پنجشنبه، 02 آبان 98 - 09:38

 

دکتر حسین بانک مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان در خصوص  اجرای  سامانه تبادل الکترونیک اسناد بستری گفت : اجرای طرح تبادل الکترونیک اسناد بستری بدون کار گروهی و خرد جمعی امکان پذیر نبود. پیش از مسایل پیچیده فنی و سخت افزارهای مربوطه و مراحل مطالعه تا تولید نرم افزار آنچه که به عنوان زیر بنا؛ اجرای این طرح را امکان پذیر نمود: توجه به اصل خرد جمعی و کار گروهی و وجود این اندیشه در تک تک همکاران عزیز یاری کننده طرح بود که تسهیل سازی و ارزان سازی خدمات در حذف مراحل اضافی و مبارزه با هدررفت ها و اتلاف ها به عنوان ارکان مدیریت ناب می تواند تحولات رو به رشدی را در سازمان ایجاد نماید تا سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان سازمانی پویا و خدمت رسان و پیشگام در ارایه خدمات مطلوب و تکریم مراجعین و بیمه شدگان همچون گذشته به درخشد.

مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان افزود : در این خصوص کاربرد فناوری اطلاعات در کنار افزایش آگاهی کارکنان و توانمند سازی آنها می تواند باعث حذف کاغذ و مراجعات و شکل گیری سازمانی پاسخگو و شیشه ای گردد. سازمانی که کرامت کارکنان و بیمه شدگانش در ارایه خدمات تسهیل شده و ارزان اولویت اصلی آن قراردارد. در این امر رهنمودهای ارزنده مدیرعامل محترم جناب آقای مهندس موهبتی بسیار راهگشا بود.

دکتر حسین بانک گفت : براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت در خصوص سند جامع دولت الکترونیک در حوزه تدوین سند مذکور که بر نگاه واقع بینانه و شهودی در خصوص تحقق دولت الکترونیک به جای نگاه مبتنی بر مستندات و آمارها تاکید شده است که این بدین معنی است که چقدر دولت الکترونیکی برای مردم ملموس و گسترش یافته است و چقدر دولت به صورت الکترونیکی حاکمیت کرده و خود این حس را دارد که عملکرد دولت مبتنی بر ابزارهای نوین است.  همچنین در تدوین این سند بر سیاستهای کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تمرکز بر روی اجرایی کردن عملیات اجرایی دولت الکترونیک و نهایی کردن هرچه سریعتر سند نقشه جامع و صرف زمان در اجرا تاکید شده است.

وی افزود : توجه به اسناد و قوانین بالادستی در تدوین نقشه جامع مانند قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون بودجه ۱۳۸۹، پیش نویس برنامه پنجم توسعه، مصوبات کارگروه فاوا از دیگر محورهای این سند است و بر تفکیک صحیح وظایف و حوزه ها و جلوگیری از هرگونه تداخل و حذف تداخل های گذشته در تدوین نقشه جامع و اجرای آن تاکید شده است. داشتن یک نگاه ملموس از خروجی آینده برنامه و حرکت قدم به قدم به سمت آن، تدوین زمانبندی تحقق برنامه ها در قالب برنامه های یک ساله، دو ساله و ۴ ساله، همچنین توجه به کارهای قبلی انجام شده و زیر سئوال نبردن آنها و توجه به تاریخچه حوزه دولت الکترونیکی در کشور مانند برنامه تکفا، نظام جامع فناوری اطلاعات، راهبرد دولت الکترونیکی نهاد ریاست جمهوری و پیش نویس سند راهبردی جامعه اطلاعاتی (تکفا ۲) از دیگر محورهای تدوین این سند است.

در حوزه تدوین سند جامع دولت الکترونیک آسیب شناسی دلایل عدم تحقق کامل برنامه های قبلی همچون بودجه ناکافی برای اجرا، اراده ناکافی در اجرا، حمایت کم مدیران ارشد، تعدد دستگاه های درگیر، موازی کاری، عدم همکاری دستگاه ها به بهانه امنیتی و غیر امنیتی، عدم وجود یک راهبرد یکپارچه، عدم وجود نظام مهندسی مناسب در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، لزوم تقویت توان کارفرمایی، اصلاح قوانین و مقررات خرید فناوری، عدم سهیم کردن همه عوامل درگیر، عوامل فنی مانند توجه به استانداردهای یکپارچه سازی وهماهنگی کانال های مختلف ارائه خدمات، نبودن زیر ساخت های مناسب مانند شبکه های ارتباطی امن، ملاحظات امنیتی و عدم وجود قوانین و مقررات حاکم مدنظر قرار گرفته شده است.

مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان گفت : در تدوین این سند شناسایی دلایل موفقیت طرح های بسیار موفق و توجه به تجربیات موفق و ناموفق سایر کشورها در امر تحقق دولت الکترونیکی، اولویت بندی نحوه حرکت مانند سرعت، نحوه، کیفیت و هزینه رسیدن و نیز استفاده از استراتژی تقویت همه جانبه توسعه دولت الکترونیکی مانند هم افزایی فعالیتها و ابزارها در یک سمت و سو دیده شده است.وی افزود : بدیهی است حمایت ها و تاکیدهای پیگیرانه مدیر عامل محترم سازمان و همچنین همراهی ها و حمایت معاونین محترم ایشان در هر سه حوزه توسعه مدیریت و منابع ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات  و بیمه و خدمات سلامت  در به انجام رسیدن این مهم و ارائه آن در سطح کشور بسیار موثر و راهگشا بوده است.

دکتر حسین بانک ضمن تشکر بی پایان از ایشان و از مدیران و همکاران ارزشمند ستادی و مدیران کل محترم استانی و تک تک کارکنان که با دیدگاهی روشن و خدمت رسان تحقق این طرح بزرگ را ممکن ساختند. از خداوند متعال سلامتی و سعادت روز افرونشان را مسالت داشت.

لزوم اجرای  سامانه تبادل الکترونیک اسناد بستری

شکی نیست که دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز و گسترش روز افزون تکنولوژی در کنار رشد آگاهی عمومی و توجه ویژه همگان به طبیعت و استفاده صحیح از منابع در کنار رویکردهای نوین مدیریتی همچون مدیریت ناب که تاکید بر مبارزه با هدر رفت ها و اتلاف ها و تسهیل سازی ارائه خدمات دارند ،باعث شد تا اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان به عنوان استانی پیشگام استفاده از رویکردهای نوین مدیریتی طرح تبادل الکترونیک اسناد بستری را عملیاتی نماید. اجرای این طرح علاوه بر حذف کاغذ در حجم قابل توجه، باعث کاهش مراجعات و تسهیل در ارائه خدمات به بیماران و بیمه‌شدگان عزیز سازمان می شود علاوه بر اینکه تحقق بخش تصویب نامه هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی می باشد که بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی مکلفند اقدامات اجرایی را جهت الکترونیکی نمودن فرآیندهای خود انجام دهند تا همانگونه که مدیرعامل محترم سازمان بیمه سلامت ایران جناب آقای مهندس موهبتی که فرمودند” الکترونیکی شدن فرآیندها اولویت سازمان بیمه سلامت است” ، محقق گردد.

مهندس موهبتی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت

الکترونیکی شدن فرآیندها اولویت سازمان بیمه سلامت

…………………………..

در حال حاضر طرح پردازش الکترونیک اسناد بستری در ۶۰ بیمارستان در سطح کشور آغاز شده و تا پایان سال به ۵۰۰ بیمارستان افزایش می یابد.

 

 

 

این سامانه با ایجاد صورتحساب الکترونیکی بیمار، اطلاعات جامع بیمار بستری را ضبط و ثبت و به سامانه پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت(سپاس) ارسال می نماید. سامانه سپاس یک نسخه از این پرونده الکترونیکی اسناد بستری بیمارستانی که حاوی اطلاعات بیمه ای پرونده و خدمات انجام شده می باشد را جهت رسیدگی و مطالبه هزینه به سامانه پردازش تبادل الکترونیک سازمان بیمه سلامت ارجاع می دهد. کارشناسان ناظر بیمارستانی سازمان بیمه سلامت ضمن بررسی و رسیدگی پرونده های الکترونیکی، اقدامات لازم جهت رسیدگی الکترونیک را انجام داده و پس از رسیدگی و تایید اسناد به اداره امور مالی ارجاع داده می شود تا سایر اقدامات تا پرداخت هزینه ها انجام شود.

در گام اول طرح تبادل الکترونیک اسناد بستری به صورت آزمایشی در سال ۹۶ در بیمارستان عیسی بن مریم اصفهان آغاز و پس از طی مراحل اولیه از اردیبهشت ۹۷ رسماً فعالیت در این بیمارستان کلید خورد.

 

مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان:

گام دوم اجرای سامانه تبادل الکترونیک اسناد بستری در کشور با آموزش استانهای پایلوت آغاز شد .

پشتیبانی نرم افزار تبادل الکترونیک اسناد بستری مهمترین مرحله  اجرایی این نرم افزار است .

 

 

 

 این طرح به طور رسمی از مهر ماه ۱۳۹۷ضمن انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه با وزارت بهداشت ، سازمان بیمه سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان در استان اصفهان اجرا و با تلاش کارشناسان این اداره کل تا آذر ماه ۹۷ زودتر از موعد مقرر در ۳۷ بیمارستان دولتی دانشگاهی بطور کامل استقرار یافت. در حال حاضر اسناد مالی کلیه مراکز تشخیصی درمانی دولتی به اداره امور مالی اداره کل رسیده است .

