چهارشنبه، 15 اردیبهشت 95 - 07:20

 

همه ما این آمار قدیمی را شنیده‌ایم که مثلا به طور متوسط بیش از ۲۰ سال از عمر خود را در خواب هستیم. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید در دنیای امروز که ماشینی، کامپیوتری، موبایلی و اینترنتی‌تر از همیشه شده، با بقیه عمرتان چه می‌کنید؟

موبایل

این آمار شاید برای برخی ترسناک باشد و برای برخی از جمله جوانترها کاملا منطقی و طبیعی به نظر برسد، در هر حال نظر هر دو طرف به جای خود محترم است، اما تنها یک نکته می‌ماند و آن لزوم توجه بیشتر ما به زندگی و عمری است که مثل برق و باد می‌گذرد، تا اگر روزی به گذشته خود نگاه کردیم، نادم و پشیمان نباشیم.

اگرچه در ایران مثل بسیاری از بخش‌ها ما با مشکل فقدان آمار شفاف مواجه هستیم و شاید نتوان گفت در زندگی ما درست همان اتفاقاتی رخ می‌دهد که در زندگی یک شهروند آمریکایی رخ می‌دهد. اما مرور نتایج یک تحقیق در کشور آمریکا حداقل کمک می‌کند که ما نیز اندکی به فکر برویم.

۲۲ واقعیت شگفت‌انگیز از زندگی آمریکایی‌ها

بر اساس یک تحقیق که سال گذشته در آمریکا انجام شد، حداکثر امید به زندگی در این کشور ۷۸ سال و ۶ ماه است، اما واقعا در مدت مذکور در زندگی یک آمریکایی چه می‌گذرد. نتایج این تحقیق شگفت‌انگیز به این شرح است.

  1. یک آمریکایی ۲۵ سال از زندگی (در مدت ۷۸ سال) را خواب است.
  2. ۱۰ سال و ۳ ماه کار می‌کند.
  3. خانم‌ها ۱۷ سال از عمر خود را صرف تلاش برای لاغری می‌کنند.
  4. ۹ سال و یک ماه صرف دیدن تلویزیون می‌شود. (آن هم با معدل ۲ و نیم ساعت در هر روز.)
  5. دو سال صرف دیدن تبلیغات می‌شود.
  6. ۱ سال و یک ماه صرف نظافت می‌شود. (البته خانم‌ها دو برابر بیشتر از آقایان روی این بخش وقت می‌گذارند.)
  7. ۲ سال و نیم صرف پختن غذا می‌شود.
  8. چیزی بیش از ۳ سال صرف خوردن می‌شود. (در این مدت هر انسان ۳۵ تن غذا در طول زندگی خود می‌خورد.)
  9. ۴ سال و ۳ ماه صرف رانندگی می‌شود. (این زمان معادل سه بار رفت و برگشت به کره ماه است)
  10. ۳ ماه در ترافیک صرف می‌شود. (البته شاید در ایران این مدت به مراتب بیشتر باشد به خصوص اگر راهی شمال باشید!)
  11. یک سال و نیم از عمر در حمام سپری می‌شود.
  12. ۹۲ روز از عمر در توالت می‌گذرد. (البته این زمان در مورد آقایان ۴ دقیقه بیشتر از خانم‌ها در طول روز است.)
  13. جالب است بدانید که ۷۰ درصد از زمان بیداری در جلوی یکی از ابزارها و رسانه‌های دیجیتال می‌گذرد. (در تصویر گزارش میزان استفاده از هر ابزار به تفکیک آمده است.)
  14. هر فرد ۲۹۰ هزار بار در عمر خود بلند می‌خندد. (حدود ۱۰ دقیقه در روز)
  15. هر فرد در مجموع حدود ۱۱۰ هزار مایل راه می‌رود. (این معادل ۴ دور پیاده‌روی دور کره زمین است.)
  16. ۹۰ درصد از عمر در محیط‌های سرپوشیده سپری می‌شود. (این یعنی ۷۱ درصد از ۷۸ سال و ۶ ماه زندگی)
  17.  یک سال از عمر خانم‌ها صرف تصمیم برای پوشیدن کدام لباس می‌شود.
  18. یک سال از عمر آقایان صرف خیره شدن به خانم‌ها می‌شود!
  19. ۸ سال از عمر خانم‌ها صرف خرید می‌شود. (این یعنی بیش از یک ساعت در طول روز)
  20. یک سال و نیم از عمر خانم‌ها صرف مرتب کردن موهایشان می‌شود. ( شامل ۱۴ هزار ساعت شانه کردن، شستن، سشوار کردن، صاف کردن، حالت‌دار کردن و کوتاه کردن.)
  21. یک کارمند پشت میز نشین، ۵ سال از عمرش را روی صندلی می‌نشیند.
  22. به طور متوسط ۲ سال از عمر هر کارمند صرف شرکت در جلسات کاری می‌شود.

