دوشنبه، 28 تیر 95 - 11:43

 

در شماره ی قبل با تیتر تو خود حدیت مفصل بخوان از این مجمل به بررسی چند مشکل اصلی از جمله مالیات فعالان آی تی پرداختیم.نه اینکه که صنعت آی تی در اصفهان مشکلات دیگری ندارد و گویا هزار دستانی از مشکلات جهت ادامه فعالیت شرکتهای آی تی وجود دارد.

۶۷۹۴-footofan_com

رقابت ناسالم و رانت در فضای کسب و کار نیز یکی از مشکلات می باشد که در حوزه ی آی تی شاهد آن هستیم.کافیست نگاهی به فعالیت بعضی شرکتها در این حوزه بیاندازیم.شرکتهای که بواسطه مراودات خود با بعضی از مسولین و اخذ اطلاعات لازم از مشتریان بالقوه و ربودن این مشتریان از شرکتهای رقیب  توانسته اند به جایگاه فعلی برسند.بجاست که مسئولین آی تی نیم نگاهی به این موضوع داشته باشند که در کنار دیگر مشکلات اگر این موضوع بررسی و به نتیجه مطلوب نرسد فضای رقابت برای شرکتها سخت میشود.حال در این فضای ناسالم کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها باید رقابتی نامصفانه داشته باشند.موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که در کنار توانگری مالی شرکتها باید توانگری مدیریتی شرکتها نیز مورد توجه قرار گیرد.توانگری مدیریت در عرضه محصولات شرکتهای بسیار حائز اهمیت است. در واقع اصلیترین و بهترین راه برای مقابله با رانت تشدید اقدامات نظارتی است. از سوی دیگر مجازات و متون قانونی در این میان بسیار اثرگذار است. آنطور که گفته میشود اجرای قانون درخصوص افرادی که از رانتهای اقتصادی و یا اطلاعاتی استفاده میکنند آنطور دقیق اجرا نمیشود. حال این وظیفه مسئولین است که براساس قانون با رانتخواری مبارزه کرده و این افراد را به صورت قانونی تنبیه یا مجازات کند.

یکی دیگر از مشکلات عدم تعامل و همکاری مدیران است.شاید یکی از دلایل ابتر ماندن صنعت آی تی در استان، ناشی از رقابت ناسالم بین مدیران و فعالان این صنعت است.چرا ابتر؟؟زیرا هنوز اصفهان را با نام صنایعش می شناسند نه آی سی تی!!! متاسفانه مدیران هنوز یاد نگرفته اند که چگونه با یکدیگر در تعامل باشند و دائم در گیر و دار حذف یکدیگر از چرخه این صنعت هستند.شکل عقب ماندگی استان در حوزه آی تی، کوتاه بینی و منفی بافی ها است که در نهایت، منجر به عدم توسعه اقتصادی و نیز عدم توسعه و رشد صنعت آی تی استان شده است.استفاده از قابلیتها و مزایای تجارت الکترونیک، منبعی ارزشمند و رقابتی برای شرکتها تلقی میشود که اگر شرکتها در استفاده از فناوری اطلاعات با شکست مواجه شوند، گرفتار ضعف رقابتی شده و فاقد مزیت رقابتی پایدار خواهند شد.شرکتهایی که فناوری اطلاعات را در مهارتهای استراتژیک خود به کار گرفته به هنگام رویارویی با رقبا، از فشارهای ناشی از رقابت مصون میمانند، بنابراین شرکتهایی که قصد رقابت در فضای فناوری اطلاعات را دارند، می بایست آی تی را به مثابه رویکردی استراتژیک بنگرند.با توجه به اینکه صنعت آی تی باعث افزایش کارآیی صنایع به روشهای مختلف شده و بازار شرکتها را نسبت به گذشته، گسترش میدهد؛ شدت و تعادل نیروهای رقابتی را نیز تغییر داده و باعث تشدید فشار رقابتی بین شرکتها خواهد شد که با کمک و همیاری یکدیگر و ایجاد رقابت سالم میتوان در کل کشور اثر گذار بود و ضمن توسعه صنعت آی تی، می توانیم نیاز استان را نیز برطرف کرده و به استان های همجوار خدمات ارائه دهیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

 

logo-samandehi