شنبه، 05 بهمن 98 - 07:38

 

فضای مجازی نوعی اجتماع و همزیستی بزرگی است که میلیون ها کاربر را  در سراسر جهان به هم پیوند زده است .امروزه در یک جهان رسانه ای شده زندگی می کنیم و زندگی ما به رسانه ها وابسته است.شبکه های اجتماعی دارای برخی ویژگی های حایز اهمیت هستند که می توانند در عرصه ی رسانه یی نیزمورد توجه قرار گیرند.قدرت تاثیر گذاری رسانه های نوین به حدی است که یک مدیر یا مسوول دولتی و غیر دولتی یک خبر را از طریق شبکه های اجتماعی، بسیار زودتر از رسانه های رسمی منتشر می کند.

در کشور ما نیز در برخی موارد شاهد هستیم که اخباری خاص با سرعتی فراتر از شکل رسمی ، قبل از اینکه در رسانه های رسمی و خبرگزاری ها دیده شود به وسیله یک مسوول رسانه یی در شبکه های اجتماعی قرار می گیرند.برخی اما معتقدند از آنجا که بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی با اصول خبرنویسی و روایت حرفه ای از رویدادها آشنا نیستند، این عرصه نمی تواند فضای مناسبی برای دریافت اطلاعات دقیق و صحیح باشد

 

 

کانال داری بجای داشتن روابط عمومی

 

در حال حاضر اکثر سازمانها و نهادها بجای ایجاد یک روابط عمومی آشنا به امور ارتباطات ،دارای کانال تلگرامی هستند.تلگرامی که در ایران فیلتر می باشد.نکته ای که اکثر این سازمانها فراموش کرده اند این است که هیچ گاه داشتن یک کانال با اعضای محدود با یک ادمین که هیچ گونه شناخت سواد رسانه ای ، قواعد اصول نگارش خبر و … را نمیداند، نمیتواند نقش یک رسانه ی رسمی با خوانندگان وسیعتر را پر کند و این یک خود فریبی است که بسیاری دچار آن هستند.چرا که گمان میکنند رسالت اطلاع رسانی خود را از طریق یک کانال به سرانجام رسانده اند.

علاوه بر این در اکثر این فضاها قانون کپی رایت رعایت نشده و برای جذاب نگاه داشتن یک کانال ، گاها مطالبی منتشر میشود که هیچ ارتباطی با حوزه ی فعالیت یک سازمان ندارد. چرا که بصورت رسمی کانال یک سازمان در جهت ارتباط موثرتر با مخاطبان خود و اطلاع رسانی فعالیتهای صورت گرفته است که در اکثر موارد این کانالها به کانالهای آموزشی و ایستگاه های خبر پراکنی از دیگر کانالها تبدیل میشود و روابط عمومی صرفا به یک میز و صندلی ختم میشود.قبلا مطلبی با عنوان گلدان خالی بهتر است یا مدیر روابط عمومی؟ منتشر شد که میتوانید در لینک زیر بخوانید

https://goo.gl/g4QUti

مسئولین و تربیون های شخصی

در شرایط فعلی آن چه مشهود است ، استفاده مسئولین از این فضاها برای اطلاع رسانی بجای استفاده از رسانه های رسمی و حتی رسانه ی ملی که کمی تامل برانگیز است. زیرا اطلاعیه ها و بخشنامه ها را نمیتوان صرفا از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی کرد چرا که همه مردم دسترسی به این نوع شبکه ها را ندارند و برخی از این فضاها که برای اطلاع رسانی استفاده میشود در ایران فیلتر است .

 

کاربران و سواد رسانه ای

استفاده از این ابزارها بعنوان منبع  کسب خبر کاربران و یا رسانه ی رسمی اطلاع رسانی یک سازمان از  اتفاقات ناگواریست که در حال حاضر شاهد آن هستیم .در خصوص کاربران باید قبول کنیم که در حوزه ی آموزش سواد رسانه ای کم کاری شده است و کاربران اخبار و مطالب منتشر شده در فضای مجازی را بعنوان سند تلقی و باور میکنند و این شروع مشکلاتی است که امسال به خوبی همگان لمس کردند. از کم یابی پوشک تا بالا و پایین رفتن نرخ دلار.

 

اصحاب رسانه و فضای مجازی

فضای مجازی پتانسیل های زیادی را برای تولید محتوی خبری رسانه ها ایجاد کرده است، اما چیزی را که شاهدش هستیم آن است که اکثر نشریات چاپی و سایتها خبری بجای تاثیر گذاشتن بر فضای مجازی با تولید محتوا ، خود از فضای مجازی تاثیر گرفته اند و بیشتر بازتاب موضوعات چالشی فضای مجازی شده اند و در حال حاضر اندک نشریاتی هستند که در حال ارایه مطالب تحلیلی از حوزه ی فعالیت خود هستند.

اصحاب رسانه ای که دیگر به خود زحمت تحلیل، صحت سنجی خبر را نمیدهند و تنها به کپی کردن اخبار از این فضا رسالت خود را انجام میدهند.ادامه این روند منجر به کاهش مطالب تولیدی ، تحلیلی میشود. شدت این موضوع به حدی است که حتی رسانه ای ملی در چند هفته ی اخیر ،یک خبر جعلی را با استناد به همین فضای مجازی منتشر و سپس آن را تکذیب کرد. اگر قرار بر کپی کردن مطالب باشد فرق یک فعال رسانه ای با یک ادمین کانال در چیست؟

موضوعی که همین هفته شاهد آن بودیم تقطیع صحبتهای رئیس جمهور در نشست با کارکنان وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات بود که توسط برخی کانالها بدون راست آزمایی بازنشر شد.

وقت آن است که اصحاب رسانه بجای دنبال کردن مسئولین و سازمانها در فضای مجازی و بازنشر کردن مطالبشان ، به راست آزمایی وعده ها ، آمار و اخبارشان بپردازند تا رسالت ذاتی خود را در قبال جامعه به جای آورند.

فضای مجازی با تمام خوبی هایی که دارد ،باعث کاهش قدرت تحلیل ،راست آزمایی ، ارتباطات صحیح و موثر همگان شده است. لذا در سطح استان این را می طلبد که اصحاب رسانه و افراد آگاه به مسائل جامعه ، وارد میدان شوند و با کمک از این رسانه ها به وضع موجود جامعه کنونی کمک کنند و با انتقال افکار مردم به دولت و نظام و همچنین انتقال نظر مسئولین به مردم فضا را شفافتر کنند.

در پایان از شما دعوت میکنم مطلب مرگ حقیقت را در لینک زیر مورد مطالعه قرار دهید تا نسبت به آن چه در فضای مجازی در حال شکل گیری است ، بیش از بیش هوشیار تر باشیم

 

مرگ حقیقت

 

logo-samandehi