این آمار حتما شما را هم به فکر برده و شاید از خود می‌پرسید، واقعا یعنی این تمام اتفاقاتی است که در ۷۸ سال زندگی یک انسان رخ می‌دهد؟ آیا این زندگی جذاب و پرفایده هست؟ آیا می‌توان با تجدید نظر در برخی فکرها و کارهایمان، بخشی از عمرمان را صرف چیزهایی مفید و مورد علاقه خودمان کنیم؟ و احتمالا پرسش‌های زیاد دیگری از این دست.

به هر نتیجه‌ای که رسیده باشید و در هر سنی که باشید، این آمار تلنگر بسیار جدی و اساسی محسوب می‌شود.

چند سال از عمر برای موبایل؟

اما قرار است ما در این صفحه از دنیای موبایل بگوییم. پس بیایید با آماری دیگر، تمرکز بیشتری روی این بخش از رفتار خود در زندگی داشته باشیم. فراموش نکنیم که در سبک زندگی در روزگاری که ابزار دیجیتال وجود نداشتند به کل متفاوت بود و در حالیکه امروز ۷۰ درصد از اوقات بیداریمان جلوی یکی از ابزارهای فناورانه می‌گذرد، زندگی و عمر ما صرف چیزهای دیگری می‌شد.

واقعیت این است که ما امروز روند رو به رشدی در استفاده از تلفن‌های هوشمند در پیش گرفته‌ایم و هر کس در زندگی خود باید بررسی کند که از چه کارها و زمان‌های خود، گذشته و آن را به سرگرم شدن با موبایل و هر آنچه در آن است، اختصاص داده است.

نتیجه یک تحقیقات در کشور انگلیس نشان می‌دهد، به طور میانگین یک جوان ۹۰ دقیقه در روز را صرف کار با گوشی هوشمند می‌کند. شاید این مدت خیلی تعجب آور نبوده و توجه شما را چندان جلب نکند، اما اگر بدانید جمع این مدت معادل ۲۳ شبانه روز در طول سال و جالب‌تر آنکه معادل ۳ سال و ۹ ماه از میانگین عمر یک انسان را به خود اختصاص می‌دهد، شاید کمی نظرتان عوض شود.

حال پرسش اینجاست که در این حدود ۴ سال دقیقا با گوشی موبایل چه می‌کنیم. بر اساس این تحقیق گوشی تلفن همراه که به قولی هنوز آن را “تلفن” می‌نامیم و قرار بوده با آن با دیگران در تماس باشیم، امروزه ششمین کاربرد گوشی بعد از سرکشی به شبکه‌های اجتماعی و سرگرمی‌های دیگر محسوب می‌شود.

موضوعی که سال گذشته و در همین صفحه ما نیز به آن پرداخته بودیم و در بررسی‌های میدانی که هفته‌نامه عصر ارتباط به عمل آورد، مشخص شد که مکالمه ششمین کاربرد موبایل نزد جوانان ایرانی است.

اما در تحقیق انجام شده در انگلیس، وب گردی در صدر استفاده کاربران موبایل قرار دارد و ۲۴ درصد از کاربرد موبایل صرف گشتن در اینترنت می‌شود و با فاصله اندکی بعد از آن اپلیکیشن‌ها در رده‌های بعدی استفاده قرار می‌گیرند.

حالا ۵۷ درصد از مردم اعلام کرده‌اند که دیگر در خانه‌هایشان چیزی به نام ساعت زنگدار ندارند، ۵۰ درصد مردم می‌گویند دیگر نیازی به بستن ساعت مچی ندارند و این تلفن همراه آنهاست که جایگزین بسیاری از ابزار قبلی از جمله چراغ‌قوه‌های دوست‌داشتنی شده است.

اگرچه این آمار تاکید دارد، این خود شما هستید که باید بررسی کنید در طول شبانه روز چه میزان از گوشی تلفن‌همراه خود استفاده کرده و با جمع زمان استفاده به میزان وقتی که در ماه، سال و احتمالا عمر خود روی این ابزار می‌گذارید، بپردازید.

البته ما نیز این نکته مهم را اضافه می‌کنیم که حواسمان باشد واقعا چقدر از عمر صرف شده روی موبایل واقعا مفید و لذت بخش است.

راه‌هایی برای کاهش استفاده از موبایل

شاید باشند برخی کاربرانی که نه تنها هیچ مشکلی با میزان استفاده از موبایل و صرف عمر خود در این راه را ندارند، بلکه از چنین امری لذت هم می‌برند. در هر صورت همانطور که قبل‌تر هم گفتیم، به نظرات ایشان هم باید احترام گذاشت به هر حال هر فردی مسوول زندگی خود است.

