دوشنبه، 01 دی 93 - 08:11

 

smart phone google search in iran

اینکه بدانیم واقعا چه گوشی‌هایی مورد توجه و علاقه ایرانی‌ها بوده همیشه جالب است، اما آیا می‌توان به آماری که برخی سایت‌ها در این خصوص می‌دهند اعتماد کرد، آن‌هم در شرایطی که بنر تبلیغاتی برخی برندها روی آن سایت جا خوش کرده است؟ در بازار ایران کشف آمار صحیح و قابل اتکا همیشه مشکل بوده و اغلب به گمانه‌زنی‌ها بسنده می‌شود. گاه نیز حجم تبلیغات یک برند یا گوشی آن‌قدر زیاد است و سراسر شهر و رسانه‌ها را پر کرده که ما تصور می‌کنیم شاید گوشی‌ای پرفروش است که تبلیغات زیادی نیز برای آن می‌شود. اما این تصور همیشه هم درست نیست و حتی واقعیت خلاف آن است.
تجمیع اطلاعات از انبوه مغازه‌ها، پاساژها و سایت‌هایی هم که در حوزه موبایل پراکنده هستند با توجه به اینکه هر کدام نیز می‌توانند تمرکز و نمایندگی یکی از برندهای گوشی را داشته باشند، کار دشواری است.
اما در این میان منبعی نیز وجود دارد که استناد به آن دور از واقعیت‌های بازار نیست. سایت جست‌و‌جوگر گوگل یکی از جمله منابعی است که ایرانی‌ها قبل از هر کار، خرید، سفر و اقدامی یک تحقیق اولیه از طریق آن می‌کنند.گوگل برای تسریع و تسهیل کار مخاطبانش، به محض وارد کردن حروف اولیه، به‌سرعت شروع به ارایه پیشنهادهایی به کاربران می‌کند. اما این پیشنهادها بر چه اساسی ارایه می‌شوند؟
منطق گوگل بر این اساس عمل می‌کند که هر کلمه‌ یا عبارتی در کشوری بیشتر جست‌و‌جو شود، برای راحتی کاربر به‌سرعت آن موارد را به ترتیب میزان جست‌وجو مرتب می‌کند. برای یافتن اینکه کاربران ایرانی در سال ۲۰۱۴ بیشتر دنبال چه گوشی‌هایی در گوگل بوده‌اند، ما کلیدواژه‌هایی به گوگل دادیم و گوگل نیز به‌سرعت پیشنهادهای خود را به ما می‌داد. مجموع کلیدواژه‌های جست‌و‌جو شده و پیشنهادهای گوگل، نشان داد که ایرانی‌ها بیشترین تحقیق را به ترتیب درباره این گوشی‌ها داشته‌اند.
در واقع این گوشی‌ها را می‌توان بهترین گوشی‌های مورد علاقه ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۴ دانست که آنها را وادار کرده به‌دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها باشند، اما ایرانی‌ها در سالی که گذشت کدام گوشی‌ها را بیش از همه در گوگل جست‌وجو کرده‌اند؟

Samsung Galaxy S5,S3ْ

Samsung Galaxy S

هر کلیدواژه مرتبط با گوشی را در گوگل جست‌وجو کنید، بیشترین فراوانی متوجه گوشی گلکسی اس‌۳ و ۵ سامسونگ است. همین که سامسونگ در سال گذشته توانسته گوی سبقت را از رقبا برباید و بیشترین سهم را از بازار فروش گوشی‌های هوشمند از آن خود کند، دلیل محکمی ‌برای اعتمادکردن به این کمپانی است. شرکت سامسونگ همیشه برای افراد با سلایق گوناگون و بودجه‌های متفاوت گزینه مناسبی محسوب می‌شود.
گوشی S3 از شرکت سامسونگ با مشخصات نسبتا رده بالا و قیمت مناسب توانسته نظر عده‌ای را به خود جلب کند و مشخصات فنی مناسب این اسمارت‌فون می‌تواند بخش عمده‌ای از انتظارات یک کاربر از گوشی هوشمند را برآورده کند. اما علاوه بر این گوشی، گوشی‌های S4 و S5 نیز در فهرست جست‌وجوها به‌چشم می‌خوردند.

