یکشنبه، 08 تیر 93 - 03:20

 

RIM-BLACKBERRY SMARTPHONES

امروزه دنیای تکنولوژی “smart phone” یا به اصطلاح تلفن‌های هوشمند به سطحی از پیشرفت رسیده که خلق کردن ایده‌های تازه و خلاقانه ، کاری بسیار مشکل و نیازمند ساعت‌ها تفکر و آزمون و خطاست.

کاربران ، خریداران و منتقدان همگی منتظر خلاقانه ترین امکانات در پرچمداران شرکت‌های مختلف هستند و انتظار دارند که مثلا تلفن هوشمند “الف” کاری خارق العاده انجام دهد که تلفن هوشمند “ب” به طور کلی قادر به انجام آن کار نباشد، در حالی که در دنیای امروزه این مورد امری بسیار نادر است; اگر کمی‌منطقی یا واقع بینانه تر با موضوع برخورد کنیم خواهیم دید که واقعا سرعت مطرح شدن ایده‌های خلاقانه بسیار پایین آمده. شاید بهتر باشد برای روشن شدن موضوع نگاهی به گذشته بیاندازیم : مثلا زمانی که تلفن‌ها هوشمند محسوب نمی‌شدند و اولین باری که دوربین در تلفن‌ها استفاده شد ، که این یک پیشرفت و خلاقیت ناب نسبت به تلفن‌های بدون دوربین به حساب می‌آمد یا مثلا زمانی که نمایشگر‌های لمسی پا به عرصه ی تلفن‌های هوشمند گذاشتند ، می‌دیدیم که چگونه برخی شرکت‌ها که در زمان خود ابر قدرتی بودند به اعماق تاریک انبار‌های مغازه‌ها میخزند و صد البته زمانی که “android”  و “ios”  به بازار آمدند در حالی که یکی از شرکت‌های بزرگ آن زمان حاضر به پذیرفتن آن‌ها نشد و سیستم عامل “Symbian” خود را دنبال کرد که شکست سنگین این کمپانی را هم همگی شاهد بودیم ( البته نامی‌از نوکیا نبردیم تا طرفداران نوکیا را آزار ندهد..! ).

نمیخواهم نتیجه بگیرم که شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ برای اینکه رسوا نشوند باید همرنگ جماعت شوند اما حداقل اگر رنگ جماعت را نمی‌پذیرند ، خودشان رنگ جدیدی را خلق کنند.بعد از مطالعه ی قسمت اول این مقاله شاید جمع کثیری از کاربران از خلاقیت‌های آینده ی بازار تلفن‌های هوشمند نا امید شده باشند ، قبول دارم که مقداری هم نا امید کننده بود اما ظاهرا هنوز هم کور سویی از خلاقیت‌های شگرف در تلفن‌های هوشمند سال ۲۰۱۴ دیده میشود; اگر پس از اینهمه موج منفی ، کمی‌به امید و امواج مثبت احتیاج دارید ، لطفا تا پایان این مقاله همراه باشید.

اکنون قصد داریم پنج ایده ی خلاقانه و نو را که در پرچمداران سال ۲۰۱۴ به چشم میخورد را به شما معرفی کنیم:

gs5-lte-a-special-2

۱- autofocus با سرعت بالا

امروزه با وجود دوربین‌های دیجیتال پیشرفته، برتری دوربین‌ها نسبت به یکدیگر فقط به تعداد مگا پیکسل‌های آن‌ها بستگی ندارد بلکه سرعت در ثبت و پردازش عکس هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.پرچمدار امسال سامسونگ یعنی “Galaxy S5” به لطف سنسور گسترش یافته ی خود به نام “ISOCELL” به خوبی میتواند با سرعت بالا اجسام را تشخیص دهد و بر روی آن‌ها به صورت خودکار و با سرعت بالا Focus  کند. به این نکته دقت داشته باشید که استفاده از چنین سنسوری در این سطح، تنها مختصّ دوربین‌های عکاسی حرفه ای است و تا کنون در هیچ تلفن هوشمندی به کار نرفته است.این سنسور به پرچمدار سامسونگ این امکان را میدهد که با سرعت و دقت بسیار بالا به صورت خودکار بر روی اجسام focus  کند.

