دوشنبه، 17 خرداد 95 - 09:30

 

چه بخواهید و چه نخواهید، عصر حاضر، زندگی ما را درعرصه فنآوری و تکنولوژی از نو، بازتعریف می‌کند. آن هم تعریفی از نوع “هوشمندی!
آیا از احوال شهر خود با خبر هستید؟ البته منظور اخبار رسانه‌ها و روزنامه‌های مختلف نیست؟ بلکه منظور، مشاهده و یا حتی لمس واقعیت‌ها و رویدادهایی که به سبب توسعه روز‌افزون تکنولوژی‌‌های مدرن در بطن شهر شما در حال رخ دادن است؟ به راستی، شهر شما چقدر مدرن و هوشمند شده است؟ یا اینکه خود شما چقدر با این هوشمندی هماهنگ شده یا هستید؟ آیا تکنولوژی مدرن شما را کلافه کرده است؟ یک شخص باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا او را به‌روز و آگاه از تکنولوژی روز بدانیم؟ تاکنون به این مسائل فکر کرده‌اید؟
گفته می‌شود؛ می‌بایست یک شخص به گجت‌های تازه مجهز باشد، کاربر خوب اینترنت باشد، از اپلیکیشن‌ (اپ) متناسب با نیاز خود استفاده کند، با استفاده از منابع الکترونیک دانش خود را افزایش دهد و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ این دانش را با بقیه به اشتراک بگذارد و…تا بتوان او را یک شخص آگاه و هماهنگ با تکنولوژی روز دانست.
حالا می‌خواهیم بدانیم یک شهر هوشمند چه خصوصیاتی دارد؟ یا اینکه به چه شهری هوشمند، مدرن و به روز می‌گویند؟
لحظه‌ای به این سوال فکر کنید؛ آیا فکر می‌کنید شهرها، اکنون شلوغ هستند؟ اگر اینطور فکر می‌کنید باید این را بدانید که پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵ میلیارد نفر از ساکنان زمین در شهرها زندگی خواهند کرد. حال با این شرایط چه باید کرد؟بهتر است، پیش از آن‌که به چنین جمعیتی برسیم، شهرها را آماده پذیرش این خیل جمعیت کنیم. به عبارتی، شهرها باید مدرن، به روز و هوشمندتر شوند تا پاسخگوی نیاز‌های فراوان این جمعیت شوند.
بعضی‌ها فکر می‌کنند که با افزایش برج‌ها و آسمان خراش‌های زیبا و یا راه‌ ‌سازی‌های متعدد می‌توان، ظاهری مدرن به یک شهر بدهند، غافل از اینکه در دنیای مدرن امروزی، شهر باید مجهز به شالوده‌ها و سیستم‌های متعدد هوشمند باشد تا بتوان آن را مدرن و امروزی نامید.به همین دلیل، مسئولان شهری در سراسر دنیا به کمک سازندگان، طراحان، مهندسان، پیمانکاران و… می‌کوشند تا زندگی شهری را سرو سامان دهند. از سرو سامان دادن به ترافیک گرفته تاهوشمندی بهتر مناطق شهری برای کمک به شهروندان و تسهیل در روند کارهای شهروندان هر روز ایده‌ای نو به مرحله اجرا در می آید! برخی از این ایده ها هزینه‌های بسیاری برای شهر و شهروندان دارند.
باید اذعان داشت از جمله استراتژی ها و راه کارهای لازم برای توسعه ی اقتصادی و رسیدن به اقتصادی پایدار در هر کشور،تقویت اقتصاد منطقه ای شهری و یا به عبارت بهتر توسعه اقتصاد پایدار بر مبنای هوشمندی شهر است. اقتصاد پایدار و هوشمند، خود نیازمند امکانات هوشمند در هر شهراز جمله: اقتصاد هوشمند، زیرساخت و ارتباطات هوشمند، حمل و نقل شهری هوشمند، انرژی هوشمند، دولت هوشمند، امنیت هوشمند، سلامت هوشمند، کسب کار هوشمند و حتی شهروند هوشمند می باشد.