iphone 6

iphone 6

کمی سخت است که باور کنیم ایرانی‌ها دنبال گوشی‌های آیفون نباشند. از این‌رو دومین گوشی مورد تحقیق و علاقه ایرانی‌ها از نگاه گوگل مشخصا گوشی آیفون ۶ است.
گوشی آیفون ۶ از زمان ورود به بازار جهان با استقبال خوبی رو‌به‌رو شد، به‌طوری‌که عده‌ای از قبل آن را پیش‌خرید کرده بودند و عده‌ای نیز برای خرید آن تمایل نشان می‌دادند. این گوشی مورد توجه کاربران ایرانی نیز قرار گرفت و آنها را به جست‌وجو در گوگل برای یافتن مشخصات فنی این گوشی هوشمند واداشت.
حال باید دید که چه مشخصاتی در این گوشی هوشمند وجود دارد که با وجود قیمت بالا توانسته جای خود را در بین برندهای موجود در بازار ایران باز کند. در این مورد عده‌ای از کاربران بر این باورند که در گوشی‌های آیفون از سخت‌افزار خوبی استفاده شده و سیستم‌عامل iOS در اثر استفاده کند نمی‌شود و از امنیت بالایی نیز برخوردار است و در یک کلام این گوشی ارزش قیمت گرانش را دارد.
اما فارغ از صحت و سقم این ادعاها،‌ کاربران آیفون در ایران، ‌این موضوع را نیز در نظر می‌گیرند که محصولات دست دوم اپل مانند سایر برندها در هنگام فروش با افت قیمت چشمگیری روبه‌رو نمی‌شوند و می‌توان در صورت نیاز با فروش آنها، ‌بخش قابل توجهی از هزینه‌ای را که در هنگام خرید پرداخت کرده‌اند، دوباره به‌دست آورند.
موارد بالا و به‌طور کلی شایعاتی که همزمان با عرضه محصول جدید اپل منتشر می‌شود، علاوه بر طرفداران آیفون باعث ایجاد کنجکاوی در سایر کاربران نیز می‌شود و آنها برای بررسی صحت و سقم این گفته‌ها،‌ برای کسب اطلاع دست به تحقیقاتی در گوگل می‌زنند، صرف‌نظر از اینکه کاربر آیفون باشند یا خیر.
در واقع با توجه به قیمت آیفون شاید نتوان گفت که این گوشی مورد علاقه ایرانی‌ها لزوما در رتبه دوم خرید ایرانی‌ها نیز قرار داشته است.

Sony Xperia Z2, Z1

Sony Xperia
سومین برندی که بیشترین جست‌وجو را از سوی ایرانی‌ها در گوگل داشته متعلق به شرکت سونی است. شرکت سونی را می‌توان کمپانی پیشرو در ساخت گوشی‌های ضدآب دانست. این شرکت در سیاستی جدید هر شش ماه یک‌بار با ایجاد اصلاحات و برطرف کردن کاستی‌های احتمالی پرچمدار قبلی خود، اقدام به معرفی محصولی جدید می‌کند.
شاید بتوان سیاست سونی را در معرفی زودهنگام پرچمداران خود این گونه تعبیر کرد که محصولات خوب نیاز به تغییرات اساسی ندارند و همین که بتوان با برطرف کردن معایب جزیی محصولات باکیفیت‌تری ارایه داد، کفایت می‌کند. اما علت تمایل ایرانی‌ها به خرید مدل قدیمی‌تر خانواده Z یعنی‌ Z1 ریشه در عکس‌العملی دارد که بازار به ورود گوشی جدید نشان می‌دهد. علاوه بر Z1 مدل Z2 شرکت سونی نیز مورد علاقه و جست‌وجوی ایرانی‌ها بوده است.