شاید جالب باشید بدانید که فقط و فقط ۰٫۳ ثانیه برای S5 لازم است تا عملکرد خیره کننده ی focus دوربین خود را به رخ جهانیان بکشد و این آماری فوق العاده است.

Laser-assisted-Autofocus

 ۲ – سیستم focus  خودکار لیزری

ال جی به منظور جلوگیری از پیشی گرفتن پرچمداران دیگر کمپانی‌ها از LG G3 ، خلاقیت جالبی در دوربین این غول خوش اندام به کار برده که اکنون به تفسیر آن می‌پردازیم.

دوربین G3 برای focus  کردن بر روی اجسام از سیستمی‌لیزری استفاده میکند به این صورت که اشعه ی مادون قرمز را از درگاه دوربین به محیط اطراف می‌تاباند و به این وسیله فاصله ی دقیق دوربین از اجسام را به دست می‌آورد در نتیجه فاصله ی کانونی خود با اجسام را به خوبی درک میکند که همه ی این‌ها دست به دست هم میدهند تا بتوانید از لحظه‌هایی که شاید فقط یکبار در زندگی برایتان رخ میدهد با وضوح تمام عکس برداری کنید تا بعد‌ها افسوس نخورید که عکس‌هایتان به خاطر تنظیم نبودن لنز دوربین ، مات یا غیر شفاف ثبت شده اند.

اگر برای دانستن مدت زمانی که برای G3 طول میکشد تا فوکس خود را کامل کند ، کنجکار هستید باید به اطلاعتان برسانیم که فقط و فقط زمانی حدود ۰٫۲۷۶ ثانیه نیاز است تا لنز G3 خود را آماده ی ثبت لحظه‌های شما کند…!

Rapid-battery-charging

۳ –    شارژ شدن با سرعت بوگاتی..!

شاید خوانندگان این مطلب بر ما خرده بگیرند که شارژ با سرعت بوگاتی اصطلاحی اغراق آمیز یا بیجا است ، پس با خواندن این قسمت به ما اجازه دهید تا ادعای خود را ثابت کنیم:

امروزه شاید در ذهن همه ی ما جا افتاده که خلاقیت و برتری همیشه نزد پرچمداران و بزرگان این صنعت است در حالی که امروزه تکنولوژی تنها در دسترس چند شرکت محدود نیست بلکه هر شرکتی کوچک یا بزرگ در آن سهم دارد !

تا کنون نام شرکت “Oppo” را شنیده اید؟ امسال Oppo پرچمداری را معرفی کرد که رکورد سرعت شارژ در تلفن‌های هوشمند را شکست ..!

Oppo Find 7a نام پرچمدار این کمپانی است که یک باتری ۲۸۰۰ میلی آمپر را در دل خود جای داده است;  آداپتور این تلفن هوشمند قادر است در مدّت زمان ۳۰ دقیقه میزان شارژ این دستگاه را به ۷۵ درصد برساند و طی ۸۲ دقیقه آن را به ۱۰۰ درصد میرساند..! بله درست فهمیدید ، فقط ۸۲ دقیقه برای شارژ ۰ تا ۱۰۰ درصدی باتری این پرچمدار.

برای مقایسه شاید خوب باشد که بدانید LG G3 و Galaxy S5 برای شارژ شدن از ۰ تا ۱۰۰ درصد به زمانی بیش از ۲ ساعت نیار دارند ، یعنی حدود ۴۰ دقیقه بیشتر از Oppo به زمان نیاز دارند.

شاید وقت آن باشد که دیدمان را نسبت به Oppo ، مقداری تغییر دهیم..!

Ultra-power-saving-mode

Ultra Power Saving Mode- 4

پیش از این ، واژه ی Power Saving Mode را احتمالا شنیده اید یا اگر با تلفن‌های اندرویدی سر و کار داشته اید قطعا در قسمت تنظیمات تلفن ، با چنین قسمتی برخورد کرده اید.

