چهارشنبه، 10 آبان 96 - 09:49

 

با خصوصی سازی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکت مخابرات ایران در آبان ماه سال ۱۳۸۸، ایجاد ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانها در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.سکاندار فعلی اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات آقای مهندس مطلب زاده میباشند.در این گفتگو نظرات ایشان را، در خصوص وضعیت دولت الکترونیک در اصفهان جویا شدیم.

 

 

     جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سند ملی پیشرفت استان اصفهان کجاست؟

بدون تردید درنظر گرفتن فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان بستر و محور توسعه و پیشرفت امری ضروری است و به درستی از آن به عنوان پبشران توسعه یاد میکنند.همچون سالهای گذشته حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از بخش‌های اصلی سند در نظر گرفته شده است. پس از تصویب و ابلاغ برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران(۱۳۹۶-۱۴۰۰)،سند راهبردی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ششم توسعه استان اصفهان توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان تدوین و در مراحل نهایی تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان می‌باشد.

     نگاه مسئولین به توسعه دولت الکترونیک در استان اصفهان چگونه است؟

جناب آقای دکتر زرگرپور استاندار فرهیخته استان به عنوان مدیر ارشد استان عنایت ویژه ای به موضوع دولت الکترونیک دارند و این موضوع یکی از جدی ترین مطالبات ایشان از مسئولین حوزه ارتباطات و فناوری و سایرمسئولین استان است.همه مدیران استان نگاه ویژه ای به این موضوع دارند به تأثیر شگرفی که توسعه دولت الکترونیک میتواند روی افزایش بهره وری خدمات ارائه شده به عموم ذینفعان داشته باشد واقف هستند. با توجه به اینکه استان اصفهان معین تهران است و همچنین وجود پتانسیل‌های علمی، فنی و منابع انسانی در حوزه فناوری اطلاعات، تلاش مسئولین استان بر این است که استان اصفهان جز اولین استان‌هایی باشد که دولت الکترونیک در آن ایجاد شده است.

      وضعیت دولت الکترونیک در اصفهان را چگونه می بینید؟

در حال حاضر استان اصفهان در تلاش است تا همراستا با توسعه دولت الکترونیک در کشور، دولت الکترونیک را در استان اصفهان پیاده‌سازی و راه اندازی نماید. در همین راستا کارگزوه توسعه دولت الکترونیک به عنوان متولی اصلی استان در این حوزه در تلاش است تا کلیه بخش‌ها و پروژه‌های تعریف شده در سند توسعه دولت الکترونیک را پیگیری نماید. دولت الکترونیک را می توان به دو قسمت خدمات دستگاه ها به مردم و خدمات بین دستگاهی تقسیم بندی کرد. در بخش اول یعنی ارائه خدمات الکترونیکی به مردم گامهای خوبی برداشته شده است و اکثر دستگاه های  خدمت رسان خدماتشان را احصا و به صورت الکترونیکی روی پرتال هایشان بارگزاری کرده اند و عموم مردم به آنها دسترسی دارند. البته این بخش هنوز کامل نیست و در حال تکمیل شدن است از طرف دیگر در حال تهیه پرتال واحد خدمات هستیم تا با استفاده از آن هم استانی های گرامی صرفا با مراجعه به یک پرتال بتوانند تماه خدمات دستگاه های مختلف استان را در اختیار داشته باشند.

بخش دوم ارتباط بین دستگاه های استان است که این موضوع باید از طریق مرکز تبادل اطلاعات استان (IX)  انجام شود. در این مورد هم بستر لازم فراهم شده و در حال احصای خدمات بین دستگاهی قابل تبادل از طریق مرکز تبادل و به دنبال آن اتصال دستگاه ها به این مرکز هستیم.

       حوزه فناوری اطلاعات استان اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟نقاط قوت و نقاط ضعف در این حوزه را بفرمایید.

 خوشبختانه حوزه فناوری اطلاعات در استان اصفهان به لحاظ فنی و همچنین نیروی انسانی خبره و متخصص بسیار توانمند است. وجود نهادهای موفق و برجسته کشوری در این استان همچون دانشگاه های مطرح، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، مراکز رشد مستقر در این حوزه ها، سازمان نظام صنفی رایانه ای فعال، اتحادیه صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات استان گواه این ادعا و دستاوردهای علمی و فنی جوانان در این استان بیانگر وجود پتانسیل عالی در استان است. با توجه به این پتانسیل در استان اصفهان، فراهم آوردن شرایط مطلوب برای رشد و شکوفایی توان علمی و تخصصی جوانان امری ضروری و حائز اهمیت است و نیازمند همت و اراده‌ی کلیه متولیان و مسئولین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بزرگترین نقطه ضعف استان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، فقدان سرمایه گزار و یک هلدینگ قدرتمند در شأن استان است. البته شتابدهنده هایی در سطح استان برای کمک به کسب و کارهای نوپا ورود کرده اند ولی این موضوع برای ارتقای جایگاه حوزه در استان کفایت نمی کند.

