یکشنبه، 20 بهمن 98 - 10:01

 

 

 

 

امین امامیه مدیرو موسس مجموعه رایانه سیستم اصفهان به طور مستمر از سال ۱۳۸۰ در حوزه فروش و خدمات سخت افزار مشغول فعالیت می باشد. وی کارشناس فناوری اطلاعات (IT) می باشد. از فعالیت های صنفی وی میتوان به عضویت در هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه اصفهان و همچنین دبیر کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه و عضویت در کمیسیون فنی اتحادیه فناوری اطلاعات وارتباطات اشاره کرد.در این گفتگوی صمیمی نظرات ایشان را در خصوص وضعیت و مشکلات فعالین حوزه سخت افزار با نیم نگاهی به صنف آی تی اصفهان را جویا شدیم.

وضعیت فعلی بازار سخت افزار را چگونه می بینید؟

درحال حاضر بطور کلی بازار سخت افزار دچار تغییرات شدیدی شده است. تحریم ،رکود ،شرایط اقتصادی ،نوسانات ارز ومشکلات مالیاتی به طور کلی عمده مشکلات داخلی بازار سخت افزار می باشد.یکی از دردمندیهای فعالان سخت افزار اصفهان این است که  در این شرایط سخت اقتصادی ، سهم   بازار سخت افزار استان اصفهان و سهم شرکت ها و فروشگاه های بومی استان از مناقصات و استعلامات دوایر دولتی در خوش بینانه ترین حالت به زیر۲۰ درصد رسیده است که گاها در سال جاری این عدد به ۵درصد سهم شرکت ها و فروشگاهای بومی استان رسیده است.

فعالین بازار سخت افزار تحت چه شرایط و مشکلاتی فعالیت دارند؟

به نظر بنده مشکلات را اگر به دو دسته تقسیم کنیم یک بخش مشکلات مروبط به مشکلات ذاتی کسب و کاردرحوزه سخت افزارمی باشد.بعنوان مثال میتوان به شرایط خاص کالای دیجیتال و نحوه توزیع و شرایط کمپانی ها و به روز رسانی سریع و …. اشاره کرد.بخش دیگر مشکلات داخلی کشور چون تحریم ، گمرک، نوسانات ارز و مالیات با توجه به واراداتی بودن کلیه ی محصولات تاثیری بسیاری بر کسب و کار فعالان بازار سخت افزار گذاشته است.

چه پیشنهادهایی برای فعالان برای گذر از مشکلات دارید؟

در مرحله اول برای زنده شدن دوباره بازار سخت افزار، نیاز به آموزش روشهای جدید کسب وکار و رسته های جدید کاری به شدت احساس میشود زیرا که ماهیت این نوع کسب وکاردر دنیا تغییر کرده است  وما نیز بعنوان فعالین این صنعت نیاز داریم به استفاده از روشهای مدرن و بازاریابی مثل فروش آنلاین،استفاده از شبکه های مجازی ،رسته های جدید در حوزه سخت افزارمثل IOT و … بتوانیم در شرایط موجود به فعالیت ادامه دهیم.بنده به کمک دیگر دوستان در کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی چندین جلسه در مورد این مباحث برگزار کردم اما متاسفانه رکود بازار باعث شد که استقبال چشمگیری از این مباحث نشود و من از شما و همکاران محترم در جایگاه رسانه این صنف خواستارم که در این خصوص اطلاع رسانی بفرمایید و راهکاری برای مشارکت هرچه بیشتر همکاران اتخاذ بفرمایید.

در مورد مشکلات داخلی علاوه بر شرایط گمرکات و تحریم که نیاز به تنظیم قوانین مشخص میباشد که حداقل در هر فصل شرایط هر روز تغییر نکند! نیاز شدید برای راهکار واردات قانونی کالای دست دوم که پیگیری هایی از طرف اتحادیه و سازمان نظام صنفی در این خصوص انجام شده است که متاسفانه هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است!

 

در مورد قوانین مالیاتی بارها در مورد ضرایب مالیاتی جلسه ونامه ومکاتبه انجام شده است اما نتیجه فقط اینکه ضرایب مالیاتی در سال جدید اضافه نشده آن هم در بعضی از رسته ها!

سازمانهایی که مصوباتشان بروی فعالین این حوزه تاثیر میگذارد سازمان صمت و استاندارد می باشد .علت این مصوبات را در چه می بینید؟

به نظر من عدم آگاهی از شرایط بازار مهمترین دلیل کارشناسی غلط در بعضی از موارد می باشد.اگر ارتباط این سازمانها با فعالین و کمیسیون های سازمان نظام صنفی رایانه ویا اتحادیه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر شود و استعلامی از شرایط عملیاتی بازارگرفته شود بسیاری از این موارد حل شدنی است.