اما برای آن دسته که متوجه استفاده بیش از حد معمول و غیرضروری از گوشی موبایل شده‌اند، باید بگوییم که شما در این راه تنها نیستید. نتیجه یک تحقیق در انگلیس نشان می‌دهد ۶۲ درصد از کاربران موبایل این کشور از میزان استفاده خود بیزار هستند.

بد نیست بدانید بر اساس تحقیقات دانشگاه دربی انگلیس با عنوان “اعتیاد گوشی هوشمند و رابطه آن با شخصیت روانی” ادعا شده هر چه بیشتر از گوشی تلفن استفاده کنید، ریسک اعتیاد شما به شکل ناخواسته افزایش می‌یابد.

این در حالیست که استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال و موبایل، در بیشتر موارد چیزی بیشتر از زمان را هم از کاربران می‌گیرد. تحقیقات انجام شده توسط ماش‌ابل، نشان می‌دهد معتادان به ابزارهای فناورانه و از جمله تلفن همراه، شادی کمتری نسبت به بقیه دارند، برای دستیابی به اهداف زندگی دچار کندی می‌شوند و در مجموع به علت نداشتن تمرکز کافی، باعث کاهش رتبه اجتماعی، کاری و دانشگاهی یک فرد می‌شود.

اما حتما می‌گویید از این جنس حرفا زیاد شنیده و خوانده‌ایم و این را می‌دانیم که با مشکلات فیزیکی همچون درد گردن و غیره نیز مواجه هستیم. اما راه حل چیست؟

به نظر می‌رسد نخستین راهکاری که باید کاملا آن را بپذیرید این است که هیچ‌کس به جز شما قادر به کمک به خودتان نیست.

بعد از این راه‌کارهای ساده و موثری برای ترک اعتیاد شما وجود دارد که به برخی از آنها می‌پردازیم. البته روشن است که اگر مایل بودید می‌توانید با جستجوی کمی در اینترنت مقالات و مطالب متعدد بیشتری در این خصوص یافته و بخشی از عمر خود را نجات داده و به سمتی که دوست دارید هدایت کنید.

هشدارها را خاموش کنید

نوتیفیکیشن‌ها یکی از ابزار بازگشت مکرر شما به گوشی هستند که به دلایل بسیار متنوعی دایما به شما یک موضوع را گوشزد می‌کنند. اولین و بهترین کار خاموش کردن notification است به خصوص اگر بدانید حداقل یک ربع در روز صرف دیدن همین هشدارهای گوشی می‌شود.

  1. خودتان بررسی کنید که چگونه و چه مقدار زمان در روز صرف گوشی هوشمند خود می‌کنید.
  2. یک سری زمان‌های عدم استفاده از گوشی در طول روز برای خود تنظیم کنید.
  3. از گوشی خود به عنوان ساعت زنگدار برای بیدار شدن از خواب استفاده نکنید.
  4. کمک گرفتن از ابزارهای کمکی که در ادامه به یکی از آنها پرداخته‌ایم.

ابزاری برای خود ارزیابی

اپلیکیشنی به نام BreakFree (البته برای کاربران اندروید) وجود دارد که سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از ۹ اپ منتخب NBC شناخته شد.

این ابزار به شما کمک می‌کند که به خوبی دریابید چه میزان از وقت خود را صرف چه بخش‌هایی از موبایل خود کرده و در زمان‌های مناسب به شما اعلام می‌کند که سر خود را بالا گرفته و موبایل را به کنار بگذارید.

این روزها موضوعی به نام «سبک زندگی دیجیتالی سلامت» در دنیا به راه افتاده که تلاش دارد با آگاهی و ابزار مناسب به کاربران دنیای دیجیتال به ویژه معتادان دیجیتال کمک کند، تا زندگی صحیح و سالمی در کنار ابزارهای فناورانه داشته باشند.

اپلیکیشن BreakFree یکی از ابزارهایی است که به شما میزان اعتیاد، زمینه‌هایی که سرگرم آن هستید، زمان‌هایی که بیهوده سپری می‌کنید و زمان‌هایی که باید حتما از گوشی خود جدا شوید را نشان داده و کمک می‌کند تا وقت خود را صرف امور مهمتری کنید.

این اپلیکیشن به شما نشان می‌دهد که در طول شبانه روز چند بار به گوشی خود برای چک کردن اپ‌ها، تماس‌ها، پیام‌های کوتاه، گرفتن و دیدن عکس و فیلم، بازی و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کرده‌اید.

این مطلب تمام شد و با شماست که با مطالعه دوباره ابتدای متن، تصمیم بگیرید که با زندگی خود و کیفیت استفاده از آن چه کنید؟

logo-samandehi