دوشنبه، 29 آبان 96 - 09:46

جایگاه حال حاضر سازمان نظام صنفی در حوزی آی تی اصفهان را مرهون چه میدانید؟

سازمان نظام صنفی رایانه ای بر اساس ماده ۱۲ قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزار در جهت نظم بخشی و ساماندهی به کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می نماید و از پشتوانه اعضای سازمان که سرمایه اصلی آن است بهره جسته و بحمدا… با همکاری و همدلی فعالان این حوزه جایگاه خود را در تمامی سطوح جامعه ارتقاء بخشیده است و تعامل بسیار خوبی با دستگاههای اجرایی ، سازمانها و نهادهای مختلف دارد. همچنین هیأت مدیره و دبیرخانه سازمان بیش از پیش برای اهداف تعیین شده تلاش نموده و سازمان بعنوان نماینده بخش خصوصی در جلسات مختلف حضور و جهت بهبود کسب و کار ونظام مندشدن فعالیتهای این حوزه فعالیت می نماید.

 

 

 

نگاه دستگاه های دولتی به سازمان بعنوان بخش خصوصی حوزه ی فناوری اطلاعات چگونه است؟

دیدگاه ما این است سازمانی که حکم رئیس آن از سوی رئیس جمهور صادر میشود بایستی در تمامی مسائل مربوط به این حوزه همواره به عنوان مشاور وکمک کننده به دستگاههای دولتی باشد تا در یک تعامل مشترک بتوانیم به وظائفی که به حکم قانون بر عهده ماگذاشته شده است عمل کنیم . طی چندسال گذشته با تشکیل جلسات با مدیران فناوری اطلاعات سازمانها و ادارات نقش سازمان پررنگ تر از قبل شده و تعامل بسیار خوبی برقرار است. چنانچه در جهت رفع مشکل برای خریدهای حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات و دریافت استعلام و مناقصه  مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به منظور خرید از اعضای سازمان راداشتیم .همچنین لزوم رعایت بخشنامه معاونت راهبردی ریاست جمهور برای استفاده از خدمات مشاوران عضو سازمان و استفاده از توان بخش خصوصی با رعایت رتبه سازمان برنامه وبودجه را داشتیم و مورد دیگر لزوم ارتقاء جایگاه مدیران فناوری اطلاعات در دستگاهها را جزء مصوبات داشتیم .

در این مدت تفاهم نامه های از سوی سازمان منعقد شد.در خصوص این تفاهم نامه ها بفرمایید. کدامیک  اجرایی شدند و در چه مرحله ای هستند؟

سازمان بخاطر رسالت خود و براساس برنامه های تدوین شده برای پیشبرد و در بستر قراردادن فعالیت ها تفاهم نامه هایی را بامضاء رسانده که تفاهم نامه دادگستری  برای ایجاد مجتمع قضایی خاص جرایم رایانه ای است. در این رابطه  جلساتی با نمایندگان محترم دادگستری برگزار شده و اختصاص زمین انجام گرفته است .نقشه ایجاد این مجتمع تهیه  و در پی تنظیم قرارداد فی مابین هستیم که امیدواریم با پیگیریهای مدیرکل محترم  ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بودجه لازم تأمین  و عملیات اجرایی آن آغاز گردد.

همچنین با توجه به تفاهم نامه منعقده با پست، کمیسیون مشترک تجارت الکترونیک با حضور نمایندگان پست  ، استانداری، دادگستری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و سازمان نظام صنفی رایانه ای تشکیل شده و جلسات آن برای تدوین نظام نامه برگزار می شود که امیدواریم اثرات مثبت این تفاهم نامه برای ایجاد وحدت رویه در خصوص فعالیت کسب و کارهای  تجارت الکترونیک مشهود گردد.

در این چند سال،بعد از الکامپ نگاه ها به اتوکام اصفهان است.عوامل موفقیت نمایشگاه اتوکام را چه می دانید؟

نمایشگاه اتوکام که امسال به یاری ایزد متعال بیست و سومین دوره آن برگزار می شود یکی از قدیمی ترین نمایشگاههای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و جایگاه خود را در کشور بدست آورده و برای هرچه بهتر برگزاری آن تلاش گردیده تا همه ذینفعان در آن حضور یابند و در این جهت شورای سیاست گذاری از دوسال پیش در سازمان بمنظور استغاده ازخرد جمعی همه ذینفعان این صنعت تشکیل و برنامه ریزیهای هدفمند و مشخص تدوین گردیده تا بتوان همه فعالان این حوزه را در یک نمایشگاه تخصصی دوره هم جمع نموده و آخرین دستاوردها در معرض دید مردم که از اقشار مختلف جامعه هستند قرار داده شود. از جمله عوامل مهم در موفقیت این نمایشگاه پشتیبانی وحضور مشارکت کنندگان محترم از همه حوزه ها ی این صنعت میباشد که موجب شده به غنای نمایشگاه افزوده گردد.

رویکرد اصلی نمایشگاه امسال چیست و از مشارکت کنندگان بگویید؟

 بر اساس برنامه ریزی انجام شده توسط شورای سیاستگذاری امیدواریم امسال به سمت تخصصی ترشدن نمایشگاه پیش برویم وبتوانیم جذب بازدیدکنندگان تخصصی ومشتریان بالقوه را داشته باشیم .مشارکت کنندگان که پشتوانه اصلی برای برگزاری یک نمایشگاه جذاب هستند در زمینه های سخت افزار، نرم افزار، امینت شبکه، مخابرات، دولت الکترونیک . تجارت الکترونیک، آموزش و پژوهش،کسب وکارهای نوپا، اینترنت و… حضور می یابند و امسال نشستی با آنان برگزار شد که مشکلات  مطرح و پیگیریهای لازم جهت رفع آن در حد امکان انجام شده است .همانند سالهای قبل مشارکت کنندگان از استانهای دیگر کشور در نمایشگاه حضور داشته و با رویکرد نوآوری ان شاءا… نمایشگاه خوبی برگزار گردد.

