دوشنبه، 25 مرداد 95 - 05:16

 

هفته گذشته به واسطه همزمان شدن با روز خبرنگار، فرصتی دست داد تا خبرنگاران، به دور از فضای مرسوم سخنان رسمی، با چندتن از مدیران حوزه ICT کشور به بحث و تبادل نظر بپردازند.

هر چند که فرصت دیدار با برخی مدیران فراهم نشد، اما نشست‌ها و دید و بازدیدهایی از این دست بسیار سازنده است و زمینه طرح دغدغه‌های مشترک به دور از حساسیت‌های خبری فراهم می‌شود و چنین نشست‌هایی زمینه‌ساز نزدیک شدن هرچه بیشتر ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور با دیدگاه مدیران عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌شود.

اگرچه محتوای گفت‌وشنودهای برخی از این دیدارها به خواست مدیران و به رسم اخلاق رسانه‌ای نشد، اما در مجموع توانست شرایطی را فراهم کند تا هم مدیران فاوا با مشکلات رسانه‌ها آشنا شوند و هم رسانه‌ها با چالش‌ها و درد و دل‌های مدیران فاوا آشنا شوند.

هر چند که نشست‌هایی از این دست می‌توانست و البته هنوز هم می‌تواند، به جهت‌گیری هر چه صحیح‌تر و دقیق‌تر فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت ICT کشور در سال پایانی کار دولت یازدهم شود که بی‌شک ثمرات آن برای کشور خواهد بود.

مخلص چیزی که از دل تمام آنچه در هفته گذشته مورد تبادل نظر قرار گرفت، بیرون آمد، مزیت رقابتی ایران در عرصه بین‌المللی فاوا و چگونگی ایفای نقش موثر و جهت‌دهی به توان کل کشورمان در این عرصه بود.

در حال حاضر تولید محتوا، امنیت، مسایل فرهنگی، شبکه ملی اطلاعات، نرم‌افزار، اپلیکیشن‌ها، صنعت مخابرات، تولید سخت‌افزار، واردات اقلام ICT، اینترنت چیزها، نسل‌های پیشرفته ارتباطات و چندین و چند موضوع دیگر در زمره پرسش‌گری و دغدغه‌های دولتمردان کشور در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می‌شود.

هر کدام از این موارد نیز طرفداران و باید و نبایدهای خاص خود را دارد. اما پرسش کلیدی این بود که به راستی ما در کدام بخش از صنعت گسترده ارتباطات و فناوری اطلاعات، فارغ از بکارگیری آن در عرصه‌های داخلی، امکان رقابت در عرصه‌های بین‌المللی را داریم. مثلا مدیری می‌گفت، دولت ترکیه گام در راه ساخت باتری گذاشته و در آینده نزدیک شاهد عرض اندام این کشور در بخش مذکور خواهیم بود.

ما به کدام سو باید برویم؟ آیا باید همه چیز را از نو بسازیم یا برای بزرگ شدن حداقل بخشی از صنعت ICT ایران در عرصه بین‌الملل، باید روی نقاط خاصی متمرکز شویم؟ مزیت رقابتی ما حوزه خدمات است یا نرم‌افزارو اپلکیشن و یا سخت‌افزار؟ این پرسشی است که حداقل تا کنون پاسخ روشنی برای آن نداریم و مشخص نیست حوزه تمرکز بین‌الملل ایران چیست؟

(منبع:عصرارتباط)

logo-samandehi