در این استراتژی، یعنی اقتصاد پایدار بر مبنای شهر هوشمند که بر اساس نظریه و تئوری سیستم ها بنا شده است، شهرها به عنوان یک کلان سیستم درنظر گرفته شده و هر شهر از اجزایی به نام زیرسیستم تشکیل گردیده و این زیرسیستم ها، در حقیقت همان سازمان ها، صنایع، مردم و دیگر مولفه های شهری هستند که در راستای رسیدن به هدف نهایی که همان اقتصاد توسعه یافته و پایدار شهری است، به صورت منظم و یکپارچه در ارتباط و تعامل می باشند.
پر واضح است در سایه چنین نگاه سیستمی و یکپارچه به شهر به عنوان یک کلان سیستم و با در نظر گرفتن سازمان ها و صنایع مستقر در هر شهر به عنوان اجزای تشکیل دهنده شهر و همچنین با ارتباط منظم و یکپارچه مجموعه ها و مولفه های شهری به عنوان زیر سیستمهای کلان سیستم شهری است که توسعه علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هوشمند در هر شهر و در نهایت در هر کشوری اتفاق می افتد.
زیرمجموعه ها و زیرسیستم های شهری با داشتن اهدافی مستقل و مشخص، به انجام وظایف و کارکردهای تعریف شده در حوزه ی خود اقدام نموده و در راستای رسیدن به هدف نهایی کلان سیستم شهر هوشمند، در ارتباط و تعامل منظم و یکپارچه هستند.
بنابراین به راحتی میتوان مشاهده نمود که شهر هوشمند دارای زیرمجموعه ها و مولفه های اصلی زندگی هوشمندنظیرمدیریت هوشمند شهری ، انرژی هوشمند،ساختمان هوشمند ، حمل و نقل هوشمند،زیرساخت هوشمند،تکنولوژی هوشمند،سلامت و مراقبت‌های بهداشتی هوشمند، شهروند هوشمند میباشد.در این شهرها که براساس زیرساخت های زندگی الکترونیک طراحی می شود، نیازهای افراد به روشی هوشمندانه و با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا تامین می شود. اگرچه زیرساخت های فیزیکی از مهم ترین و ضروری ترین نیازهای توسعه زندگی شهرنشینی شهرهای هوشمند است، اما امروزه شهرها بیش از پیش به ابزارهای ارتباطی مبتنی بر فناوری های روز دنیا نیاز دارند.
حال که اصفهان از آذر ماه ۹۴ به شبکه جهانی شهرهای خلاق پیوسته است بی شک یکی از مسائل مورد اهمیت در شبکه جهانی شهرهای خلاق، نگاه نو و خلاقانه است که اگر در دستور کار قرار نگیرد حضور اصفهان در این شبکه را با مشکل مواجه می‌سازد.
باید اذعان داشت عضویت اصفهان در شبکه جهانی شهرهای خلاق بیشتر به دلیل منابعی بوده که دراختیار داشته است تا مدیریت شهری. اصفهان به دلیل ظرفیت‌های تمدنی که از گذشتگان به ما ارث رسیده به عضویت شبکه شهر خلاق درآمد و برای ماندن در این شبکه باید شیوه مدیریت شهری را تغییر دهیم درغیر این صورت ازمسیر شهر خلاق دور می‌شویم. مدیران برنامه ریز اصفهان از این پس باید بستری برای ورود بهتر و مسیر صحیح توان فکری و کاری مردم کوشا و توانمند استان فراهم سازند تا به چارچوب‌های تعریف شده این شبکه عمل کنیم. ازمحورهای شهر خلاق می توان به توسعه گردشگری،اقتصادی و فرهنگی است که با توجه به نقش پررنگ فناوری اطلاعات در تمامی عرصه ها لازم است مدیران و مسولان شهری نگاهی جدی به موضوع فناوری اطلاعات داشته باشند.

logo-samandehi