با فعال کردن power saving mode در تلفن‌های مختلف ، تعدادی از امکانات یا عملگر‌های اضافی یا غیر ضروری که در پس زمینه ی دستگاه در حال اجرا هستند محدود میشوند یا اینکه به طور کلی از دسترس خارج میشوند و همین امر باعث میشود تا میزان مصرف باتری مقدار چشمگیری کاهش پیدا کند در نتیجه شما مدت زمان بیشتری میتوانید از تلفن در حال مرگ خود استفاده کنید..!

اکنون امکان جدیدی به نام “Ultra Power Saving Mode” در پرچمدارانی همچون htc M8 یا Galaxy S5 مشاهده میکنیم که کارکرد نسبتا متفاوتی به حالت معمول power saving  در دیگر تلفن‌ها دارد.

کارکرد آن به این صورت است که تمامی‌فعالیت‌هایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند به حالت تعلیق در می‌آیند و حتی تمامی‌رنگ‌هایی که توسط نمایشگر به نمایش در می‌آیند به رنگ‌های سفید و سیاه مبدل میشوند; برای اینکه بیشتر این ویژگی را لمس کنید ، عملکرد آن را به عنوان مثال در Galaxy S5 مورد بررسی قرار میدهیم:

عملکرد آن در پرچمدار سامسونگ به این صورت است که تمامی‌فعالیت‌ها از جمله ی شبکه ی Wi-Fi و بلوتوث و یا حتی تمامی‌چیزهایی که باعث زینت بخشیدن به رام گوشی میشود را به حالت تعلیق در می‌آورد و رنگ پس زمینه مشکی و رنگ آیکون‌ها همانطور که در تصویر میبینید به سفید گرایش پیدا میکند;  از آنجایی که در پنل‌های صفحه ی AMOLED که شرکت سامسونگ از آن‌ها استفاده میکند رنگ مشکی در واقع تولید نوری تیره رنگ نیست بلکه قسمت‌های مشکی صفحه ، همان پیکسل‌هایی هستند که توسط نمایشگر خاموش شده اند و هیچ نوری از خود ساطع نمیکنند در نتیجه میزان مصرف باتری به حداقل ممکن خواهد رسید به گونه ای که تنها با ۱۰ درصد باقی مانده از باتری میتوانید به مدت یک روز کامل از کار با تلفن هوشمند خود لذت ببرید.

Active-noise-cancellation-for-any-media

۵- قویترین و کوچکترین نویز گیر صدا

میتوان گفت که تمامی‌شرکت‌های سازنده ی هدفون ، ادعای نویز گیر بودن هدفون‌های خود را دارند در حالی که هدفون‌هایی که واقعا نویزگیر قوی هستند معمولا از نظر حجم و اندازه با شیشه‌های مربا خوری برابری میکنند..!

در سال ۲۰۱۴ سونی با هدفون‌های کوچک خود ، دنیای نویز گیر‌ها را فتح کرد ، یعنی هدفون‌هایی ساخت که هیچ احتیاجی به استفاده از باتری یا قرار دادن DSP در گوشی‌های هدفون را ندارند.

البته موضوع به همینجا ختم نمی‌شود و متاسفانه باید اعتراف کنیم که این هدفون‌ها تنها با sony xperia Z2 و sony tablet xperia Z2 سازگاری دارند.

به نظر شما آیا دنیای تکنولوژی در آینده ای نزدیک به بن بست میرسد؟ آیا شرکت‌های تولید دستگاه‌های هوشمند بعد از سال ۲۰۵۰ هم ، چیز جدیدی برای رونمایی خواهند داشت؟ نظر شما چیست؟

[button color=”green” size=”medium” link=”http://www.phonearena.com/news/H1-2014-in-review-5-innovative-technologies-that-made-their-way-into-smartphones_id57447″ target=”blank” ]منبع[/button]

logo-samandehi