سه شنبه، 11 مهر 96 - 11:27

 

شرکت کوثر سلامت سپاهان براساس تجربه چند ساله در توسعه نرم افزار اقدام به طراحی و پیاده سازی خط تولید نرم افزار نموده است. خط تولید نرم‌افزار، مجموعه‌ای از سیستم‌ها و ماژول های نرم افزاری متمرکز است که براساس برطرف کردن نیاز های نرم افزاری یک حوزه خاص کسب و کار ایجاد میشود. شاخص کلیدی کاربرد خط تولید نرم افزار، اقتصادی بودن، کاهش زمان و باطبع مقرون به صرفه بودن توسعه نرم افزار است. اگرچه ایجاد نرم افزار ها توسط خط تولید نرم افزار ممکن است محدودیت هایی را در توسعه اعمال نماید ولی برقرار بودن یک منطق واحد در توسعه نرم افزارهای کاربردی (نسبت به حالتی که هر نرم افزار منطق مجزایی در توسعه داشته باشد که بیشتر پیرو سبک کدنویسی برنامه نویس مربوطه است) سبب شده است استفاده از خط تولید نرم افزار راجذاب تر کند.

 

 

با توجه به گستردگی، تنوع و تغییرات زیاد فیلدهای اطلاعاتی سیستم های اطلاعات سلامت ، به کارگیری تکنولوژی EAV  ، درطراحی KowsarSPL از موضوعات مهم و کلیدی بوده و معماری این سیستم بر این اساس است.

 همچنین حجم بالای داده های حوزه سلامت، باعث شده است بهره مندی از تکنولوژی های پیشرفته درحوزهBig Data  و NoSQL از مباحث اصلی در کارگروه تحقیق و توسعه این شرکت باشد. هم اکنون، این خط تولید نرم افزار بستری برای توسعه نرم افزارهای شرکت قرار گرفته است. با توجه به زمینه فعالیت این شرکت در تولید و پیاده سازی نرم افزارهای حوزه سلامت، پرونده الکترونیک بیمار  بر بستر SPL توسعه یافته است که در ادامه توضیحاتی راجع به این سامانه نرم افزاری خواهیم داد.

پرونده الکترونیک بیمار یک مجموعه جامع و سازماندهی شده الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات بالینی، دموگرافیکی، اجتماعی است که مراقبت‌های بهداشتی، درمانی و پزشکی ارایه شده به یک فرد را مستند می‌کند. در واقع کلیه خدمات درمانی ارائه شده به بیمار در طی دوران درمانی وی، طبق فرایندی استاندارد و بهینه مدیریت می شود.

این سامانه نرم افزاری شامل ماژول های ذیل است:

شرح حال:  به مجموعه اطلاعاتی گویند که بیمار در مورد بیماری‌اش به گروه درمانی ارائه می‌کند که شامل شکایت اصلی، و علت مراجعه بیمار به کلینک یا بستری در بیمارستان و علایم همراه آن و همچنین سایر اطلاعات در مورد تاریخچه بیماری‌های همراه و نتایج بررسی‌ها و آزمایش‌های قبلی و مرور سیستم های بدن، سابقه جراحی، علائم حیاتی، معاینه فیزیکی است.

اتاق عمل : اطلاعات شروح جراحی، سوالات بیهوشی، سوالات جراحی، اقدامات حین درمان

پیشرفت درمان : علائم حیاتی و اطلاعات روزانه پیشرفت درمان، نتایج پاراکلینیکی، اقدامات حین درمان و ارزیابی مشکلات بیمار

خلاصه پرونده : شامل ثبت شکایت اصلی، تشخیص اولیه و نهایی، اقدامات درمانی و جراحی، نتایج آزمایشات پاراکلینیکی، وضعیت بیمار هنگام ترخیص و توصیه های پس از ترخیص.

دستورات پزشک : دستورات عمومی، دارویی، ازمایش، تصویربرداری، پاتولوژی، مشاوره و ارجاع و…

کاردکس پرستاری : ثبت مراقبت های روزانه پرستاری، رژیم غذایی، حساسیت های داروئی و غذایی و ..

نگارش دستی پرونده الکترونیک بیماران توسط پزشکان و پرستاران باعث ایجاد مشکلات زیر شده است:

۱- در بسیاری مواقع ممکن است در ثبت داده ها خطا به وجود آید.

۲- امکان گرفتن گزارشات مدیریتی از داده ها وجود ندارد.

۳- چون تنوع فیلدهای اطلاعاتی زیاد است بسیاری از داده ها بدون مقدار در برگه ها رها می شود.

۴- فرایند ثابت و مشخصی برای ثبت اطلاعات پرونده پزشکی بیمار وجود ندارد.

۵- برگه های پرونده معمولا بد خط و ناخوانا نوشته می شوند.

در این سامانه، داده های پرونده بیماران در فیلدهای مربوطه و به صورت کاملا کاربرپسند توسط پرستاران و پزشکان وارد میشود. از نقاط قوت این سامانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از مدل مرجع فرایندی APQC PCF برای مدلسازی فرایندها
  • استفاده از استاندارد تبادل اطلاعات پزشکی HL7
  • رعایت استاندارد حوزه امنیت اطلاعات ISO 27001
  • امکان ایجاد سطوح دسترسی مختلف در کلیه منو¬ها و فیلدهای اطلاعاتی و تا کلیه سطوح Row Data
  • سیستم جامع کدینگ کالا و تجهیزات براساس استاندارد UNSPSC

 

logo-samandehi