آیا دستگاه های دولتی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی حضور دارند؟

با توجه به هماهنگی بعمل آمده با مدیرکل محترم فناوری وارتباطات استانداری  برای حضور دستگاههای اجرایی که بهترین سرویس ها و خدمات را ارایه کرده اند برنامه ریزی شد. البته دولت الکترونیک یکی از دغدغه های مدیریت ارشد استان است که با تشکیل کارگروه دولت الکترونیک و کمیته فنی آن تلاش می شود فعالیت های بیشتری در این خصوص صورت پذیرد. دانشگاههای مطرح استان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پاویون علمی در این نمایشگاه هستند و قرار شده از هر دانشگاه ده تیم منتخب در غرفه حضور داشته باشند .همچنین اساتید محترم هم به صورت مستمر در غرفه حضور خواهند داشت .

استارتاپها و شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه چه جایگاهی دارند؟

سال گذشته غرفه کارآفرینی وکسب وکارهای نوپا را ایجاد نمودیم و بسیار مورد توجه مدیران ارشد کشوری و استانی و بازدیدکنندگان قرار گرفت. امسال یک تیم ویژه  برای حضور استارتاپها از سه ماه پیش برنامه ریزی داشته و سازمان براساس رسالتی که بعهده دارد حمایت از استارتاپها به عنوان یکی از بازیگران این صنعت را در دستور کار خود قرار داده و برای حضور آنان در اتوکام هم تلاش نمودیم. امسال بیش از ۱۵ استارتاپ در نمایشگاه حضور می یابند و همچنین با تلاش شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شرکتهای دانش بنیان نیز حضور دارند.

هر سال همزمان با نمایشگاه سمینارهایی برگزار میشود.برنامه امسال در این خصوص چیست؟

حضور اقشار مختلف اعم از متخصصین، اساتید دانشگاهها، دانشجویان، کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و عموم مردم در این نمایشگاه موجب گردیده تا علاوه بر بازدید از غرفه ها و آخرین دستاوردهای شرکتها، سمینارهای آموزشی  هم در حاشیه نمایشگاه برگزار گردد. بدین منظور در ۵ روز نمایشگاه پنج سمینار تخصصی با همکاری دانشگاههای اصفهان – صنعتی اصفهان – آزاد واحدنجف آباد و واحد اصفهان – شهرک علمی تحقیقاتی و فاوای شهرداری برگزار می گردد که از همه علاقمندان دعوت می نمایم از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در این سمینار ها حضور یابند.

امسال انتخابات هیات مدیره سازمان را در پیش دارید. از اقدامات انجام گرفته بگویید؟

در آذرماه سال جاری پنجمین دوره انتخابات هیأت مدیره براساس آیین نامه و دستورالعمل اجرایی به حول وقوه الهی  برگزار میگردد که تاکنون برنامه زمان بندی برای فرآیند انتخابات تهیه  و اعضای ستاد اجرایی و هیأت نظارت انتخاب شده اند و ثبت نام از کاندیداها در شرف انجام است. در دوره چهارم که سه سال پیش آغاز به کار نمودیم در بدو امر استراتژی و اهداف سازمان را تدوین و مسئولین کمیسیون های تخصصی که بازوان کارشناسی هیات مدیره هستند را تعیین و بحمدا… با همدلی و همراهی اعضای هیات مدیره اقدامات مؤثری انجام شد که گزارش فعالیت ها بطور مبسوط در مجمع به اعضای محترم ارایه خواهد شد که جا دارد از یکایک عزیزانی که در طول مدت این سه سال زحمات بسیاری را متحمل شدند صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم و از اعضای سازمان صمیمانه دعوت بعمل آورم تا در روز انتخابات با حضور گسترده خود انتخاباتی در شأن و منزلت این صنف برگزار کنند. یقینا” هر سازمان مردم نهاد به پشتوانه حضور همه اعضا میتواند به اهداف خود دست یابد.

صحبت خاصی دارید بفرمایید.

سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان تلاش می نماید تا همه فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  در این استان برای توسعه دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، کسب وکارهای نوپا ، توسعه سرمایه های انسانی وارتباط صنعت ودانشگاه ، مراکز پردیس تولید محتوا وشتابدهی و توسعه زیرساخت های لازم وعرضه کنندگان محصولات سخت افزاری ونرم افزاری همگام و همراه سازد و با وجود توانمندیهای فنی و سرمایه انسانی بسیار غنی که در این استان وجود دارد بتوان به کسب و کار در این حوزه رونق بخشید.

در خاتمه برخود لازم می دانم از همکاریهای ارزنده شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان، اعضای شورای سیاست گذاری شامل مدیرکل محترم فناوری اطلاعات وارتباطات استان ، مدیر کل محترم فناوری اطلاعات استانداری ،مدیریت محترم فاوای شهرداری ، معاونت محترم فناوری شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان ،نمایندگان دانشگاهها ،نمایندگان کسب وکارهای نوپا ، اعضای ستاد برگزاری و مشارکت کنندگان گرامی تشکر نمایم و بار دیگر از همه اقشار جامعه برای بازدید نمایشگاه و حضور در سمینارهای آن دعوت بعمل آورم. انشالله این تلاشها مقبول درگاه حضرت حق و قدمی در توسعه این صنعت در استان عزیزمان باشد.

logo-samandehi