دوشنبه، 22 شهریور 95 - 11:05

 

همیشه نمایشگاه ها برای علاقمندان و فعالان هر حوزه بدلیل جذابیت هایی چون نمایش تفکرات ،عرضه نوین فن آوری های جدید، ارایه شیوه های جدید تولید، جلب توریست و کسب بازارهای جدید و رونق بخشیدن به کسب و کار را برای طرفداران خود دارد.
این در حالیست که در حوزه فناوری اطلاعات شاهد ریزش بازدیدکنندگان از نمایشگاه های مرتبط با این حوزه هستیم.علت اصلی را میتوان در عدم نوآوری محصولات و خدمات ارایه شده توسط شرکتها در این فضاها دید.چرا که بسیاری از محصولات و خدمات در بسیاری از فروشگاه های سطح شهر و سایت ها موجود است که حتی با ارایه تخفیفات، کمتر بازدید کننده ی حرفه ای تمایل دارد در نمایشگاهی که حرف تازه ای برای گفتن ندارد حضور داشته باشد.

۲۷۴۸۳_۹۷۰_۳۵۰

رسالت یک نمایشگاه این است که آخرین دستاوردهای آی تی کشور را ارائه کند و فعالان این حوزه با حضور در این مکان علمی تجربیات علمی و عملب خود را با علاقمندان به اشتراک بگذارند پس شاید بهتر باشد کلمه بین‌المللی از عنوان نمایشگاه‌های کامپیوتردر اصفهان حذف شود چرا که هیچ کشوری خارج از مرز ایران در این نمایشگاه حضور پیدا نمیکند و دلیل آن هم عدم اطلاع‌رسانی و عدم بازاریابی مناسب برای جلب مشارکت شرکتهای خارجی است. معمولا اطلاع رسانیها بصورت بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر،ارسال پیامکهای تبلیغاتی و … است. وقتی نمایشگاه های آی تی کشورهای دیگر را بررسی میکنیم، می بینیم شرکتهای تولید کننده ی لپ تاپ،موبایل،سخت افزار،نرم افزار و …. حداقل چندین محصول جدید خود را دراین نمایشگاه ها رونمایی میکنند که متاسفانه بدلیل عدم حضور هیچ شرکت خارجی،شاهد این اتفاق در نمایشگاههای داخلی نیستیم .
معمولا در بیشتر نمایشگاه ها ،اپراتورهای تلفن همراه تنها به فروش سیم‌کارت و شرکت‌های اینترنتی نیز برای ارائه تخفیفات اینترنتی حضور دارند که با توجه رویکرد جامعه به سمت ارتباطات و استقبال از این مجموعه ها ، میتوان گفت بیش از ۴۰ درصد نمایشگاه در اختیار این گونه شرکتها قرار داده میشود.تعدد در این امر موجب فرهنگ‌سازی بین مردم شده است که با بازدید از نمایشگاه می‌توانند سیم کارت رایگان و یا اینترنت خریداری کنند.
در خصوص شرکت کننده هایی که در این نمایشگاهها حضور دارند هر ساله در روزهای برگزاری نمایشگاه از کاستی ها و کمبودهای آن گله مند هستند و حضور بعدی خود در نمایشگاه را مشروط بر رفع کاستی ها میدانند.به عقیده ی بسیاری ازشرکت کننده های سالهای قبل،وضعیت نمایشگاه های اصفهان به حالتی تبدیل شده است که بسیاری از خانواده ها برای گذراندن وقت و تفریح خود از نمایشگاه ها دیدن میکنند و انتظار دریافت هدایای تبلیغاتی از شرکت کننده های حاضر در نمایشگاه را دارند.این در حالیست که شرکتها با صرف هزینه هایی چون غرفه،غرفه آرایی، صرف زمان و برنامه ریزی، انتظار بازدیدکننده ی متخصص را دارد.
امسال شاهد برگزاری چهار نمایشگاه در چهار سالن در یک تاریخ بصورت همزمان هستیم آن هم با چهار رویکرد متفاوت !!!