Huawei Ascend G700

Huawei Ascend G700
وقتی نوبت به گوشی‌های چینی می‌رسد، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند قیمت مناسب آنهاست، اما آیا این قیمت مناسب، با کیفیت مناسب نیز همراه است؟
در مورد گوشی‌های هوشمند هواوی جواب مثبت است و این گوشی‌ها همواره به ارایه امکانات زیاد نسبت به قیمت معروف بوده‌اند؛ مثلا مدل G600 یکی از مدل‌هایی بود که همواره در محدوده قیمتش، از نظر امکانات، کاملا بی‌رقیب به‌نظر می‌رسید. حال مدل جدیدتر این گوشی G700 نیز با وجود بهره‌گیری از امکاناتی خوب، قیمتی مناسب دارد.
این موضوع شرکت چینی هواوی را در زمره شرکت‌های موفق در عرصه تولید محصولات الکترونیکی قرار داده و آن را به رقیبی جدی برای شرکت‌های اپل و سامسونگ تبدیل کرده است. در ایران نیز قیمت مناسب این گوشی باعث فروش خوب آن شده است. گوشی‌ مدل P7 هواوی نیز جست‌وجوی زیادی را در میان ایرانی‌ها به خود اختصاص داده است.

HTC one

HTC one
این گوشی را می‌توان بهترین گوشی اندرویدی تا تاریخ عرضه دانست. از ویژگی‌های بارز این گوشی طراحی بسیار زیبای آن است. بدنه این گوشی از جنس آلومینیوم یکپارچه بوده و هیچ شکافی در آن دیده نمی‌شود، که این موضوع علاوه بر زیبایی باعث افزایش استحکام آن نیز شده است.
علاوه بر این، طبق گفته شرکت HTC برای اولین بار در این گوشی از پیکسل‌هایی استفاده شده که سه برابر بزرگ‌تر از همنوعان ۱۲ مگاپیکسلی خود هستند. اسمارت‌فون مدلOne از شرکت HTC توانست باعث جلب توجه عده زیادی از افراد که به طراحی و زیبایی گوشی خود اهمیت می‌دهند، شده و کنجکاوی عده‌ای را برای بررسی دوربین آن به خود جلب کند.
جست‌وجوی زیاد این گوشی در گوگل،‌ دلیل بر برتری آن بر دیگر اعضای خانوادهHTC one نیست، بلکه شاید قیمت مناسب‌تر آن نسبت به پرچمداران جدید باعث قرارگیری آن در فهرست جست‌وجو‌های کاربران گوگل شده است. از این نکته نیز نباید غافل شد که برندی همچون اچ‌تی‌سی مانند سامسونگ یا هواوی مدل‌های متنوعی عرضه نمی‌کند و تمرکز خود را روی گوشی‌های محدود و خاص گذاشته است.

برندهایی که نبودند

در کنار تنوع برندهای موبایل، اثری از سایر برندها در میان جست‌وجوهای ایرانی‌ها در گوگل مشاهده نشد که از آن جمله می‌توان به نوکیا، موتورولا، بلک‌بری، ZTE، نکسوس، ایسوس، LG و سایر برندهای متنوع و نوظهور چینی اشاره کرد.این نتایج همچنین نشان می‌دهد، شرکت‌هایی که به سلایق و نیازهای کاربران اهمیت داده و با طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند مناسب برای راضی نگه‌داشتن مشتریان خود تلاش می‌کنند، در حقیقت خود را از تبلیغات سنگین بی‌نیاز می‌کنند؛ به‌طوری‌که افراد خود وارد عمل شده و به جست‌وجو و تحقیق در مورد گوشی مورد نظر خود می‌پردازند.جالب آنکه در مواردی که تبلیغات با واقعیت مطابقت ندارد، اوضاع وخیم‌تر نیز می‌شود. این نتایج همچنین نشان می‌دهد که کاربران و خریداران ایرانی صرفا اعتماد خود را به تبلیغات و انبوه اخبار و رپرتاژها نسپرده و مسیرهای خاص خود را برای انتخاب یک محصول دارند.

(منبع:عصرارتباط)

 

logo-samandehi