهمتر از همه IOT و DATA MININGآماده نموده که در آینده نزدیک در سطح گسترده ای ارائه خواهد شد . لازم به ذکر است که شرکت شبکیه در این رابطه با مراکز علمی مختلفی در خارج و داخل کشور در حال تعامل است که نمونه اخیر آن ، تفاهم نامه این شرکت با مرکز تحقیقات مه داده دانشگاه آزاد نجف آباد می باشد که مطمئناً منشأ خیر و برکت برای طرفین خواهد بود .

 

شرط اول دولت الکترونیک،ایجاد زیرساخت های مناسب می باشد.آیا بخش حاکمیتی از ظرفیت بومی موجود استفاده کرده است؟
دولت الکترونیک و شهر هوشمند مطمئناً اکسیر معجزه آسایی هستند که در صورت تحقق آنها قسمت اعظم مشکلات جامعه ، از قبیل ترافیک ، آلودگی ، اشتغال ، تکریم ارباب رجوع ، حذف ارتشاء و باندبازی و دهها دستاورد دیگر حل و فصل می شود. لیکن با کمال تأسف باید بگویم به هیچ وجه بنده امیدی به تحقق این امر، حداقل در چند سال آینده را ندارم . اشتباه نکنید مشکل ، عدم امکانات فنی و یا نقدینگی دولت نیست، چرا که شرکتهای خصوصی متخصص، با پشتوانه علمی دانشگاه های متعدد استان، آماده اند با سرمایه گذاری بخش خصوصی اکثریت تکالیف تعیین شده دستگاه های مختلف دولتی را در قالب قراردادهای BOT انجام دهند ، لیکن دستگاه های استانی عزم و اراده و اذن انجام این حرکت را ندارند چرا که زیر مجموعه وزارتخانه ای هستند که میخواهد بصورت متمرکز برای کشور عمل کند آنهم توسط تعداد محدودی شرکت بزرگ پایتخت که اکثراً وابسته به وزارتخانه نیز هستند . پس ملاحظه میفرمایید که استفاده از خرد و تخصص جمعی و سرمایه بخش خصوصی محصور و همه منتظر معجزه ای از پایتخت هستند .
البته در این رابطه بنده معتقدم ، استاندار محترم استان میتواند با عزمی راسخ و اعتقادی ریشه ای با تشکیل کارگروهی فعال (که البته در حال حاضر نیز تا حدودی وجود دارد) و با گماردن مسئولی توانمند در رأس آن از بین معاونین و یا مشاور IT با حضور مداوم خود در جلسات ، این مسئله را ریشه ای پیگیری و از تمامی دستگاههای دولتی بخواهد تکالیف تعیین شده را به انجام رسانند تا شاید بتوانیم در کوتاه مدت عقب ماندگی اصفهان از دیگر استان ها را جبران کنیم .
شرط تحقق دولت الکترونیک وجود یک بستر ارتباطی کامل است.در این رابطه سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان سال قبل طی نشستی با حضور نماینده شهردار اصفهان و مدیران شرکت های مخابرات استان ، تنظیم مقررات ، زیرساخت و اداره کل فناوری اطلاعات صورتجلسه ای را به امضاء رساند که در صورت تحقق آن، اصفهان با جهشی چشمگیر سرآمد استانهای دیگر در این عرصه میشد . قرار شد کنسرسیومی متشکل از شرکتهای فعال خصوصی استان اقدام به ایجاد شرکت داکت و کانال کند . این شرکت با اجاره کانال و داکتهای مازاد بر نیاز شرکت مخابرات ، شهرداری و دیگر سازمان هایی که بستر فیبر نوری ایجاد کرده اند و اتصال آنها به یکدیگر، در راستای تکمیل شبکه داکت و کانال شهر ، سرمایه گذاری کند و تمامی شرکتهای خصوصی و سازمان های دولتی که مجوز استفاده از بستر فیبر نوری دارند از این شرکت سرویس بگیرند.بدین صورت تحقق دولت الکترونیک و توسعه شهر هوشمند با تحولی چشمگیر مواجه میشد. این پروژه علیرغم استقبال همه ی مسئولان ذیربط و اعلام رسمی آن توسط شهردار سابق در رسانه ها، به علت تغییر مدیران متوقف گردید. اکنون با حضور استاندار،شورای شهر و شهردار جدید با رویکردی کاملا روشن و به روز،انتظار میرود با عزم و اراده ای جدی این طرح و طرحهای مشابه دیگر به اجرا درآیند،تا خونی در رگهای این استان به حرکت درآید.بخش خصوصی از همان اول با تشکیل کنسرسیومی متشکل از بیش از ۴۵ شرکت توانا آمادگی خود را به مسولین دولتی اعلام و طی نشست هایی با سازمان فاوای شهرداری طرح نصب ۴۰۰ کیوسک هوشمند اطلاع رسانی اینترنتی را به صورت BOT ارائه نمود و اینک زمان آن است که با عزم و اراده ی استاندار و شهردار محترم شهر با اجرایی شدن این طرحها برای اولین بار شاهد تحولی چشمگیر در استان باشیم. لازم به ذکر است که این طرح اخیرا درچند شهر دنیا از جمله نیویورک به اجرا درآمده است.

logo-samandehi