     وضعیت فعلی استان در دسترسی شهروندان به خدمات الکترونیکی چگونه است؟

 اگر منظور ارائه خدمات باشد همانگونه که ذکر شد در حال حاضر اکثر دستگاه های  خدمت رسان خدماتشان را احصا و به صورت الکترونیکی روی پرتال هایشان بارگذاری کرده اند و عموم مردم به آنها دسترسی دارند موردی که در اینجا لازم به ذکر است این است که بعضاً شهروندان اطلاعی از نحوه ارائه خدمات به صورت غیرحضوری ندارند و همچنان برای دریافت خدمات حضوری مراجعه می‌کنند بنابراین به شهروندان محترم پیشنهاد می شود در صورت نیاز به دریافت خدمات از نهادی ابتدا با مراجعه به وب سایت آن از نحوه ارائه خدمات مطلع شوند. ولی اگر منظور شبکه دسترسی باشد، خوشبختانه وضعیت مناسبی داریم.سرویس های فناوری اطلاعات در دسترس مردم در تمام شهر های استان به صورت ثابت و همراه قرار دارد. در اکثر روستاهای استان نیز دسترسی به سرویس های فناوری اطلاعات فراهم است و برای روستاهای باقیمانده پیمانکار مشخص شده و از طریق اعتبارات USO اقدامات لازم برای ایجاد شبکه انجام شده است و تا پایان سال ۹۷ در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اینترنت و سرویسهای فناوری اطلاعات در دسترس است.

        آیا دولت با واگذاری پرداخت قبوض و یکسری امور به دفاتر پیشخوان معنی پیدا کرده است؟در اصل با برون سپاری کارها به یک بخش دیگر این مهم محقق شده است؟

من این طرز فکر درباره دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش خصوصی را شایسته نمی دانم. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ خدمت از ۱۵ دستگاه در ۴۱۰ دفتر استان انجام می شود و این طرز فکر زیر سئوال بردن خدماتی است که توسط کارمندان زحمت کش این دفاتر با وجود تمام کم و کاستی هایی که با آن مواجهند، در اختیار عموم مردم قرار میگیرد. دفاتر پیشخوان دولت به عنوان واحدهای کوچک و متعدد در شهرها و روستاها به عنوان بازوهای کمکی در توسعه دولت الکترونیک و هم راستا در تحقق آن هستند، تا در مواردی که شهروندان نیاز به مراجعه حضوری و احراز هویت یا ارسال فیزیکی مستندات دارند بتوانند به نزدیکترین دفتر پیشخوان محل زندگی خود مراجعه کنند.

        در مرداد ماه امسال فاز نخست دولت الکترونیک افتتاح شد/۵۱ دستگاه دولتی الکترونیکی شدند.چقدر این خبر عملیاتی شده است؟

این خبر در واقع اطلاع رسانی همان بخش خدمات دولت الکترونیک است که عنوان شد یعنی ارائه خدمات دستگاه ها به مردم.

    مرکز ملی IX ،سامانه ی ثبت اطلاعات مکان محور و پروژه GNAF طبق گفته یکی از مسئولین از سال پیش در حال رونمایی است.علت به تعویق افتادن پروژه های زیرساختی که مرتبط با پیاده سازی دولت الکترونیک است را در چه می بینید؟

در خصوص مرکز ملی تبادل داده (IX) در سوالات قبل به تفضیل اینکه در چه مرحله ایی می باشد توضیح داده شده است.در خصوص پروژه “مدیریت نشانی مکان محور و استعلامات میان دستگاهی اماکن” یا همان پروژه “GNAF”، اطلاعات مکان ها جمع آوری شده است و سرویس های متناسب با آن تهیه شده است که کار بسیار حجیم، زمانبر و با ارزشی است که کارکنان زحمت کش اداره کل پست استان با تلاش فراوان به اتمام رساندند و به هنگام سازی آن هم در حال انجام است. ولی برخی از مشکلای که در این زمینه وجود دارد و روند ارائه سرویس ها تحت تأثیر قرار داده است در دسترس نبودن نقشه های پارسل بندی شهرها، وجود معبر بی نام یا با نامهای مشابه و پلاک کوبی معابر و اماکن است.

      فعالیت جزیره ای نهادها  از چالش‌های دولت الکترونیک در اصفهان است.راهکار برون رفت از این بحران چیست؟

به نظر می رسد با توجه به راهکارهای اتخاذ شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات ایران در توسعه دولت الکترونیک همچون راه اندازی مرکز ملی تبادل اطلاعات، مطالبات مردم و مهم-تر از همه تاکید مقامات عالی استان مبنی بر لزوم استقرار کامل و کارامد دولت الکترونیک در استان، به تدریج نهادها ملزم به یکپارچه شدن و همگامی با دولت الکترونیک خواهند شد.

logo-samandehi