اتوکام ،فروش،مخابرات،هوشمند سازی مدارس
در نگاه اول اتفاق مبارکی به نظر میرسد .اینکه مخاطبان هر نمایشگاه از فرصت بازدید ۴ نمایشگاه برخوردار میشوند خوب است شاید تنها مزیت آن محسوب شود.که البته جای اما و اگر دارد!
اما….سوالی که پیش می آید این است که درست است موضوع کلی هر ۴ نمایشگاه در حوزه ی فناوری اطلاعات می باشد ولی چگونه است که مسئولین اجازه ی برگزاری ۴ نمایشگاه که هر کدام رویکردی متفاوت دارند را در کنار همزمان در مقیاسی کوچکتر داده اند؟ وقتی در سالهای گذشته،برگزاری اتوکام در ۳ سالن مستقل،نمایشگاه فروش گاها در ۲ سالن مستقل،نمایشگاه مخابرات در ۳ سالن مستقل و نمایشگاه هوشمند سازی مدارس در ۲ سالن مستقل برگزار میشد و بازدیدکنندگان خاص خود را داشت، چه الزامی برای تجمیع چهار نمایشگاه در یک نمایشگاه بوده است؟ و چهار نمایشگاه آی تی اصفهان از ۱۰ سالن به ۴ سالن تنزل پیدا کرده است!!با این شیوه ی برگزاری علاوه بر سردرگمی مخاطبان ،خود شرکت کننده ها با بازدیدکننده هایی روبرو هستند که هر کدام بدنبال حوزه ی تخصصی خود هستند.اگر فضای نمایشگاهی اصفهان در حد مطلوب بود برگزاری ۴ نمایشگاه در سالن های مجزا و با حداکثر توان بسیار مفید واقع می شد.این در حالیست که این ۴ نمایشگاه قرار است در ۴ سالن برگزار شود.یعنی هر نمایشگاه یک سالن!!آیا قدرت هر نمایشگاه یک سالن است؟آیا هر نمایشگاه میتواند در یک سالن به نیازهای متخصصین هر حوزه پاسخ دهد؟؟
موضوع ظریف دیگری که می توان به آن اشاره داشت این است که گویا وضعیت بازار فناوری اطلاعات در اصفهان، اینروزها حال خوبی ندارد و برای پر کردن نمایشگاه ها مرتبط با این حوزه بالاجبار بایستی با دیگر نمایشگاه ها تلفیق شود!!این در حالیست که از دهان مسئولینی که بر کرسی ریاست تکیه زده اند جز رونق بازار و عدم وجود مشکل حرف دیگری نمی شنوید!
رکود موجود در بازار و عرضه کالا‌ها با قیمت پایین به مشتریان، دلیلی برای حضور شرکت‌هایی که اقدام به عرضه محصولات سخت افزاری می‌کنند، ایجاد نمی‌کند. اگر بخواهند در نمایشگاه حضور یابند تنها با هدف نشان دادن محصولات است، این در حالی است که در سطح شهر ،فروشگاه‌های بسیاری وجود دارد که با قیمت مناسب اقدام به عرضه محصولات می‌کنند، پس برای اینگونه شرکت‌ها نیاز به حضور در نمایشگاه و صرف هزینه منطقی نیست.
در پایان میتوان گفت : نمایشگاه‌های استانی فاوا در اصفهان اسیر بی‌برنامگی هستند و بیش از هرچیز نیازمند برنامه‌ریزی، استاندارد و زمان‌بندی مشخص هستند تا از این نا به‌ سامانی نجات یابند.نمایشگاه اتوکام با دو دهه سابقه ی برگزاری چگونه است که در حال حاضر اکنون با سیر نزولی همزمان با چند نمایشگاه دیگر برگزار میشود و به این نقطه رسیده است؟
باید دید اتوکام که از آن بعنوان بزرگترین نمایشگاه فناوری اطلاعات استان اصفهان یاد میشود،چگونه میتوانداین عروس با هووهای جدید خود کنار آید؟!؟

logo-samandehi