قصه ی پر درد مالیات به کجا رسیده است ؟

مالیات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیاز به شناساندن شرایط و ماهیت این صنف به مسئولین این امردارد ، دو نکته مهم درمورد مالیات این صنف وجود دارد اول اینکه حاشیه سود این نوع کسب و کار ماهیتا به دلیل تغیرات زیاد پایین میباشد و در حجم فروش بالا بعضا به سود میرسند. مورد دیگر عدم یکپارچگی شرایط مالیاتی فعالان هم در استان اصفهان بخصوص در کل کشور است ، که به نظر من یکی از دلایل مهم پایین بودن سهم شرکت ها و فروشگاههای بومی در استعلامات و مناقصات دوایر دولتی دراستان  و شرایط خاص اداره مالیاتی استان اصفهان می باشد.

برای روشن شدن موضوع و اینکه مصوبات اداره مالیات به روز نیستند مثال زیر را بخوانید.در حال حاضر دو رسته فروشگاهی و شرکتی در حوزه سخت افزار مشغول به کار میباشند.

رسته شرکتی که شرایط مشخص میباشد اما رسته فروشگاهی با در نظر گرفتن عدد فروش سالیانه ۶۰۰میلیون در سال در شرایط کنونی دور از تصور میباشد و این مبنادر زمان دلار ۱۰۰۰تومانی تصویب شده است و در حال حاضر اجرا میشود شما با فرض قیمت متوسط هفت میلیونی برای یک دستگاه نوت بوک با حاشیه سود خوش بینانه ۱۰۰هزار تومان که در حال حاضر در بازار با حاشیه سود ۳۰تا۵۰ هزار تومان هم خرید و فروش میشود محاسبه بفرمایید که اگر یک فروشگاه کوچک کامپیوتری در سال ۹۸ فقط ۱۰۰دستگاه نوت بوک فروخنه باشد از عدد فروش سالیانه یک فروشگاه تجاوز کرده و دراداره مالیاتی حاشیه سود ۱۲درصد برایش در نظر میگیرند که این در حقیقت به صورت کاملا ناخالص چیزی حدود ۱۰میلیون تومان میباشد

حالا هزینه های اجاره و کارمند و شارژ وحق عضویت وبیمه و …… را هم در نظر بگیرید قضاوت کنید چرا هر روزشاهد تعطیلی بسیاری از فروشگاها و شرکت ها برای مسائل مالیاتی میشویم!

تنها یک راه دارد ضرایب مالیاتی به واقعیت نزدیک شود هزینه ها پذیرفته شود و برای همه لازم الاجرا شود تا همه در شرایط یکسان مالیات پرداخت کنند.

اگر مالیات به تراکنش در این حوزه هم اضافه شود و ضرایب مالیاتی تغییر نکنند که باید شاهد تعطیلی بسیاری از فعالین این حوزه باشیم. فعالان این حوزه یک گام عقب تر نیستند شرایط و ماهیت این کسب کار با قوانین مالیاتی سازگار نیست باید کلی مشکل ایجاد شود یکسری تعطیل کنند با مشکل مواجه شوند تا مصوبه جدید بیاید شاید از شرایط بدتر به بد برسیم.

نظرتان در خصوص کمیسیون های تخصصی فناوری اطلاعات بفرمایید.

به نظر من کمیسیون تخصصی در بسیاری از نهادها برای فعالان فناوری اطلاعات وجود دارد ولی خروجی و اعمال نظرات متاسفانه  صورت نمی پذیرد و البته در بعضی حوزه ها نبودن افراد مطلع ودرست که فعال واقعی بازار باشند متاسفانه وجود ندارند.

تعدد نهادهای صنفی را چگونه می بینید؟

ما در بسیاری از صنوف مراکز متعدد تصمیم گیری داریم حقیقتا این موضوع خوب نیست اما مشکل بزرگتر اینست که این مراکز برای بزرگتر کردن دامنه فعالیت خود برای فعالان مشکل تراشی کنند اگر واقعا هدف ایجاد بستر و کمک به فعالین یک کسب و کار است به نظر من همه فقط یک صدا و هم راستا کمک کنند برای بهتر کردن شرایط فعالان، حالا کدام مرکز و شخص و مرجعی این کار را انجام میدهد مهم نیست ,همه باهم دست به دست هم بدهند و گامی برای بهتر شدن شرایط و بستر سازی برای کسب و کار فعالان انجام دهند در این شرایط بحرانی همکاری و هم اندیشی یکی از مهمترین وظایف مراکز تصمیم گیری در حوزه فعالان فناوری اطلاعات می باشد.الان زمان شرایط بحران اقتصادی است مراکز تصمیم گیری استان فقط باید به فکر این باشند راهی برای تسهیل و گسترش فعالیت اعضا انجام دهند.

و سخن پایانی

بنده از هفته نامه عصر ارتباط صمیمانه سپاسگزارم. بنده قصد جسارت به استادان و همکاران محترم در ادارات و نهادهای دولتی و مالیاتی نداشتم فقط هدف عنوان کردن قسمتی از مشکلات بود شاید بتوان با همفکری و همراهی راهکاری برای حل مشکلات فعالان اقتصادی در شرایطی که در جنگ اقتصادی  هستیم، پیدا کرد تا شاهد تعطیلی فروشگاه های سخت افزاری شهرمان نباشیم.

logo-samandehi