سه شنبه، 30 اردیبهشت 99 - 08:44

 

 

آخرین روزهای پایانی سال عموماً با نشاط و انگیزه‌ای خاص در بازارها و مراکز خرید همراه است ، اما سال گذشته با اوضاع اقتصادی کشور و در کنار آن شیوع ویروس کرونا و موارد دیگری که این بازارها و از جمله بازار رایانه را درگیر کرده حال و هوای خوشی در آنها به چشم نخورد.
شایان ذکر است که این اوضاع همانند ماه های دیگر سال ۹۸ بوده با کمی شدت بیشتر و اضافه شدن ویروس کرونا و رکود حاکم بر این بازار طی ۲۰ سال گذشته از دیدگاه بنده بی سابقه بوده و ظرف سالهای اخیر بسیاری از فعالین این رسته تغییر شغل داده و یا ورشکست شده اند و یا گاهاً افرادی که تمکن مالی داشته فرصت را غنیمت شمرده و سر از دیگر کشورها برای کسب و کار و گذران زندگی درآورده اند.
مسلماً سهم دولت و تصمیمات لحظه ای دولتمردان در این رکود به مراتب درخور توجه می باشد به انضمام تحریم هایی که مسلماً بازارها را که شاهراه اصلی آن واردات کالا می باشد را به چالش کشیده است.
افزایش و نوسان نرخ ارز افزایش قیمت اقلام رایانه را در پی داشته که مکمل آن موجبات کاهش خرید مصرف کنندگان و حتی ارگان های دولتی را بهمراه داشته ، حاشیه سود بسیار پایین و فروش کالاها با ضرر در طی مقاطع زمانی از جمله مواردی است که حاشیه امنیت و انرژی را از فعالین این رسته سلب نموده است. سختی های موجود در تامین قطعات و کالاها در بازار که دلیل عمده‌ی آن سخت گیری ها و مصوبات لحظه‌ای بانک مرکزی ، دولت و دیگر ارگان های دولتی در جهت واردات کالا می باشد از دیگر معضلات عمده در این صنف می باشد. ت
عداد مجوزهایی که در این چند سال اخیر به بهانه‌ی اشتغال زایی از سوی دولت به اتحادیه‌ها اعلام شده به ویژه در رسته هایی از جمله رسته‌ی رایانه درخور توجه است. بازار خرید و فروش رایانه و نوت بوک ها به نفس نفس افتاده به گونه‌ای که با توجه به جو حاکم بر شرایط اقتصادی کشور و برخی موارد یاد شده از سبد خانوار حذف گردیده است. در آخر موضوع سر در گمی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده که باعث گردیده برخورد متفاوتی از سمت اداره دارایی نسبت به همکاران و فعالین این حوزه اعمال گردد که هر روز بر وسعت آن افزوده می گردد. و اما طلوع خورشید یادآور این نکته است که ما هم خواهیم توانست از اعماق تاریکی دوباره طلوع کنیم و با هم می توانیم بدرخشیم.

 

نویسنده : علیرضا گرک یراق- مدیر فروشگاه طلوع سبز

logo-samandehi