 در بیمارستان الزهرا(س) (بزرگترین بیمارستان استان) در بازه زمانی یک هفته کاری طرح تبادل الکترونیک اسناد بستری با همکاری و هماهنگی تیم مدیریت بیمارستان و کارشناسان مربوطه با موفقیت کلیک خورد. همچنین از بهمن ماه سال ۹۷ با روسای بیمارستانهای خصوصی در مورد استقرار سامانه الکترونیک اسناد بستری و ارائه برنامه به رؤسای این مراکز و آموزش به مسئولین درآمد ، فناوری اطلاعات و مسئول HIS جلسات متعددی برگزار گردید که در حال حاضر در شش بیمارستان خصوصی (بیمارستان های خانواده، سینا ، سعدی ، امیرالمومنین(ع) ، زهرای مرضیه و مهرگان) سامانه تبادل الکترونیک اسناد بستری در حال اجرا می باشد .

 

مدیر پروژه سامانه پردازشگر اسناد بستری استان اصفهان:

علیرغم مشکلاتی که در ابتدای اجرای طرح وجود داشت ، اما بعد از مدت کوتاهی کارشناسان متوجه سهولت کار با سامانه می شوند.

 

در حال حاضر اسناد مالی اکثر این مراکز به صورت مکانیزه به اداره امور مالی اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان وارد می شود و بر اساس برنامه ریزی انجام شده اسناد مثبته به ۲ برگ کاهش یافته است و تا پایان سال به یک برگ تقلیل می یابد.

با توجه به موفقیت استان اصفهان در اجرای سامانه مذکور، به درخواست مدیران کل بیمه سلامت استانهای یزد ، هرمزگان ، تهران ، ایلام که طی دوره آموزشی مربوطه ؛ میهمان این اداره بودند. آموزش جامعی از نحوه عملکرد سامانه و اجرای آن ارائه گردید. از بهمن ماه ۱۳۹۷ ضمن حضور تیم عملیاتی سامانه تبادل الکترونیک اسناد بستری در شهرستانهای کاشان و یزد، نرم افزار مذکور استقرار و آموزشهای لازم جهت شروع بکار ارائه گردید .

بعد از اجراى موفقیت آمیز پایلوت سامانه تبادل الکترونیک اسناد بستری در استان اصفهان و استقبال صورت گرفته از سوی ادارات کل بیمه سلامت استانها ، گام دوم اجرای این طرح با برگزاری دوره آموزشی کشوری سامانه تبادل الکترونیک اسناد بستری به مسئولین فناوری اطلاعات و کارشناسان رسیدگی به اسناد پزشکی ادارات کل بیمه سلامت استانها (حدود ۶۰ نفر) در هفته اول اسفند ماه سال ۹۷ ؛ طی دو دوره در گروه های جداگانه آموزش های تئوری و عملی لازم به کارشناسان مربوطه در اصفهان ارائه گردید.

با توجه به مصوبات سازمان و دستور مدیر عامل محترم و هماهنگی به عمل آمده با وزارت بهداشت مبنی بر اجرای پایلوت طرح در شش استان کشور ، گام سوم این طرح طبق برنامه ریزی بعمل آمده در ماه های اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۸، متشکل از ۶ تیم عملیاتی انجام گردید.

 اجرای این طرح مزایایی زیادی را در جهت تسهیل سازی و استقرار مدیریت ناب برای سازمان ایجاد می نماید که می توان موارد زیر را برشمرد:

– تقویت زیرساخت پرونده الکترونیک سلامت با توجه به ایجاد زیرساخت برای انتقال الکترونیک پرونده ها.

– تعامل سازنده با وزارت بهداشت در تحقق دولت الکترونیک در حوزه سلامت و در راستای رفع مشکلات موجودکه نهایتاً منجر به تولید نسخه جدید سرویس روکش اسناد پزشکی در سامانه سپاس گردید و این امر موجب یکسان شدن ساختار داده ای بیش از ۳۶ سامانه بیمارستانی (HIS) در بیش از ۶۰۶ بیمارستان دولتی دانشگاهی برای کلیه پرونده ها خواهد شد.

– تبادل داده بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت در قالب سامانه سپاس

– ارتقاء کیفیت داده‌ها در سامانه سپاس با مرتبط شدن به پرداخت‌های مالی بر اساس داده های الکترونیک.

– انجام داده کاوی و تحلیل داده های موجود و ارایه گزارش های مدیریتی جامع  در خصوص عملکرد پزشکان ، میزان سرانه مصرفی و …

– حرکت در راستای یکسان سازی کدینگ داروها ، تجهیزات و تشکیل بانکهای اطلاعاتی پزشکان در کل کشور

– افزایش سرعت، دقت و کیفیت در روند رسیدگی به اسناد پزشکی

– عدم نیاز به گلوبال سازی پرونده ها.

– اخذ انواع گزارشات آماری و تحلیل مدیریتی در سطوح مختلف و بر اساس پارامتر ها و ذینفعان مختلف

– رفع مشکلات کیفی داده ها به نحوی که کفایت لازم برای رسیدگی الکترونیک را دارا باشد

– کاهش بهای تمام شده فرایندهای بیمه گری

– حذف اسناد بستری کاغذی که بیمارستان ها به ادارات کل بیمه سلامت ارسال می نمودند

– دسترسی به اطلاعات سطح ۳ بیمارستان ها

logo-samandehi