جمعه، 17 بهمن 93 - 08:32

 

9694

خودروی چاپ‌ سه‌بعدی، انرژی خورشیدی و الکتریکی ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه فنی نایانگ سنپاپور (NTU) آماده‌ی شرکت در مسابقات آسیایی Shell Eco-marathon در اواخر همین ماه، است. NTU Venture (NV) 8 با ۱۵۰ بخش پرینت شده و استفاده از شاسی‌های فیبرکربن، یک خودروی کانسپت شهری می‌باشد که می‌تواند به اوج سرعت حدود ۶۰ کیلومتر/ساعت دست یابد. در بخش انرژی خورشیدی هم این دانشگاه نسخه‌ی سه چرخی با نام NV 9 را در چنته دارد.

پروفسور ان.جی هیونگ واح، از دانشگاه NTU می‌گوید: “ما بسیار مفتخریم که موفق به طراحی و مونتاژ بدنه‌ی چاپ سه‌بعدی برای خودروی الکتریکی NV 8 شده‌ایم که اولین خودروی سنگاپوری و احتمالا اولین خودروی آسیایی در بخش چاپ سه‌بعدی به شمار می‌رود.”

3d-printed-cars-nv8-nv9-73d-printed-cars-nv8-nv9-9

بخش‌های چاپ سه‌بعدی مختلف از پلاستیک سبک با استفاده از دستگاه‌های متفاوتی در دانشگاه و با همکاری شرکای متعدد، تولید شده‌اند. تنها چاپ و مونتاژ پوسته‌ی بدنه، سه ماه وقت دانشجویان را به خود اختصاص داد.

این گروه مجموعه‌ای از شکل‌های لانه‌زنبوری را در سطح درونی خودرو ایجاد کرد تا ساختار آن را محکم نماید و به این ترتیب خودرو بتواند در برابر فشارهای پیش‌بینی شده دوام آورد، درحالیکه سبک وزن نیز باشد. آنها همچنین از طراحی اتصال منحصربفردی برای کنار هم نگه داشتن قطعات و اجزا استفاده کردند.

NV 8 با ابعاد ۳٫۲×۱٫۳×۱٫۳ متر بدون راننده دارای وزن ۱۲۰ کیلوگرم است و دارای یک طراحی بسیار جذاب و درب‌های عمودی باز شونده می‌باشد. این خودرو طبق گزارشات قادر به طی ۴۲۵ کیلومتر به ازای هر کیلووات از انرژی الکتریکی است.

3d-printed-cars-nv8-nv9-11

دانشجویان دانشگاه سنگاپور علاوه بر تولید خودروی شهری چاپ سه‌بعدی، اقدام به ساخت یک خودروی نیمی انرژی خورشیدی، الکتریکی باتری‌ای و سه چرخ با نام NV 9 نیز نمودند که بدون راننده نسبت به مدل دیگر ۴۲ کیلوگرم سبک‌تر است و همچنین طبق ادعاها قادر به طی حدود ۴۲۵ کیلومتر به ازای هر واحد کیلووات از انرژی الکتریکی خود می‌باشد. این خودروی مسابقه‌ای دارای یک مکانیزم مایل بسیار خاص است که به آن اجازیه‌ی خمیدیگی ۴۰ درجه‌ای در حین پیچیدن در مسیر و زوایای تند را بدون از دست دادن سرعت می‌دهد.

وینستون تان، از دانشجویان سال آخر مهندسی الکترونیک می‌گوید: “ما مکانیزم مایل شدن خودروی خود را از موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای الهام گرفتیم، که در آن موتورها در پیچ‌های تند به چپ و یا راست مایل می‌شوند تا هندلینگ و سرعت خود را حفظ نمایند. طراحی نتیجه شده، خودروی شبیه به چیزی میان یک مدل فرمول وان و یک هواپیمای گلایدر شده است.”

3d-printed-cars-nv8-nv9-12

هر دو مدل NV 8 و NV 9 دارای سلول‌های خورشیدی سیلیکون دست ساز هستند که در سطوح منحنی آنها واقع شده است. برای تولید آنها مطابق با شکل ماشین‌ها، سلول‌ها ابتدا با یک اره‌ی پرسرعت به نوارهای باریک بریده شده و سپس در مجموعه‌های سری و موازی برای شکل دادن ماژول نهایی در کنار هم قرار گرفتند. این سرهم‌بندی سپس در غشاهای شفاف برای محافظت قرار گرفتند.

لستر کوک از NTU می‌گوید: “این سلول‌های خورشیدی بسته به سطح تابش خورشید، می‌توانند حدود ۵۰ تا ۱۰۰ وات انرژی تولید کنند.”

3d-printed-cars-nv8-nv9-5

این دو خودروی جالب یک سال زمان برای ساخت صرف کرده و نتیجه‌ی یک تلاش همه‌جانبه و همکاری گروه‌های NTU متشکل از ۱۶ دانشجو می‌باشد. NV 8 در رقابت‌های Shell’s Eco-marathon Asia در بخش کانسپت‌های شهری به رقابت خواهد پرداخت که از بیست و ششم فوریه تا اول مارس در مانیلا برگزار می‌شود، درحالیکه NV 9 در بخش نمونه‌های اولیه حضور دارد. این گروه همچنین از سوی مجموعه‌های Stratasys، Creatz3D و مرکز تحقیقات و تکنولوژی MIT سنگاپور، مورد مساعدت و همکاری قرار گرفت.

منبع : gizmag

logo-samandehi